با حسادت زنانه کنار بیایید

ناگهان دنیا روی سرتان خراب می‌شود.همه اینها بهانه‌های خوبی برای «حسادت و احساس حسودی» هستند. ممکن است در موقعیت‌هایی مشابه این موارد چنین احساسی به شما هم دست بدهد که شاید اغلب ما کم و بیش آن را تجربه کرده باشیم. گاهی اوقات این احساس آنقدر شدت می‌گیرد که می‌تواند به شما و اطرافیان‌تان صدمه بزند؛بنابراین اگر فرد حسودی هستید بهتر است عزم‌تان را جزم کنید و این عادت را کم کم کنار بگذارید. در اینجا یک برنامه پیش روی شماست تا با دنبال کردن آن بتوانید آتش حسادت‌تان را فروکش کنید و بدون حسادت به دیگران از زندگی بیشتر لذت ببرید. با حسادت زنانه کنار بیایید, حسادت زنان,Women cope with jealousy

روز اول

اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید

در اولین روز از برنامه باید با خودتان روراست باشید و درباره احساس حسادت در درون خود را به درستی قضاوت کنید. برای بیشتر افراد حسادت مقطعی و زودگذر است اما گاهی اوقات آنقدر شدید می‌شود که شادی و نشاط زندگی را نابود می‌کند. پس خاطرات گذشته را مرور کنید و روزهایی را به یاد بیاورید که از شدت حسادت، ناراحت و دمق بوده‌اید و حتی به موفقیت‌ها و پیشرفت‌های صمیمی‌ترین دوست‌تان هم حسادت کرده‌اید.

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای دور شدن از حس حسادت و حسودی کردن این است که اعتماد به‌نفس‌تان را تقویت کنید. پس هر کاری که از دست‌تان برمی‌آید، انجام دهید تا اعتماد به نفس‌تان به تدریج بیشتر و بیشتر شود. به‌طور مثال می‌توانید از همین امروز تصمیم بگیرید که در یک یا چند زمینه مختلف متخصص شوید، ورزش را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید و با یادآوری موفقیت‌های خوب گذشته سعی کنید آنها را با انگیزه بیشترتکرار کنید. وقتی نسبت به خودتان اعتماد به نفس کافی ندارید، توانایی و امکانات‌تان را دست‌کم می‌گیرید و به دیگران حسادت می‌کنید.در صورت نیاز مشورت با روانشناس را از یاد نبرید.

روز دوم

توانایی‌های‌تان را بشناسید

در گام بعدی خودتان را از گذشته بیشتر دوست داشته باشید و به وجودتان بها دهید. با کمی فکر کردن حتما می‌توانید  خودتان را بهتر بشناسید و  توانایی‌های‌تان را به اوج برسانید. مدام به خودتان بگویید: «من هم می‌توانم با سعی و کوشش به هر چه می‌خواهم برسم.  دلیلی ندارد حسادت کنم.» در راه رسیدن به خواسته‌های معقول تمام تلاش‌تان را به کار ببرید و حسابی عزم‌تان را جزم کنید. حسادت در افرادی بیشتر ایجاد می‌شود که به جای پرورش توانایی‌های خود، مدام زندگی دیگران را جست‌وجو می‌کنند تا ببینند زندگی آنها چه نتایجی داشته است. اگرخودتان را فردی توانا بدانید، به دست‌یافته‌های دیگران حسادت نمی‌کنید.

با حسادت زنانه کنار بیایید

شاید به تازگی با شنیدن موفقیت یکی از افراد فامیل شعله‌های حسادت درون‌تان روشن شده باشد. در چنین مواقعی بهترین کار این است که به جای حسادت، به خودتان ببالید.

پیش خودتان به این موضوع فکر کنید:«موفقیت او باعث افتخار من است. می‌توانم به خاطر این موضوع به خودم و خانواده‌ام افتخار کنم. هر قدر که افراد خانواده و اطرافیان پیروزی‌های بیشتری به دست آورند،در مواقعی که به آنها نیاز دارم، بهتر می‌توانند از من حمایت کنند.» با این طرز فکر شما هم خودتان را در این موفقیت‌ها سهیم می‌دانید و کمتر حسادت می‌کنید.

روز سوم

من چقدر خوشبختم

حتی اگر فکر می‌کنید همای سعادت روی شانه‌های یکی از نزدیکان‌تان نشسته، باز هم نمی‌توانید به‌طور قاطع بگویید او کاملا خوشبخت است.

 خوشبختی واژه‌ای است که خیلی از ما برای داشتن آن به دیگران حسادت می‌کنیم اما باید یاد بگیریم بدون حسادت به دیگران هم می‌شود خوشبخت بود.

 خوشبخت بودن فرمول ساده‌ای دارد. اگر از داشته‌ها و چیزهایی که در زندگی به دست می‌آورید، لذت ببرید، شما هم خوشبخت می‌شوید. پس همین حالا یک قلم و کاغذ ‌بردارید و خوشبختی‌های کوچک و بزرگ‌تان را یادداشت کنید؛ هر روز به آنها نگاه کنید و در ذهن‌تان تکرار کنید:«بی‌نیاز از حسادت به دیگران، خوشبختم.»

یکی از راه‌هایی که می‌تواند حسادت شما را تشدید کند، بدگویی و بدبینی است. یادتان باشد که بین صحبت‌های دو یا چند نفره زمینه خیلی از حسادت‌ها شکل می‌گیرد چون ممکن است نسبت به یک شخص خاص نظر منفی پیدا کنید یا حسادت سایرین این حس را در شما هم بیدار کند. درست که بعضی وقت‌ها فرصت مناسبی فراهم می‌شود تا از هر دری سخن بگویید اما از جمع‌هایی که شما را به غیبت کردن تشویق می‌کنند، فاصله بگیرید و این باور خودتان را محکم بچسبید.

با حسادت زنانه کنار بیایید

روز چهارم

شکرگزار باشید

قدر نعمت‌ها و داشته‌های‌تان را بدانید و همیشه شکرگزار باشید. اگر در زندگی چیزی را به دست نیاورده‌اید شاید به اندازه کافی کوشش نکرده‌اید.

به هر حال حسادت فایده‌ای ندارد. امشب قبل از خواب یک برنامه ویژه دارید. چند دقیقه وقت بگذارید و تمام چیزهای خوبی را که در دنیا دارید، یکی یکی به یاد بیاورید. بعد به خاطر تمام این نعمت‌ها از خدا تشکر کنید. هر وقت در شرف یک حسادت درست و حسابی بودید، این نعمت‌ها را که برخی از آنها فقط منحصر به شماست، از ذهن‌تان بگذرانید و از داشته‌های‌تان راضی‌تر باشید.

تصور نکنید که کسی از حسادت‌تان خبردار نمی‌شود. گاهی اوقات واکنش شما هنگام حسادت آنقدر واضح و مشخص است که نمی‌توانید آن را پنهان کنید.

 ممکن است خشمگین شوید، افسردگی سراغ‌تان بیاید یا اینکه دست به اقدام نادرستی بزنید که رابط شما با دیگران را به‌کلی متلاطم کند؛ بنابراین در این روز اگر مورد حسادت برانگیزی برای‌تان پیش آمد، به ارزش روابط خودتان با دیگر بیشتر فکر کنید و یادتان باشد که ممکن است حلقه ارتباطی شما با دیگران روز به روز کوچک‌تر شود. یک راه خوب این است که به جای حسادت، یک لبخند بزرگ روی لب‌تان بنشانید، شادی دیگران را به درون‌تان راه دهید و به جای حسادت، بیشتر محبت کنید.

روز پنجم

مقایسه ممنوع

تحت هیچ شرایطی خودتان را با دیگران مقایسه نکنید چون این کاربه حسادت شما دامن می‌زند. همیشه شرایط را با توجه به استعداد و توانایی‌های خودتان بسنجید و از اینکه شبیه دیگری نیستید، غصه نخورید. به جای مقایسه به نیروی درون‌تان اعتماد کنید و حسرت به دل زندگی دیگران نباشید. نسبت به ارزش‌های واقعی خودتان آگاهی داشته باشید. جایگاه و شرایط اجتماعی‌تان را بپذیرید و به آنچه در زندگی دارید، افتخار کنید. در این‌ صورت حسادت وجودتان کم‌کم خاموش می‌شود و دیگران به زندگی شما غبطه می‌خورند.

با حسادت زنانه کنار بیایید

یادتان باشد که دنیا همیشه روی انگشتان شما نمی‌چرخد و همیشه همه چیز طبق میل و خواسته‌تان پیش نمی‌رود؛ بنابراین کاملا طبیعی است که شما هم مانند خیلی از مردم در زندگی کمبودهایی داشته باشید و برای داشتن امکانات بهتر رویاپردازی کنید. به هر حال باید با واقعیت کنار بیایید و به خاطر برخی از کمبودها، اعتماد به نفس‌تان را از دست ندهید و اهداف‌تان را نبازید. قبول کنید که این کاستی‌ها انگیزه خوبی برای تلاش و پشتکار هستند و نباید به خاطرشان به دیگران حسادت کنید.

روز ششم

بازنگری ایده‌آل‌ها

شاید ریشه حسادت شما در این باشد که از وضعیت موجود ناراضی و به دنبال شرایط بهتری هستید. ممکن است وضعیت ایده‌آلی را در ذهن‌تان تعریف کرده باشید و چون به آن نمی‌رسید،به افرادی که ایده‌آل‌های شما را دارند، حسادت ‌کنید.

در اینجا بهترین زمان است تا به آرمان‌های‌تان از زاویه دیگری نگاه و آنها را مجددا بررسی کنید. افکار کلیشه‌ای و تبلیغات جامعه را از ذهن‌تان دور کنید و براساس واقعیت‌های موجود اهداف تازه‌ای را برای خودتان انتخاب کنید که با توجه به توانایی‌های‌تان، دور از دسترس نباشند.

گاهی اوقات وقتی خبری را می‌شنوید که انتظارش را ندارید، غافلگیر می‌شوید و حس حسادت‌تان گل می‌کند؛ بنابراین بهترین راه این است که در یک موقعیت حسادت برانگیز دوست‌تان را در ذهن مجسم کنید. بعد ببینید که به چه دلیل ممکن است به او حسادت کنید.

حالا به خودتان بگویید: «دلیلی برای حسادت به چنین فردی وجود ندارد چون من هم می‌توانم برای رسیدن به این هدف تلاش کنم یا اینکه این موضوع اصلا با ارزش‌ها و توانایی‌های من جور در نمی‌آید و لزومی ندارد به آن حسادت کنم.» به هر حال باید به هر شکلی تمرین کنید که برای جلوگیری از حسادت برای خودتان دلایلی قانع‌کننده بتراشید.

منبع: مجله خبری چه نیوز

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up