تاریخچه بدمینتون

badminton01

به طور دقیق معلوم نیست بدمینتون اولین بار در چه کشوری ابداع شده است بعضی معتقدند که شروع آن از کشور چین بوده است و بعضی می گویند هندوستان یا انگلستان اما اکثرا معتقدند آغاز آن در شهر پونای هندوستان بوده است. به همین منظور در هندوستان این ورزش را پونا می نامیدند. این بازی توسط افسران انگلیسی از هندوستان به انگلستان برده شد و از آنجایی که دوک بیفورت به این بازی بسیار علاقه مند بود. و در خانه ییلاقی خود به نام قصر بدمینتون برای سرگرم کردن مهمانان خود از این بازی استفاده می کرد پس از آن بازی پونا به بدمینتون تغییر نام پیدا کرد. قوانین اصلی این رشته در سال 1877 در کراچی (در آن زمان جزو کشور هند بود.) تنظیم و در سال 1887 در انگلستان اصلاح و تدوین گردید.

بدمینتون به تدریج به تمام نقاط دنیا گسترش پیدا کرد. این رشته ورزشی در مدت زمان کوتاهی از طرف مردم مورد استقبال قرار گرفت و علت اساسی آن این است که این رشته ورزشی بازی ایده آلی برای خانواده ها می باشد . بدین معنی که تمامی اعضای خانواده بدون توجه به سن وجنس می توانند در این رشته فعالیت نمایند. و در ضمن تجهیزات آن سبک وقابل حمل است و در همه جا قابل اجرا است. این رشته ورزشی برای سلامتی روان و تن مفید و در ضمن هیجان و لذت در این بازی به حدی است که می توان اوقات فراغت را با این بازی سپری نمود. در حال حاضر کشورهای چین- اندونزی- مالزی و دانمارک و کره جنوبی و انگلستان جزو تیمهای برتر جهان به حساب می آیند. در سال 1873 اولین کلوپ بدمینتون در انگلستان شکل گرفت. فدراسیون جهانی بدمینتون در سال 1934 تاسیس گردید. در حال حاضر 14 کشور از جمله ایران جزو IBF می باشند. در سال 1977 اولین دوره مسابقات قهرمانی جهان در مالمو برگزار شد و اولین دوره بازیهای المپیک بارسلون در سال 1992 اجرا شد.

badminton

بدمینتون در ایران :
با ورود کارشناسان نفتی انگلیس به ایران بدمینتون به کشور ایران راه یافت و کارمندان ایرانی شرکت نفت این ورزش را از انگلیسی ها یاد گرفتند. این رشته ورزشی با خروج انگلیس به فراموشی سپرده شد. تا اینکه ایران میزبانی بازیهای آسیایی 1353 را تقبل نمود. ون بدمینتون یکی از رشته های این بازیها بود در این راستا سازمان تربیت بدنی در سال 1351 فدراسیون بدمینتون ایران را تاسیس نمود و جهت راه اندازی این رشته مربی صاحب نام هندی به نام دیپو گوش را به همکاری دعوت نمود این مربی مدت 5 سال به کار تعلیم و آموزش بدمینتون در ایران مشغول بود. اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور ایران در سال 1352 با حضور 24 تیم برگزار شد که تهران و خوزستان و اصفهان به ترتیب اول تا سوم شدند. اولین بار تیم ملی بدمینتون ایران در بازیهای آسیایی 1353 تهران شرکت نمود و در بین 13 تیم هشتم شد. اولین رئیس فدراسیون بدمینتون در ایران آقای امیر نویدی بود که تا سال 1356 عهده دار این مقام بود و آخرین رئیس فدراسیون آقای کرباسیان می باشد. که از سال 1368 عهده دار این مقام است. هر ساله مسابقات قهرمانی کشور در رده های مختلف سنی (نو نهالان- نوجوانان- جوانان- بزرگسالان- پیشکسوتان) برگزار می گردد.

زمین بازی :
زمین بازی بدمینتون به شکل مستطیل می باشد و با خطوطی به عرض 40میلی متر کشیده می شود.خطوط زمین باید به سادگی قابل تشخیص بوده و بهتر است به رنگ سفید یا زرد کشیده شود. طول زمین 4/13 متر- عرض زمین 2نفره 10/6 متر- عرض زمین 1نفره 30/5 متر می باشد. کلیه این خطوط جزو زمین محسوب می شود. ارتفاع پایه های تور 155 متر می باشد.

منبع : فدراسیون بدمینتون ایران

امتیاز شما به این مطلب

1 دیدگاه. جدید

  • سلام. خسته نباشید.
    اگر امکان دارد در مورد تاریخچه ورزش پینگ پونگ هم مطلب بگذارید.
    متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up