انواع کفپوش اپوکسی و کاربرد آن‌ در ساختمان‌ ها

این مطلب را با تیتر “انواع کفپوش اپوکسی و کاربرد آن‌ها در ساختمان‌ها” از رسانه اتاق مطالعه می‌کنید: کفپوش یکی از مهم ‌ترین بخش های ساختمان های صنعتی و مسکونی است. یک کفپوش خوب باید مقاوم، زیبا و با دوام باشد. کفپوش اپوکسی تمام این ویژگی ها را دارد و یکی از بهترین گزینه ها برای کف محیط های صنعتی و تجاری است چرا که مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالایی دارد و زیبایی آن نیز زبانزد همگان است. در ادامه همراه ما باشید تا ویژگی‌های این محصول و نکات آن را با شما در میان بگذاریم.

کفپوش اپوکسی چیست؟

به گفته مهندسین شرکت بهبد صنعت پارسا، کفپوش اپوکسی یک نوع کفپوش مدرن و مقاوم پلیمری است که از ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر و برخی مواد افزودنی دیگر تشکیل می‌شود. بعد از واکنش این مواد، لایه پلاستیکی محکمی ایجاد می‌شود. کفپوش اپوکسی می‌تواند در انواع رنگ‌ها و طرح‌های مختلف ساخته شود و با توجه کاربری مورد نیاز، قابلیت‌های مختلفی مانند آنتی استاتیک یا ضد الکتریسیته ساکن، ضد اسیدی و… می‌تواند داشته باشد.

کاربرد کفپوش اپوکسی در صنایع

اما کفپوش اپوکسی در کجاها استفاده می‌شود؟ کفپوش اپوکسی را تقریبا در هر محیط صنعتی و مسکونی می‌توان اجرا کرد. از جمله این مکان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارخانه ها و تولیدی ها
  • پارکینگ
  • سوله ها
  • انبار
  • بیمارستان و کلینیک
  • استودیوهای صدا و سیما
  • سالن های ورشی
  • پاساژ و مجتمع تجاری

انواع کفپوش اپوکسی و کاربرد آن‌ها در ساختمان‌ها

انواع کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی را می توان با توجه به خواصی که دارد به انواع زیر دسته بندی کرد.

آنتی استاتیک

برای بسیاری از محیط‌ها با عملیات تجاری و صنعتی، ایجاد تخلیه الکتریکی ساکن یک خطر بزرگ است. هنگامی که کارگران شما در اطراف ساختمان حرکت می کنند منجر به ایجاد بار الکتریکی می‌شوند که این بار در بدن آن‌ها نگه داشته می‌شود و دقیقا در همین محیط است که کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک باید وجود داشته باشد. بنابراین، هنگامی که ایشان به شی فلزی یا رسانای دیگری برخورد می کنند، این بار می تواند تخلیه شود. اگر این اتفاق با یک شی بی اهمیت مانند دستگیره فلزی در رخ دهد اتفاق خوبی است، اما اگر جرقه به یک قطعه الکترونیکی حساس – یا یک جسم قابل اشتعال – برخورد کند، ممکن است فاجعه آمیز باشد. اینجاست که کفپوش اپوکسی ضد الکتریسیته ساکن وارد می شود. این محصول می تواند تا حد زیادی احتمال چنین اتفاقاتی را کاهش دهد.

آنتی باکتریال

کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال بیشتر در محیط‌هایی استفاده می‌شود که پاکیزگی محیط اهمیت بسیار زیادی دارد. بیمارستان ها و مراکز مراقبت های بهداشتی، محیط نگهداری گوشت و غذاهای دریایی، آزمایشگاه ها، نانوایی، آشپزخانه صنعتی و کارخانه لبنیات، صنایع دارویی و بسیاری از محیط‌های دیگر از مشتریان کفپوش آنتی باکتریال هستند.

انواع کفپوش اپوکسی و کاربرد آن‌ها در ساختمان‌ها

ضد اسید

کفپوش اپوکسی ضد اسید بر پایه هاردنر سیکلو آلیفاتیک پلی آمین و رزین اپوکسی بیسفنول نووالاک می باشد که در ساختار این نوع محصول از رقیق کننده و حلالی غیر واکنش گرا استفاده نشده و به همین دلیل است که ساختار پلیمری کفپوش اپوکسی ضد اسید پس از واکنش کاملا ثابت باقی مانده و خصوصیات شیمیایی این محصول دچار کاهش خواص نمی شود. برخی از صنایع که در معرض انواع مختلف مواد خورنده اسیدی و قلیایی قرار گرفته اند با توجه به نوع ماده تشکیل دهنده اسید، دمای محیط‌ و غلظت آن، کفپوش های مناسبی که آنتی اسید و ضد قلیا هستند به مراکز صنعتی متفاوت که به کفپوش اپوکسی ضد اسید احتیاج دارند توزیع می‌کنند.

آنتی داست

کفپوش‌ آنتی داست یا ضد گرد و غبار، جذب آلودگی را به حداقل می‌رساند و همچنین پاک کردن و شست‌ و شوی آن به راحتی انجام می‌شود. بتن به دلیل ترافیک ماشین آلات، رفت و آمد افراد و حتی نظافت در طی زمان از بین می‌رود و پودر شده و همین مسئله باعث افزایش گرد و غبار در محیط و افزایش آلودگی و حساسیت‌ها می‌شود.

دکوراتیو

کفپوش اپوکسی را می‌توان در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی اجرا کرد. این خاصیت فوق العاده کفپوش اپوکسی باعث شده است تا طرح های بسیار گوناگونی مانند طرح فرش، طرح های رنگی مختلف، طرح چوب، اپوکسی متالیک و… را با اپوکسی بتوان اجرا کرد.

کاربرد اپوکسی در محیط‌های گوناگون

  • پارکینگ

پارکینگ‌ها رفت و آمد پیاده و سواره بسیار زیادی دارند. همین فشار بالا ایجاب می‌کند که کف سازه کاملا محکم و قوی باشد و تحمل فشار بالا را داشته باشد. اپوکسی پارکینگ که معمولا بین 2 تا 4 میلی متر کار می‌شود مقاومت بسیار بالایی دارد و به خوبی در پارکینگ قابل اجرا است.

انواع کفپوش اپوکسی و کاربرد آن‌ها در ساختمان‌ها

  • اتاق سرور

اتاق سرور به دلیل وجود تجهیزات الکتریکی حساس باید محیطی بسیار ایمن باشد چرا که کوچکترین مشکل می تواند خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد. کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک بهترین گزینه برای پیاده سازی در اتاق سرور است.

  • سوله صنعتی
  • پالایشگاه و پتروشیمی
  • ویلاها و منازل شخصی
  • استودیو فیلمبرداری
  • آرایشگاه
  • رستوران و هتل
  • آشیانه هواپیما
  • و…

هزینه اجرای کفپوش اپوکسی چقدر است؟

وقتی راجع به کفپوش اپوکسی صحبت می‌کنیم در واقع در حال صحبت درمورد محصولی هستیم که اجرای آن تابع عوامل بسیار زیادی است. در واقع همین عوامل است که قیمت کفپوش اپوکسی را تعیین می‌کند. از جمله این عوامل می‌توان به مواردی چون کیفیت رزین، متراژ، وضعیت قبلی کف، طرح تزیینی اجرایی، افزودنی‌های مورد نیاز و… اشاره کرد. برای استعلام قیمت بهتر است با متخصص این حوزه، شرکت بهبد صنعت پارسا با شماره‌های 0303516-0912 و 22147982-021 تماس بگیرید

انواع کفپوش اپوکسی و کاربرد آن‌ها در ساختمان‌ها

خلاصه و جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با کفپوش اپوکسی آَشنا کنیم. کفپوش اپوکسی یک محصول پلیمری است که به دلیل خواص فیزیکی و شیمایی فوق العاده‌ش، زیبایی و قابلیت اختصاصی سازی بالایی که دارد در محیط‌های گوناگونی قابلیت نصب دارد و اجرا می‌شود.در این مقاله، در مورد انواع خاصیت‌های آنتی استاتیک، آنتی باکتریال و… صحبت کردیم و کاربردهای آن را برای شما شرح دادیم. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره های تخصصی در این مورد با شرکت بهبت صنعت پارسا در ارتباط باشید.

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up