برای درمان اسهال و حالت تهوع چی بخوریم؟

برای درمان اسهال و حالت تهوع چی بخوریم؟

بیماری اسهال و استفراغ بیماری ناراحت کننده ای است که در هر سال ممکن است دو الی سه بار هر فرد را درگیر کند. فصل تابستان یکی از فصل هایی است که افراد زیادی را به این بیماری مبتلا کرده و یکی از دلایل اصلی آن این است که در این فصل فعالیت ویروس ها، باکتری ها و انگل ها نسبت به دیگر فصول افزایش یافته و از طریق خوردن و یا آشامیدن وارد بدن ما می شوند که بیماری اسهال و استفراغ را به همراه می آورند.

درمان اسهال

مبتلا شدن به کرونا نیز ممکن است اسهال و استفراغ را در برخی افراد بوجود آورد که برای درمان آن، پزشک داروهای مورد نیاز را تجویز می کند.

در حالت کلی اسهال به معنی شل شدن مدفوع و افزایش دفعات دفع می باشد که اگر خونی در آن مشاهده نشود مشکلی نبوده و تنها با رعایت برخی نکات تغذیه ای فرد مبتلا بهبود می یابد.

تهوع نیز نوعی احساس ناراحتی در معده است که پیش از استفراغ رخ داده و به تخلیه معده از دهان چه به صورت ارادی و چه به صورت غیر ارادی استفراغ می گویند که آن هم مانند اسهال اگر همراه با علائمی مانند خون در استفراغ، سردرد شدید، منگی، نبض و تنفس تند نباشد، نگران کننده نبوده و تنها باید پرهیزهایی غذایی لازم برای بهبود انجام گیرد.

در ادامه قصد داریم چند نمونه از پرهیزات غذایی را برای درمان اسهال و استفراغ بیان کنیم تا اگر به این مشکل مبتلا شدید، بتوانید با رعایت نکات زیر به سرعت بهبود یابید.  

چه غذاهایی برای اسهال خوبه؟

همانطور که در بالا نیز مطرح کردیم خوردن برخی از مواد غذایی به بهبود مشکل اسهال و استفراغ کمک می کند. برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

موز: موز رسیده یکی از بهترین مواد غذایی در بهبود اسهال به حساب می آید که به دلیل دارا بودن املاح مفید مانند پتاسیم مواد از دست رفته را برای بدن تامین می کند. همچنین موز به خاطر دارا بودن فیبرهای محلول در آب، مانند پکتین به جذب مایعات داخل روده ها کمک کرده و برخی از ترکیبات موجود در آن نیز باعث رشد باکتری های مفید داخل روده بزرگ می شود. 

سس سیب: سیب منبعی بسیار غنی از پکتین بوده و به دلیل فیبر زیادی که در سیب خام وجود دارد هضم این ماده برای روده ها کمی دشوار است، از این رو زمانی که سیب پخته شود دستگاه گوارش به راحتی آن را هضم می کند. در زمان اسهال بهتر است که از سیب پخته شده استفاده گردد، زیرا مواد مغذی از دست رفته بدن را سریع تر تامین کرده و ایجاد احساس بهتری می کند.

نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر نباید سیب را به صورت کمپوت مصرف کنند.

نان تست برشته: هنگامی که مبتلا به اسهال هستید، مصرف نان سفید بهتر از نان سبوسدار است از این جهت که هضم آن در دستگاه گوارش ساده تر می باشد و علاوه بر آن مصرف سیب زمینی همراه با نمک و بدون روغن به صورت آب پز، بخار پز و یا پوره به افراد توصیه می شود.

آب: هنگامی که فردی مبتلا به اسهال می شود آب بدن او به شدت کاهش یافته و برای جبران آن باید در این دوران آب زیادی مصرف شود که بهتر است در بین وعده های غذایی  مصرف آب گنجانده شود.

از چه غذاهای پرهیز کنیم؟

در زمان اسهال باید از خوردن برخی از مواد غذایی پرهیز کنید، زیرا نه تنها باعث رفع مشکل نمی شوند بلکه به سرعت در رود و دستگاه گوارش نفوذ کرده و با تحریک دستگاه گوارش، باعث بدتر شدن شرایط می شوند. از این رو برای درمان اسهال بهتر است از خوردن مواد غذایی  که در زیر به آن ها اشاره شده است بپرهیزید.

غذاهای چرب: غذاهای چرب، سرخ شده و سس ها از جمله غذاهای مضر در دوره اسهال هستند. زیرا هضم چربی  و روغن برای دستگاه گوارش بسیار دشوار بوده و علائم بیماری را تشدید می کند. از این رو در این زمان بهتر است از خوردن غذاهای چرب خودداری و در عوض از سبزیجات آب پز و یا بخار پز استفاده شود.

لبنیات و مشتقات آن: در زمان اسهال حساسیت روده ها به لبنیات بیشتر شده و باید از مصرف لبنیات مانند شیر پنیر کره و بستنی جدا خودداری شود، البته این پرهیز شامل ماست پروبیوتیک و دوغ ها نمی شود، زیرا آن ها خود به درمان اسهال کمک می کنند.

قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار، کاکائو و شکلات: همانطور که در بالا گفتیم در شرایط اسهال آب بدن به شدت کاهش پیدا می کند و مصرف این قبیل نوشیدنی ها و خوراکی ها نیز شرایط را بحرانی تر می کنند، از این رو مصرف این قبیل نوشیدنی ها در زمان اسهال به افراد توصیه نمی شود.

  

شیرین کننده‌های مصنوعی: از دیگر مواد مضر در دوره اسهال شکر و دیگر شیرین کننده های مصنوعی مانند نوشابه، آبنبات و … هستند که به خاطر اثرات روان کنندگی که بر روی دستگاه گوارش دارند باید از مصرف آن ها خودداری کرد.

مواد غذایی نفاخ: اگر چه مصرف میوه و سبزی به صورت روزانه بسیار مفید است، اما اگر فردی مبتلا به اسهال باشد باید از از مواد خوراکی  مانند کلم و گل کلم، بروکلی، حبوبات و غذاهای پرچاشنی که باعث ایجاد گاز و نفخ می شوند خودداری کند. همچنین مصرف میوه و یا آب میوه هایی مانند آلو، انجیر و آب آلبالو که خاصیت ملین کننده دارند نیز نباید مصرف شوند.  

غذاهای مانده و کهنه: غذا نیز تاثیر به سزایی در سلامت دستگاه گوارش دارد، از این رو برای آن که به مسمومیت غذایی و اسهال و استفراغ دچار نشوید، باید از مصرف غذاهای مانده و یا تاریخ گذشته خودداری کنید. همچنین برای تهیه غذا در انتخاب رستوران و فست فودی ها نیز دقت لازم را داشته باشید و از خوردن غذاهای خیابانی نیز جدا اجتناب کنید.

برای کاهش حالت تهوع نیز برخی نکات تغذیه ای وجود دارد که در زیر به آن ها می پردازیم.

اگر دچار حالت تهوع هستید، بهتر است خود را در معرض بوی غذا قرار ندهید. همچنین بیشتر در روز از غذاهای تنقلات و غذاهای خشک و حاوی نشاسته مانند چوب شور و یا سیب زمینی استفاده کنید.

تعداد وعده های غذایی خود را افزایش داده و حجم آن را کم کنید.

بو کردن پوست لیمو ترش به کاهش حالت تهوع کمک می کند.

از مصرف تکه های میوه یخ زده و یا آب میوه های طبیعی همراه با یخ نیز غافل نشوید.

سعی کنید بیشتر استراحت کنید و درمدت زمانی که تهوع و یا استفراغ دارید از خوردن هرگونه غذا و آشامیدنی که موجب بدتر شدن شرایط می شود خودداری کنید.

با توجه به نکاتی که برای تغذیه در زمان اسهال و حالت تهوع اشاره شد باید این را به یاد داشته باشید، زمانی که به هتل تکسیم اکسپرس در استانبول سفر کردید و با توجه به شرایط محیط و یا تغییر آب و هوا  دچار اسهال و استفراغ شدید برای بهبود هر چه سریع تر از پرهیزات غذایی لازم استفاده کرده و تا آن جا که ممکن است از غذاهای سالم و مقوی در طی این مدت استفاده کنید.  

 

 

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up