باتری های کوچک (قلمی، شارژی و الکالاین) چه تفاوت هایی دارند؟

باتری های کوچک (قلمی، شارژی و الکالاین) چه تفاوت هایی دارند؟

حتما اصطلاحاتی درباره‌ی باتری‌ها شنیده‌اید اما نمیدانید که چیست و کاربرد آن‌ها برای چه چیزی است. امروزه باتری جزو مهم‌ترین منبع انرژی صنعت‌های مختلف به کار میرود که قصد داریم در این مقاله از ۶ نوع باتری صحبت کنیم  و ویژگی هر کدام از این باتری‌ها را بررسی کنیم همچنین به ساختار هر‌کدام از این باتری‌ها اشاره خواهیم کرد و در آخر‌مضایا و‌معایب هر کدام را تحلیل کنیم.

هر نوع از باتری های کوچک (قلمی، شارژی و الکالاین) چه استفاده هایی دارند؟

 زیرا که با پیشرفت علم وسایل‌هایی تولید شده اند که نیاز به باتری های قلمی و نیم قلمی دارند تا انرژی مورد نیاز را تامین کنند.

حتما مطالب را مطالعه کنید تا آگاهانه خرید کنید.

انواع باتری قلمی و نیم قامی

  1. زینک-کربن
  2. آلکالاین
  3. لیتیوم
  4. لیتیوم-یون
  5. نیکل کادمیوم
  6. نیکل هیدرید فلز

باتری زینک کربن

باتری زینک کربن از صد ها سال قبل تولید شده و نوعی باتری خشک است که جزو اولین باتری قلمی دسته بندی می شود. باتری های زینک کربن در حال حاضر استفاده نمی شوند از لحاظ ساختاری این باتری ها دارای بدنه فلزی از جنس کربن هستند و درون آنها را خمیر آمونیوم کلرید یا زینک کلرید تشکیل داده است.

خمیر آمنیوم کلرید نقش الکترولیت باتری را ایفا می کند.قسمت کربن این باتری در تماس با الکترولیت است زیرا که سایر فلزات متداول در تماس با خمیر نمکی خورده می شوند و کاربرد خود را از دست می دهند.از معایب بزرگ این نوع از باتری ها این است که در دمای بالا از کار می افتند و همینطور عمر قفسه کوتاهی دارند به این معنی که نمیتوان به مدت طولانی آنها را بدون استفاده نگه داشت زیرا خمیر نمکی با بدنه ی روی این باتری واکنش می دهد و موجب کاهش ضخامت بدنه آن می شود و کم کم بدنه را از بین می برد.

به دلیل داشتن مواد سمی و جیوه استفاده از این باتری ها منسوخ شده است و همچنین دیگر کاربرد چندانی ندارند زیرا که هم قابلیت شارژ مجدد را دارا نمی باشند و هم دفع آنها برای طبیعت به شدت خطرناک می باشد‌.

باطری آلکالاین

باطری آلکالاین یا همان باطری قلیایی به صورت کلی نوعی از باطری ها هستند که فرایند تولید انرژی شان با واکنش میان روی و مگنز صورت می گیرد.این باطری ها چگالی ۵ برابربیشتر نسبت به کربن روی ها دارند و البته از نوع پر کاربرد در حال حاضر هستند.از مزایای باطری های آلکالاین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ۴ تا ۶ برابر ظرفیت بیشتر نسبت به نوع های دیگر باتری ها
  2. چگالی کم
  3. عمر مفید و مناسب
  4. دارای نوع شارژی با قابلیت شارژ مجدد
  5. عمر سرویس دهی بیشتر
  6. فاقد جیوه و عدم آسیب به محیط زیست

نوع شارژی باتری های آلکالاین قیمت بیشتری را نسبت به نوع یک بار مصرف آن دارد اما از مزیت های استفاده از این نوع باتری میتوان به استفاده مجدد پس از اتمام شارژ و شارژ شدن مجدد آن اشاره کرد که برای استفاده در دستگاه هایی مانند دوربین های عکاسی و فیلمبرداری و … بسیار به صرفه خواهند بود.البته نوع غیر شارژی این باتری ها نیز به نسبت سایر هم نوعان خود قیمت بیشتری دارد که خرید آنها با توجه به عمر طولانی تر و کارایی بیشتر آنها کاملا به صرفه و عقلانی می باشد.

هر نوع از باتری های کوچک (قلمی، شارژی و الکالاین) چه استفاده هایی دارند؟

باطری لیتیومی

باطری لیتیومی انواع مختلفی مانند لیتیوم -یون ،لیتیوم پلیمر دارد که کارایی آنها از نوع ساده باتری لیتیومی بسیار بیشتر و باتری های لیتیومی تقریبا کاربرد خاصی ندارد زیرا مزایای آنها بسیار کم و معایبشان بیشتر می باشد.از معایب آنها میتوان به داشتن جیوه،تایم مصرف کم،نداشتن نوع شارژی،ابعاد بزرگ و همچنین نداشتن کاربرد در دمای بالا و دمای بسیار پایین می باشد.

لیتیوم -یون

لیتیوم یون ها دارای نوع قابل شارژ نیز می باشند که در زمان تخلیه انرژی موجود در آنها یون های لیتیوم از الکترود های منفی به سمت الکترود مثبت و در هنگام شارژ شدن در خلاف جهت گفته شده حرکت می کنند.از باطری های لیتیوم یون بیشتر در وسایل الکترونیکی قابل حمل و در صنعت هوا فضا استفاده ی به عنوان باطری شارژی شود.
لیتیوم یون ها از باتری های بسیار پر کاربرد و فراگیر هستند زیرا دسترسی راحت دارند و میتوان از سوپر مارکت ها جتی آنها را خرید و تهیه کرد.

 

باتری نیکل کادمیوم

باتری های نیکل کادمیوم به دلیل داشتن معایب بسیار همچون تحمل دمایی بسیار پایین و احتمال انفجار،وزن بیشتر نسبت به آلکالاین ها،سرعت تخلیه شارژ بیشتر اشاره کرد.برای مصارفی که نیاز به ولتاژ بالا دارند مناسب می باشد.

قیمت این باتری ها نسبت به نوع سرب اسید بیشتر است و هینطور نرخ دشارژی بالاتری دارند.کادمیم یک فلز سنگین است که دفع آن اگر به صورت مناسب انجام نشود باعث آسیب جدی به محیط زیست خواهد شد.

باتری نیکل هیدرید فلز

باطری های نیکل هیدرید فلز به باطری های نیکل کادمیوم شباهت بسیاری دارند اما از لحاظ ساختاری در آنها الکترود مثبت از جنس نیکل اکسی هیدروکسید و الکترود منفی از جنس آلیاژ جذب کننده هیدروژن که به جای کادمیوم استفاده شده است.

باطری های نیکل هیدرید فلز نسبت به نوع نیکل کادمیوم ۳ برابرظرفیت بیشتری دارند.از این باطری ها در قایق،روشنایی های اظطراری،چراغ اتوبوس،دوچرخه برقی و… استفاده می شود زیرا که نرخ دشارژی پایینی دارند و همچنین دارای قابلیت شارژ مجدد هستند.

منبع: خبر انلاین

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up