هر آنچه که باید در خصوص دیمن هیدرینات بدانید!

هر آنچه که باید در خصوص دیمن هیدرینات بدانید!

دیمن هیدرینات از جمله دارو هایی است که به هنگام مسافرت کاربرد زیادی دارد البته اگر شما از تهوع و استفراغ رنج می‌برید، این دارو می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. پس اگر اهل سفر هستید، قبل اینکه این دارو را مصرف کنید، حتما مطالب زیر را مطالعه کنید، تا علاوه بر شناخت کامل دیمن هیدرینات با تمام جزئیات در رابطه با مصرف دیمن هیدرینات آشنا شوید.

دیمن هیدرینات

دیمن هیدرینات چیست؟

دیمن هیدرینات Dimenhydrinate در واقع در دسته آنتی هیستامین قرار دارد. برخی از افراد در حال حرکت دچار تهوع و استفراغ می شوند و این دارو از تهوع و استفراغ جلوگیری می کند. مصرف این دارو برای افراد بزرگسال بدون نسخه می باشد اما کودکانی که سنشان کمتر از دو سال می باشد توصیه نمی شود مگر اینکه این دارو را پزشک تجویز کرده باشد که در این صورت مصرف آن بلامانع می باشد.

دیمن هیدرینات یک ترکیب دارویی ضد استفراغ و تهوع است که حاوی دیفن هیدرامین و تئوفیلین است. این دارو به طور مستقیم از تحریک برخی اعصاب مغز و گوش داخلی برای سرکوب حالت تهوع ، استفراغ و سرگیجه جلوگیری می کند.

نحوه عملکرد دیمن هیدرینات

مغز به طور دائم از طریق حواس مختلف اطلاعاتی را از پیرامون جمع‌آوری و در ساقه مغز ذخیره می‌کند. در هنگام استفاده از وسیله نقلیه، مغز حرکت را مشاهده می‌کند اما از طریق عضلات و گوش داخلی هیچ حرکتی را حس نمی‌کند. در چنین مواردی هشداری در مغز فعال شده که باعث ایجاد حالت تهوع، سرگیجه و کسالت می‌شود. حال زمانی که این حالت برای ما رخ داد، چه کاری باید انجام دهیم ؟؟

دیمن هیدرینات از ترکیب دو دارو دیفن هیدرامین و کلروتوفیلین ساخته می‌شود. دیفن هیدرامین به عنوان دارو اصلی ضد اضطراب تجویز می‌شود. وجود کلروتوفیلین باعث می‌شود حالت خسگی و خواب آلودگی بر شما غلبه نکند.

در رابطه با نحوه عملکرد این دارو باید گفت، دیمن هیدرینات با کاهش تحریک عصبی-تعادلی گوش داخلی از ایجاد حالت تهوع و سرگیجه جلوگیری می‌کند.

نکات بسیار مهم قبل از استفاده از دیمن هیدرینات

اکثر افراد به هنگام مصرف دارو، فقط و فقط زمان مصرف دارو را رعایت می‌کنند. رعایت نکرد دستور عمل مصرف دارو یا بی اطلاعی از عوارض دارو و …. گاها می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای مصرف کننده به وجود آورد، از این رو این بخش را به دقت مطالعه کنید تا با خیالت راحت دیمن هیدرینات را مصرف کنید و از سفر خود لذت ببرید.

میزان مصرف دیمن هیدرینات

این دارو را 30 دقیقه قبل از سفر استفاده کنید. باتوجه به دستور پزشک مصرف شود. استفاده از 50 تا 100 میلی گرم از دیمن هیدرینات مجاز است. پس از 4 تا 6 ساعت می‌توان دوز بعدی را بدون نگرانی استفاده کرد.

دیمن هیدرینات

زمان استفاده از دیمن هیدرینات

همانطور که در ابتدا گفته شد، این دارو ضدتهوع قبل از مسافرت استفاده می‌شود.اگر مصرف خوراکی این دارو را دارید؛ 15-30 دقیقه زمانی می‌برد تا تاثیر این دارو را مشاهده کنید. پس از تزریق عصلانی 20-30 دقیقه منتظر بمانید و پس از آن به سفر خود ادامه دهید. در پایان باید گفت اگر تزریق وریدی دارید، پس از استفاده به سفر خود ادامه دهید.

عوارض استفاده از دیمن هیدرینات 

به علت استفاده از دیفن هیدرامین در تولید این دارو ضدتهوع استفاده بدون تجویز پزشک می‌تواند باعث؛ خواب‌آلودگی، سرگیجه، سردرد، لرزش و از دست دادن تعادل شود. از دیگر عوارض استفاده از دیمن هیدرینات بدون تجویز پزشک؛ خشکی دهان، تاری دید، کاهش فشارخون، احساس صدا در گوش و خشکی مجاری تنفسی است. 

موارد منع مصرف دیمن هیدرینات

از جمله موارد منع مصرف این دارو، نوزادان و مادران شیرده است. استفاده از این دارو می‌‌تواند باعث به وجود آمدن حساسیت در نوزاد شود.

از دیگر موارد منع مصرف این دارو مسافرتی، حساسیت به دیفن هیدرامین و بیماری های تنفسی تحتانی است

دیمن هیدرینات

تداخل دارویی دیمن هیدرینات

اگر از  آمیتریپتیلین، ایمی پرامین، ترانیل سیپرومین و موکلوبماید استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان از دیمن هیدرینات استفاده نکنید، زیرا منجر به یوبوست و خشکی دهان می‌شود. استیل کولین، وکنومایسین، سدیم اکسی بات، پتاسیم سیترات، سکرتین، لاسمیدیتان و جنتامایسین از دیگر دارو‌هایی است که با دیمن هیدرینات تداخل دارد.

نکات تکمیلی در خصوص دیمن هیدرینات

  1. در افراد مسنی که از بیماری پروستات رنج می‌برند پیشنهاد می‌شود که از این دارو برای درمان حالت تهوع استفاده نشود.
  2. اگر از دارو های کاهش فشار خود استفاده می‌کنید، قبل از مصرف دیمن هیدرینات و مشاهده عوارض آن با پزشک مشورت کنید.
  3. اگر از دارو های ضد انعقاد خون به مانند هپارین استفاده می‌کنید، دیمن هیدرینات را فراموش کنید، زیرا اثر دارو ضد انعقاد خون را به حداقل می‌رساند.
  4. از جمله بیماریی هایی که استفاده از دیمن هیدرینات آن را به شدت تشدید می‌کند، نارسایی کبد است.
  5. اگر راننده هستید، به هیچ عنوان از این دارو استفاده نکنید. استفاده از این دارو موجب خواب‌آلودگی خواهد شد.
  6. کسانی که از بیماری صرع رنج می‌رند هرگز نباید از این دارو ضد تهوع مسافرتی استفاده کنند.

نحوه دفع و طول عمر دیمن هیدرینات 

نیمه عمر دیمن هیدرینات (مدت زمانی که طول می‌کشد تا نیمی از دارو از بدن دفع شود) مشخص نیست اما از آنجایی که این دارو از دیفن هیدرامین ساخته می‌شود، نمیه عمری نزدیک به 3.5 ساعت خواهد داشت.

دفع این دارو از طریق ادرار و متبولیسم آن انجام می‌شود.

 توجه : در استفاده از دیمن هیدرینات به عنوان دارو ضد سرگیجه، حتما طبق دستور پزشک عمل کنید. در صورت لزوم و عدم دسترسی به پزشک، دوز های پایین از دارو را استفاده کنید تا در صورت بروز هر گونه  مشکل، به سرعت بتوان آن را حل کرد.

 

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up