آشنایی با خطرات و پیچیدگی های شغل جراح مغز

آشنایی با خطرات و پیچیدگی های شغل جراح مغز

از پیچیده ترین سیستم های ارتباطی ، سیستم اعصاب بدن می باشد که قادر به دریافت ارسال هم زمان اطلاعات است. سیستم عصبی انسان دارای دو قسمت جدا از هم می باشد:

  1. سیستم اعصاب مرکزی ( مغز و نخاع )
  2. سیستم محیطی عصب بیرون از مغز و نخاع

مغز قادر به کنترل تمام قسمت های بدن می باشد. مغزی می تواند با کمک راه های عصبی به تمام قسمت های بدن پیام بفرستد و حتی می تواند از تمام قسمت های بدن و محیط، پیام را دریافت نماید . مغز دارای اهمیت بالایی می باشد که در صورت مشکل حتماً باید به پزشک مراجعه کرد . جراحی مغز یعنی اصلاح مشکلات ایجاد شده در ساختار مغز می باشد. برای جراحی مغز با توجه به نوع آسیب و وضعیت بیمار ،روش درمان صورت می گیرد . امروزه به علت پیشرفت های علمی می توان جراحی مغز را بدون برش انجام دهند، مانند بیمار آنوریسم مغزی که با کمک سوندی که وارد شریان در کشالۀ ران می کنند و می توانند آن را مجدد ترمیم نمایند و در صورت پاره بودن آنوریسم ، یک عمل کرانیوتومی با جراحی باز انجام می دهند.

جراح مغز

علت های انجام عمل جراحی باز

حال این ناهنجاری ها دلایل مختلفی دارند ، مانند آسیب دیدگی و ضربه خوردن ، مادرزادی، وجود رگ های خونی غیر عادی ، خونریزی مغزی ، لختگی خون در مغز ، صرع ،آبسه ، آسیب به بافت محافظ مغز ، آسیب های عصبی ، پارکینسون ، شکستگی جمجمه بر اثر ضربه ، وجود مایع در مغز ، بیماری تومور مغزی و سکته های مغزی . تمام این موارد گفته شده نیاز به عمل جراحی مغز دارند . البته در بعضی شرایط، جراحی ها یک سری مشکلات را ایجاد می کنند .

جراحی مغز دارای نوع های مختلفی می باشند که یکی از آنها کرانیوتومی می باشد که یک برش بر پوست سر می زنند و جمجمه را سوراخ می کنند و با کمک یک برش و سوراخ در قسمت مغز آن را درمان می کنند و در انتها پوستۀ استخوانی را بخیه می زنند یا با سیم ایمن می کنند .در بعضی مواقع به علت تومور و عفونت و یا تورم در مغز ، ناحیۀ را نمی بندند و اگر باز بماند به آن کرانیوکتومی می گویند .

درمان بیوپسی که برای از بین رفتن یک مقدار بسیار کمی از بافت مغز و یا تومور مورد استفاده قرار می گیرد . در واقع مغز را به وسیلۀ میکروسکوپ معاینه می کنند که با یک برش و سوراخ بر روی جمجمه درمان بیوپسی را انجام می دهند .

جراحی آندوسکوپی اندونازال این امکان را به وجود می آورد که تومور یا مایعات را از راه بینی و سینوس از بین ببرند. در این روش پزشک با کمک دستگاه آندوسکوی که مجهز به چراغ و دوربین می باشد می تواند قسمت مورد نظررا بررسی نماید و تومورهای پایه جمجمه و یا تومور در قسمت پائین و تومور غدۀ هیپوفیز را می توانند مشاهده نمایند .

خطرات اشتباهات احتمالی یک جراح مغز

با توجه به پیچیدگی هایی که در زمینه جراحی مغز در بالا توضیح داده شد، می توان به خوبی اهمیت این نوع جراحی را تشخیص داد. کاری که یک پزشک جراح مغز و اعصاب انجام می دهد، واقعاً حساس و در عین حال با اهمیت از نظر موضوع حیات یک انسان است. این موضوع می تواند باعث تشدید خطرات شغل پزشکان جراح مغز شود. به این صورت که اگر یک فردی در حین عمل جراحی به دلیل سهل انگاری یا اشتباه سهوی جراح، دچار مسئله حاد شود یا حین عمل فوت کند، مسائل زیادی گریبان پزشک را خواهد گرفت. مسائل روحی و روانی ناشی از اتفاق رخ داده بعلاوه شکایت احتمالی خانواده فردی که دچار آسیب شده، هم مزید بر علت خواهد شد. همچنین مسئله تشخیص هم در این نوع پزشکی بسیار تأثیرگذار است.

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up