نحوه درست کردن قهوه ترک غلیظ به روش سنتی ترکی

نحوه درست کردن قهوه ترک,قهوه ترک,قهوه

نحوه درست کردن قهوه ترک غلیظ به روش سنتی ترکی

چطور یک قهوه ترک با فوم غلیظ درست کنیم؟ بهترین روش درست کردن قهوه ترک چیست؟ در این مطلب همه چیز را درباره درست کردن قهوه ترک به شما آموزش می دهیم.

قهوه ترک یکی از قدیمی ترین روش های درست کردن قهوه است که در گذشته به طور گسترده در کشورهای عربی و در ترکیه استفاده می شد. این قهوه هنوز هم بسیار پر طرفدار است و بسیاری از ما از نوشیدن قهوه ترک لذت می بریم.

در ترکیه رسم است که وقتی مهمان به خانه کسی می آید از او نمی پرسند که آیا قهوه میل دارید یا خیر. اولین سوالی که از مهمان پرسیده می شود این است که دوست دارید قهوتون چطور باشد؟ منظور از این سوال، میزان شکری است که مهمان دوست دارد در قهوه اش ریخته شود. کلمه “sade” یا ساده  به معنای بدون شکر، “az seker ” به معنای شکر کم و اورتا یعنی 1 تا 2 قاشق شکر. کلمه شکرلی نیز به معنی شکر زیاد تر است.

در خانه های ترکی رسم بود که جوان ترین دختر خانه وظیفه درست کردن و سرو قهوه ترک را بر عهده داشته باشد.

برویم به سراغ درست کردن قهوه ترک:

مواد لازم برای درست کردن قهوه ترک

  • آب سرد تصفیه شده
  • پودر قهوه ترک: میزان آسیاب پودر قهوه ترک نسبت به قهوه های اسپرسو و دیگر قهوه ها بسیار ریز تر و نرم تر است. اگر در خانه آسیاب قهوه دارید که می تواند قهوه را به ریزترین درجه آسیاب کند می توانید این کار را خودتان انجام دهید. همچنین می توانید قهوه ترک آسیاب شده را از فروشگاه ها تهیه کنید.
  • ایبریک یا جزوه قهوه جوشی است که مخصوص درست کردن قهوه ترک است. جزوه دارای کف پهن و سری تنگ تر است و می تواند جنس های مختلف مانند مسی داشته باشد.

خرید قهوه ترک اعلا از فروشگاه قهوه لویا

طرز تهیه قهوه ترک

  • به ازای هر فنجان قهوه، به اندازه ¾ فنجان آب داخل جزوه بریزید. همیشه برای درست کردن قهوه ترک از آب سرد تصفیه شده استفاده کنید.
  • برای هر فنجان قهوه، یک قاشق غذا خوری پر، قهوه ترک آسیاب شده داخل جزوه بریزید و کمی هم بزنید. سعی نکنید با هم زدن پودر قهوه را داخل آب حل کنید. حواستان باشد که زیاد هم نزنید.
  • در صورت نیاز شکر را نیز به آن اضافه کنید.
  • جزوه را بر روی حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید به آرامی به جوش برسد. درست کردن قهوه ترک 3 تا 4 دقیقه طول می کشد پس حواستان به قهوه باشد تا سر نرود. همچنان که قهوه شروع به داغ شدن می کند، یک فوم تیره رنگ بر روی آن درست می شود.

نحوه درست کردن قهوه ترک,قهوه ترک,قهوه

جزوه یا ایبریک

 

  • نکته ای که در درست کردن قهوه ترک بسیار مهم است این است که حتما باید با فوم سرو شود. هنگامی که نزدیک است قهوه ترک شما به جوش بیاید، مقداری از فوم تشکیل شده را با استفاده از یک قاشق چایخوری بردارید و داخل فنجان ها بریزید.
  • قهوه جوش را دوباره روی حرارت قرار دهید.
  • وقتی که قهوه به جوش آمد، نصف قهوه را داخل فنجان ها ریخته و دوباره بقیه قهوه را روی حرارت برگردانید.
  • اجازه دهید 10 تا 15 ثانیه دیگر بجوشد و فنجان ها را تا لبه پر کنید.

 

نکته: اگر میخواهید برای چند نفر قهوه ترک درست کنید که هر کدام میزان شکر متفاوتی میخواهند، می توانید از دو تا قهوه جوش استفاده کنید و یا اینکه ابتدا قهوه را بدون شکر درست کنید و فنجان کسانی که شکر نمی خواهند را پر کنید. سپس به بقیه قهوه شکر اضافه کنید، هم بزنید و روی حرارت قرار دهید تا دوباره به جوش برسد.

نحوه درست کردن قهوه ترک,قهوه ترک,قهوه

نحوه سرو کردن قهوه ترک :

– هنگام سرو قهوه ترک همیشه آن را همراه با آب سرد سرو کنید. نوشیدن یک جرعه آب قبل از قهوه دهان را پاک می کند و می توان لذت بیشتری از قهوه برد. علاوه بر این، اغلب افراد ترجیح می دهند قهوه را با یک چیز شیرین مانند شکلات یا شیرینی کوچک میل کنند.

– بهتر است به قهوه ترک شیر یا خامه اضافه نکنید. در ترکیه هیچ گاه به قهوه ترک شیر اضافه نمی کنند.

– از آنجایی که قهوه ترک به همراه پودر قهوه سرو می شود و نسبت به قهوه های فیلتر شده غلیظ تر است، نوشیدن یک فنجان از آن کافیست.

نحوه درست کردن قهوه ترک,قهوه ترک,قهوه

سوالات متداول درباره درست کردن قهوه ترک:

– آیا می شود از قهوه مخصوص اسپرسوی ریز آسیاب شده برای قهوه ترک استفاده کرد؟

 می توانید از فروشنده بخواهید که قهوه اسپرسو را ریز تر برای شما آسیاب کند اما توصیه ما خرید قهوه ترک تازه است. بهترین رست برای آن مدیوم با ترکیبی از روبوستا و عربیکاست.

– برای درست کردن قهوه ترک حتماً نیاز به جزوه داریم؟

می توانید قهوه ترک را در هر ظرف دیگری درست کنید اما طریقه اصلی و سنتی آن درست کردن در قهوه جوش مخصوص است. این قهوه ساز باعث می شود قهوه شما فوم غلیظ تری پیدا کند.

– چرا فوم قهوه ترک از بین می رود؟

هنگام مخلوط کردن آب و قهوه و شکر ، زیاد آن را مخلوط نکنید و یک هم سریع بزنید. قهوه خودش هنگام به جوش آمدن مخلوط می شود.

همچنین بار دوم که خواستید بقیه قهوه را داخل فنجان های نیمه پر بریزید این کار را به آرامی انجام دهید تا فوم قهوه خراب نشود. حتماً  از پودر قهوه ترک استفاده کنید تا فوم لازم را به شما بدهد.

اگر نسبت ها را به خوبی رعایت کنید فوم غلیظی خواهید داشت. می توانید انواع قهوه عمده و خرده با رست تازه را  از فروشگاه آنلاین قهوه لویا تهیه کنید.

منبع: Luyacoffee.com

 

 

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up