نحوه شستشوی فرش دستباف

شستشوی فرش دستباف

در رابطه با فرش، اصطلاحاتی چون دستباف، هنردست و گره دستی به خوبی بیانگر کیفیت و اصالت آن فرش می­باشد. فرش­ هایی که با دست بافته خواهند شد بسیار باارزش خواهند بود و در این بین فرش­ های ایرانی دارای بیشترین کیفیت هستند.

در حفظ و نگهداری هر چه بهتر فرش­ های دستباف نیاز است که حتما آن­ ها را تمیز نگه داشت چرا که بر اثر آلودگی ضمن آن که فرش جلوه خود را از دست خواهد داد ممکن است دچار آسیب و خساراتی شده و این موضوع منجر به کاهش ارزش آن گردد. کثیفی و آلودگی فرش­ ها حتی در محیط خانه نیز امری اجتناب ناپذیر خواهد بود و در هر حال بایستی پس از مدتی نسبت به شستشوی آن­ ها اقدام شود.

از طرفی حساسیت و ظرافت این نوع از فرش ­ها ایجاب می­کند که شستشوی آن­ ها نیز به صورت کاملا صحیح و اصولی انجام شود تا هیچ آسیبی به آن­ ها وارد نشود. از این رو به هیچ عنوان شستشوی فرش دستباف در خانه پیشنهاد نخواهد شد و توصیه می­شود برای شستشوی فرش دستباف خود به سراغ یک قالیشویی حرفه ­ای و کاربلد بروید. قالیشویی در نیروهوایی را می­توان بهترین قالیشویی فرش دستباف دانست. در ادامه بیشتر با خدمات این قالیشویی در زمینه شستشوی فرش دستباف آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

 

قالیشویی مناسب برای شستشوی فرش دستباف

 

چنانچه از فرش­ های دستباف به خوبی مراقبت شود تا سال­ ها می­توان از آن ­ها به خوبی استفاده نمود حال آن که با یک بار شستشوی نامناسب قالی در خانه و یا توسط قالیشویی های ناوارد فرش مورد نظر آسیبی جدی خواهد دید و از ارزش آن کم می­گردد. از این رو توصیه می­شود در زمینه انتخاب قالیشویی فرش دستباف دقت ویژه ­ای نمایید. در ادامه برای اطمینان هر چه بیشتر شما از کیفیت کار قالیشویی گلبرگ مراحل شستشوی فرش در قالیشویی بلوارابوذر را شرح خواهیم داد.

 

مراحل شست‌وشوی فرش در قالیشویی‌ گلبرگ

  • به عنوان اولین قدم فرش غبارگیری خواهد شد؛ برای این کار از دستگاه مخصوص خاک گیر استفاده خواهد شد و در واقع به واسطه این دستگاه تقریبا فرش­ برای دو ساعت با قدرت بالا چرخیده و به طور کامل از خاک احتمالی تمیز خواهد شد.
  • در مرحله دوم فرش­ ها بر روی سطحی صاف پهن شده و بر روی آن آبی با فشار بالا گرفته می­شود. بعد از آن که فرش کاملا خیس خواهد شد روی سطح آن مواد شوینده مخصوص ریخته شده و حال حرکت دستگاه­ های شستشو بر روی فرش­ ها آغاز خواهد شد. به واسطه شلاق­ های بزرگ و دایره وار این دستگاه­ ها، به خوبی سطح فرش ساییده شده و کاملا تیرگی و چرک و آلودگی آن شسته می­شود.
  • در این مرحله، آب کشی فرش شسته شده، با شلنگ­ هایی که دارای سری پخش کننده آب هستند انجام خواهد شد. این مرحله باعث خواهد شد که فرش کاملا از هر گونه مواد شوینده ای پاک شود. برای آن که احتمال نجاست فرش نیز به طور کامل از بین برود بار دیگر نیز فرش مورد آب کشی قرار خواهد گرفت.
  • چهارمین مرحله در واقع مرحله آبگیری فرش است. در این مرحله فرش­ ها به صورت لول شده دور آب گیر (دستگاهی استوانه ­ای شکل با دیواره فلزی و مشبک برای قرارگیری فرش بر روی آن) قرار داده خواهند شد. سپس دستگاه به سرعت و به شکل دورانی شروع به چرخش نموده و نیروی گریز از مرکز باعث خواهد شد که آب فرش­ ها خارج شده و از طریق دیوار مشبک قرار گرفته در پشت فرش­ها به بیرون راه پیدا کند.
  • اکنون زمان خشک کردن فرش­ ها فرا رسیده است. در این مرحله غالبا برای خشک شدن فرش­ ها از گرم خانه کمک گرفته خواهد شد. گرم خانه ­ها در مرکز خود دارای دستگاه گرماسازی بزرگ هستند که از طریق ایجاد حرارت مرکزی فضا را گرم خواهند نمود. برای خشک شدن هر چه سریع­تر فرش ­ها آن­ ها را از داربست­ های ویژه­ ای آویزان می­نمایند.

در رابطه با فرش ­هایی که دارای پوسیدگی و یا پارگی هستند نحوه شستشو کمی متفاوت انجام خواهد شد.

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up