زنان از این بیماری می ترسند

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از زنان همراه باشید :

 

 

زنان از این بیماری می ترسند!

 

آندومتریوز ترس ندارد
بنابر آمارهای ارائه شده حدود 1.5 میلیون زوج جوان در کشورمان از مشکل ناباروری رنج می‌برند که این مشکل علل متفاوتی دارد و یکی از آنها بیماری‌ است به نام آندومتریوز که گاهی عامل این نازایی‌هاست.
آندومتر لایه درونی از سه لایه تشکیل‌دهنده رحم است که در تمام بافت‌های بدن به جز طحال ممکن است به وجود آید، ولی شایع‌ترین محل بروز آن ناحیه لگن است که حدود 40 درصد موارد تخمدان‌ها را درگیر می‌کند.

این سلول‌ها در قسمت‌های مختلفی از بدن از جمله داخل حفره شکمی یا روی تخمدان قرار می‌گیرند و بافتهایی نا به ‌جا تولید می‌کند.این بیماری می‌تواند از بعد از دوران بلوغ تا قبل از یائسگی برای خانم‌ها پیش بیاید و سن خاصی را در‌ بر‌ نمی‌گیرد.

این بیماری دلیل خاصی ندارد و اتفاقی طبیعی است که به صورت تصادفی برای خانم‌ها پیش خواهد آمد.یکی از علل بروز این بیماری نیز می‌تواند خود سیکل عادت ماهانه باشد. به این صورت که خون به صورت برگشت پذیر از داخل لوله‌ها وارد حفره شکمی شده و سلول‌هایی از آندومتر که هنوز زنده هستند، در آنجا نشسته و کاشته می‌شود. همین کاشته شدن سلول‌ها باعث بروز بیماری می‌شود.

 

علائم بیماری
از‌جمله علائم این بیماری دردهای غیرطبیعی، توده‌های لگنی و کیست‌های تخمدانی است که نشانه‌ای از وجود آندومتریوز است.

ممکن است افراد به دلیل وجود توده‌های لگنی یا کیست‌های تخمدان به پزشک مراجعه کنند، اما علامت واضح وجود این بیماری، درد شدید هنگام عادت ماهانه است به طوری که هر ماه از ماه قبل درد بیشتری احساس می‌شود. آنها ممکن است با این علائم به پزشک مراجعه کنند و در این موارد پزشک بیشتر به آندومتریوز شک خواهد کرد.

تنها راه تشخیص بیماری، داشتن نمونه بافت‌شناسی است، یعنی آزمایشگاه باید بافت آندومتریوز را تشخیص داده و تایید کند که امروزه بیشتر از شیوه لاپاراسکوپی برای این منظور استفاده می‌شود و بعد از تشخیص ادامه درمان روش‌های مختلفی دارد که بنابر نظر پزشک از آنها استفاده می‌شود.

در بعضی موارد بنا‌به نظر پزشک متخصص با داروهای خاص حتی سیکل عادت ماهانه بیمار را نیز به کلی قطع می‌کند تا بیماری بهبود یابد؛ اما در شرایطی که بیمار دختری است که تنها با مشکل دردهای دوران قاعدگی مراجعه می‌کند یا خانمی که نزدیک سنین یائسگی است احتیاج به کار خاصی جز درمان طبی نیست؛ اما اگر در اثر این بیماری کیست تولید شده باشد، حتماً کیست را باید برداشت، زیرا کیست می‌تواند خود عوارض و مشکلاتی ایجاد کند.

 

آندومتریوز و نازایی
اگر خانمی در سنین باروری با این مشکل روبه‌رو شود، احتمال نازایی نیز ممکن است وجود داشته باشد. پس کسی که سابقه آندومتریوز دارد، کیستی داشته یا به هر صورتی با این بیماری روبه‌رو بوده، با درمان‌های پزشکی تحت نظر قرار می‌گیرد و به او پیشنهاد می‌شود که زودتر بچه‌دار شود، چرا که آندومتریوز تا حدی باعث کاهش باروری یا ناباروری بانوان می‌شود.
در این موارد برای از بین بردن بافتهای آندومتریوز درمان طبی شدید مانند جراحی انجام می‌گیرد و سپس برای باروری با شیوه‌های درمانی مختلف به وی کمک می‌شود.

بیماری آندومتریوز ترسناک و مشکل خاصی نیست و تنها به پیگیری نیاز دارد.
این بیماری تنها موجب ناراحتی و اذیت فرد می‌شود، ولی به سمت سرطان یا مشکلات بزرگ‌تر پیش نخواهد رفت، بنابراین جایی برای نگرانی وجود ندارد و با وجود بیماری می‌توان به زندگی عادی ادامه داد. تنها باید پس از تشخیص و درمان، زیر نظر پزشک بود.

داشتن برنامه‌ای مرتب در مورد خواب و تغذیه کافی و تجربه کردن زندگی بدون استرس باعث می‌شود که خانم‌ها عادت ماهانه راحت‌تری را تجربه کنند. افرادی که آندومتریوز دارند نیز باید این موارد را در نظر داشته باشند. مصرف مواد محرک مانند کافئین(قهوه غلیظ، چای زیاد و شکلات‌های تلخ) نیز بهتر است کاهش یابد.

آندومتریوز درجات مختلفی دارد، خفیف، متوسط و شدید. در مواردی که این بیماری شدید است به دلیل وجود چسبندگی‌های لگنی ممکن است بارداری سخت شود. در درجات متوسط ممکن است بیمار بتواند باردار شود و در موارد خفیف نیز آنها تفاوتی با افراد عادی ندارند. مهم است که بیماران بدانند با تشخیص آندومتریوز این گونه نیست که امکان بارداری به کلی از بین برود.

منبع:آی پارسیان

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای زنان مجله اینترنتی برگک آرزوی بهترینها را برای شما دارد.
لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up