اختلال یادگیری در کودکان چه علائمی دارد؟

اختلال یادگیری,اختلال یادگیری در کودکان,علائم اختلال یادگیری

اختلال یادگیری ناشی از تفاوت در مسیر‌های عصبی و ارتباط آن با مغز است

 

 

تشخیص اختلال یادگیری در کودک
اختلال یادگیری یک اختلال روانشناسی تفاوت‌های عصب شناختی مغز در پردازش اطلاعات است که به شدت روی توانایی شخص برای یادگیری مهارت‌های خاصی تاثیر می‌گذارد. در واقع این اختلالات ناشی از تفاوت‌های واقعی در نحوه‌ی پردازش، شناخت و استفاده از اطلاعات در مغز است. همه‌ افراد با یکدیگر در زمینه‌ توانایی‌های یادگیری، تفاوت‌هایی دارند؛ اما افرادی که دچار این اختلال هستند، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

هیچ درمان قطعی برای این مشکل وجود ندارد. برنامه‌های آموزشی تا حدود زیادی به حل این مشکل کمک می‌کند. اما تبعات این اختلال ممکن است تا آخر عمر همراه آن شخص باشد. افراد دارای اختلال یادگیری ممکن است با مشکلات زیادی در مدرسه یا محل کار مواجه باشند. همچنین اختلال یادگیری روی زندگی شخصی و روابط اجتماعی فرد مبتلا به شدت تاثیر‌گذار است.

 

اختلال یادگیری,اختلال یادگیری در کودکان,علائم اختلال یادگیری

 دانش‌آموزانی که اختلال یادگیری دارند، نیاز به آموزش‌های فردی ویژه و متناسب با نیاز‌شان دارند

 

علائم اختلال یادگیری
اولین علائم اختلال یادگیری با مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان در مدرسه مشخص خواهد شد. والدین و معلمان پیش‌دبستانی جزو اولین افرادی هستند که علائم و نشانه‌های این اختلال را در کودکان تشخیص می‌دهند. این کودکان ممکن است دچار مشکلاتی در مهارت‌های اساسی مانند خواندن و نوشتن باشند. مشکل در یادگیری ریاضی، نوشتن و زبان ممکن است از نشانه‌های اختلال یادگیری باشد.

بعضی از دانش‌آموزان ممکن است برخی از مهارت‌های پایه‌ای را به سرعت یاد بگیرند، اما در یادگیری برخی از مهارت‌های دیگر مانند حل مسئله یا تکالیف مدرسه دچار مشکل باشند. زندگی با این اختلال و مشکلات آن برای والدین و کودکان، کار بسیار سخت و دشواری است. بسیاری از والدین با تشخیص اختلال یادگیری در کودکان خیالشان راحت خواهد شد. تشخیص این اختلال منجر به جلب حمایت‌های بیشتری از طرف معلمان و تدوین برنامه‌های آموزشی می‌شود.

دانش‌آموزانی که اختلال یادگیری دارند، نیاز به آموزش‌های فردی ویژه و متناسب با نیاز‌شان دارند تا از بقیه همکلاسی‌ها و هم سن و سالان خود عقب نمانند و بتوانند به صورت عادی زندگی کنند.

علل و تشخیص اختلال یادگیری
اختلال یادگیری ناشی از تفاوت در مسیر‌های عصبی و ارتباط آن با مغز است که باعث نقص در نحوه‌ی عملکرد مغز می‌‌شود. به عنوان مثال توانایی آموختن مباحث تحصیلی برای دانش‌آموزی که دارای اختلال یادگیری است بسیار از کمتر از میزانی است که از او انتظار می‌رود. البته این یک تصور غلط است که دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری، قادر به پیشرفت تحصیلی و آموختن مانند همسالان خود نیستند. در واقع این دانش‌آموزان هم مانند سایر همسالان خود، باهوش هستند. حتی ممکن است با وجود اختلال یادگیری، کودکانی با استعداد باشند.

تفاوت کودکانی که اختلال یادگیری دارند با سایر کودکان، فقط در این است که آن‌ها به شیوه‌های متمایزی قادر به یادگیری هستند. در واقع این کودکان نیاز به تمرین‌های آموزشی ویژه برای یادگیری دارند. در تشخیص اختلال یادگیری، تفاوت از طریق سنجش تعیین می‌شود تا نمرات مربوط به آزمون پیشرفت تحصیلی و میزان تسلط کودک در مهارت‌های خاصی مانند خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی یا نمرات آزمون آی کیو (IQ) یا ضریب هوشی کودک مشخص شود.

 

قبل از تشخیص اختلال یادگیری مرور کاملی از سابقه‌ی تحصیلی و آموزشی کودک انجام می‌شود تا همه‌ی احتمالات برای بررسی تفاوت در رشد مهارت‌ها و سطح هوش بررسی شود. تشخیص زود‌هنگام و شروع سریع درمان در این زمینه حیاتی است.

 

اختلال یادگیری,اختلال یادگیری در کودکان,علائم اختلال یادگیری

برخی دانش آموزان ممکن است با وجود اختلال یادگیری، کودکانی با استعداد باشند

آیا اختلال یادگیری ماهیت زیستی دارد؟
تصور می‌شود که اختلال یادگیری حقیقی نوع ارگانیک (زیستی) یک ناتوانی است و در نتیجه‌ی مشکلات عصب‌شناختی رخ می‌دهد که باعث مشکلات در یادگیری و کاربرد مهارت در موارد تحصیلی خواهد شد. شواهد نشان داده است که شانس یادگیری کودکان در صورتی که والدین و آشنایان هم به آن مبتلا باشند، پایین خواهد آمد. همین مسئله نشان می‌دهد که ممکن است وراثت در بروز اختلال یادگیری در کودکان نقش مهمی داشته باشد. با این حال عوامل دیگری هم در این مورد اهمیت دارد که احتمالا قابل پیشگیری است.

اگر به عنوان پدر و مادر، هر کدام از علائم اختلال یادگیری را در کودک خود دیده‌اید، حتما این مشکل را با متخصصان این حوزه و مربیان کودک در میان بگذارید. با اقدامات درمانی اولیه می‌توان به حل مشکلات کودکت در خواندن، نوشتن و سایر مهارت‌ها کمک کرد.

منبع: koodaket.com

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای فرزندان

مجله اینترنتی برگک آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up