بررسی آخرین فیلم‌های اکران شده در سال ۹۷

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

روزنامه قانون: سرانجام جشنواره فیلم فجر با تمام هیاهو و جنجال‌هایش، فیلم‌های خوب و بدش، نقد‌ها و تقدیرهایش، اشک ها، لبخند‌ها و اعتراض هایش و پرواز سیمرغ‌ها بر شانه برندگانش، تا بهمن سال آینده رخت خود را بست. حالا نیز بعد از به پایان رسیدن این جشنواره و در آستانه فرارسیدن اکران طلایی نوروز، بحث برسر فیلم‌هایی که به این دوره از اکران می‌رسند همچنان داغ است.

هرچند می‌توان با توجه به تجربه سال‌های پیش حدس‌هایی زد، اما شاید خالی از لطف نباشد که در آخرین ماه باقی مانده از سال ۹۷ پرسه‌ای میان سینما‌ها بزنیم؛ سینما‌هایی که حال به روال عادی ساز و کار خود بازگشته اند و فیلم‌های جدیدی را نیز به جدول اکران خود اضافه کرده اند. فیلم‌های همچون «هت‌تریک»، «آشغال‌های دوست داشتنی»، «جن زیبا»، «سوءتفاهم»، «ضربه فنی»، «قرارمون پارک شهر» و «ماموریت غیرممکن» که از روز گذشته، اکران خود را آغاز کرده اند.

در این میان، اما فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ساخته محسن امیر یوسفی، پس از کش و قوس‌های فراوان و شش سال بایگانی شدن توانست رنگ نقره‌ای پرده جادو را به خود ببیند که برای آن جریان واپس مانده از سینما که در پیچ و خم تغییرات و سلایق مدیران، آثارشان بار‌ها به قهقرای توقیف سپرده شد، امیدبخش است. در گفتار پیش‌رو به بررسی توشه پایانی زمستان ۹۷ برای سینما‌های کشور خواهیم پرداخت.

«آشغال‌های دوست داشتنی» و گره کوری که سرانجام باز شد!

«آشغال‌های دوست داشتنی»، سومین فیلم بلند امیر یوسفی بعد از «آتشکار» و محصول سال ۹۱ است که علی‌رغم انعطافی که امیر یوسفی بار‌ها به رای دبیران و مسئولان نشان داد و طبق گفته خود او نسخه نهایی فیلم چندین‌بار ساخته شد، ۶۷ مورد اصلاحیه به فیلمنامه‌ای خورد که قبلا مورد تایید ارشاد بود، نه از دولت احمدی نژاد جان سالم به در برد و نه از اعتدال دولت روحانی عایدی داشت.

«آشغال‌های دوست داشتنی»، اما طی این سال‌ها موافقانی از جمله کیانوش عیاری و مخالفان بسیاری را به خود دید. در دوره مدیریت جواد شمقدری بر حوزه سینمایی دولت دهم، به رغم آنکه تمام جزییات فیلم در سناریوی مصوب وجود داشت و امیر یوسفی چیزی اضافه بر فیلمنامه را به تصویر نکشید، باز هم شمقدری عقب‌نشینی و اعلام کرد که در شرایط سیاسی حال حاضر، این فیلم در دولت بعدی ممیزی‌های بیشتری نیز خواهد خورد.

آخرین پرسه زمستانی در وضعیت اکران!

همچنین پس از آنکه فیلم برای رسانه‌ها اکران شد «وحید یامین پور»، در مطلبی که درباره این فیلم با عنوان «به بدهکار که رو بدهی، طلبکار می‌شود!» در فضای مجازی منتشر کرده، نوشت: «امشب کارگردان فیلم آشغال‌های دوست داشتنی فیلم توقیف شده‌اش را آورده بود که ببینیم. فیلم که تمام شد آمد که نظرمان را بشنود. وقتی دیدم برخی رفقای حزب اللهی با لکنت و رودربایستی حرف می‌زنند، خودم را سانسور نکردم. بیست دقیقه خیلی شفاف درباره خباثت‌های فیلمش حرف زدم، اگر باخبر بشوم که قرار است این فیلم اکران شود هرکاری را برای راه‌اندازی جریان‌های اعتراضی خواهم کرد»!

اما علی‌رغم تمام این اتفاقات، «آشغال‌های دوست داشتنی» که تاکنون چهار وزیر را به خود دیده است، در نهایت پس از گذشت شش سال توانست به جدول اکران برسد. این فیلم از آثار پرحاشیه توقیف شده‌ای بود که از سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر برای رسیدن به این کارناوال سینمایی دوید، اما هربار به بهانه‌ای از جشنواره کنار گذاشته شد. در جشنواره‌ای که گذشت نیز امیر یوسفی فرم درخواست را پر کرد، اما باز فیلم روال سال‌های پیش را به خود دید با این تفاوت که داروغه زداه، دبیر جشنواره این قول را داد که فیلم پس از پایان جشنواره به اکران خواهد رسید. حال نیز در لیست تازه‌های اکران در سایت سینما تیکت نام این فیلم به چشم می‌خورد.

آخرین پرسه زمستانی در وضعیت اکران!

داستان پر حاشیه فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی»، اما در یکی از روز‌های بعد از انتخابات که تجمع مخالفان انتخابات و معترضان در خیابان‌های تهران برقرار است، می‌گذرد. عده‌ای از تجمع‌کنندگان فراری از دست نیرو‌های امنیتی وارد خانه پیرزن می‌شوند و در آنجا مخفی می‌شوند. بعد از خروج از خانه متوجه علامتی بر روی درِ خانه پیرزن می‌شوند و طبق شایعه‌های آن روز‌ها به پیرزن خبر می‌دهند که آن‌ها احتمالا در روز‌های آینده به خانه او مراجعه خواهند کرد و آنجا را می‌گردند پس به پیرزن هشدار می‌دهند که اگر در خانه‌اش چیز مشکوک و مساله‌سازی دارد آن را از خانه خارج کند تا مشکلی برایش به وجود نیاید و داستان تازه از اینجا شروع می‌شود. بر اتاق خانه پیرزن سه قاب عکس از سه مرد وجود دارد. مرد اول پسر پیرزن است که در جنگ ایران و عراق شهید شده‌است.

قاب عکس دوم متعلق به برادر او است که از اعضای سازمان مجاهدین بوده است که در جریان اتفاقات دهه شصت اعدام می‌شود و قاب عکس سوم هم متعلق به همسر پیرزن است که ظاهرا از طرفداران مصدق بوده‌است که در جریان کودتای ۲۸ مرداد برایش اتفاقی می‌افتد. روند داستان به گفت‌وگوی خیالی این سه نفر با پیرزن در جریان شبی می‌گذرد که او خیال می‌کند فردا به سراغش خواهند آمد. در این فیلم شیرین یزدان بخش، حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، صابر ابر و شهاب حسینی به ایفای نقش می‌پردازند.

«جن زیبا»، یک حرکت تجاری در لفافه هنر

آخرین پرسه زمستانی در وضعیت اکران!

شاید بسیاری دوست داشتند این‌چنین تصور کنند که حضور نورگل یشیلچای، ستاره سینمای ترکیه در فیلم تازه بایرام فضلی یک حرکت هنری است و نه یک اتفاق تجاری! اما با تبلیغات رنگارنگ این فیلم به‌ویژه در فضای مجازی، این بازی گرفتن به منظور موفقیت‌های تجاری قوت گرفت. در «جن زیبا» تازه‌ترین اثر بایرام فضلی پس از «باز هم سیب داری؟» نورگل یشیلچای، فرهاد اصلانی، لیلا زارع، لیلا موسوی، محرم زینال‌زاده، میثم پویانفر، علی‌اکبر جعفری، هوشنگ رادی پور، منظر لشگری به ایفای نقش پرداخته‌اند و داستان آن نیز درباره یدا… است که مدتی پیش زنش مرده، شب‌ها شبح می‌بیند که شبح همان بازیگر ترکیه نورگل یشیلچای است.

«هت تریک»، نیمه تاریک یک قمار

یکی از فیلم‌هایی که در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر خوش درخشید، «هت تریک» ساخته رامتین لوافی بود. این فیلم که امیر جدیدی، پریناز ایزدیار، صابر ابر، ماهور الوند، همایون ارشادی و… بازیگران اصلی آن هستند، از یک مهمانی شروع می‌شود که لیدا (با بازی پریناز ایزدیار) به همراه همسرش (با بازی امیر جدیدی) به آن دعوت شده‌اند. لیدا عکاس است وشوهرش، فرزاد دقیقا مشخص نیست چه کاره هست.

آخرین پرسه زمستانی در وضعیت اکران!

کیوان دوست این دو نفر (با بازی صابر ابر)، دوست دختر جدیدی به نام رها (با بازی ماهور الوند) گرفته و او را هم به مهمانی آورده است. این چهار نفر در راه برگشت به خانه با یک چیز یا کسی تصادف و فرار می‌کنند. فرزاد که پشت رل نشسته بوده سرتاپا استرس دارد و پیشنهاد می‌دهد که جمع دوستانه‌شان بروند جایی در آرامش با هم صحبت کنند تا ببینند دقیقا باید چه کار کنند. فیلم همچنین نیم‌نگاهی به مساله شرط‌بندی‌های آنلاین هم دارد که این روز‌ها در کشور غوغا می‌کند و با وجود گزارش‌های متعدد، هنوز جلوی آن‌ها گرفته نشده است.

«ضربه فنی»، در تجربه متفاوتی از زندگی

این فیلم ساخته غلامرضا رمضانی است که در سی‌امین جشنواره فیلم کودک نیز به نمایش درآمد و موفق شد جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم نوجوانان را از آن خود کند. نسیم ادبی، افشین هاشمی، نازنین احمدی، سیروس همتی، مجید نوروزی، درسا بختیار، ملیحه کیا، سپهراد فرزامی، سیاوش اسدپور، علی ملکیان، حسین لطفی، متین جان‌جانه، محمدامین مرادی، پوریا ایمانی و هستی فرامرزی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

آخرین پرسه زمستانی در وضعیت اکران!

در خلاصه داستان فیلم آمده است: محمد شاگرد درس‌خوان و خوبی است که یکی از شاگردان مدرسه مزاحم او می‌شود. در این میان محمد با یکی از شاگردان مدرسه به نام امیر که ورزشکار است، آشنا می‌شود و این آشنایی سرنوشت متفاوتی را برای هر سه نفر آن‌ها به دنبال دارد و….

«سوءتفاهم»، روی دیگر واقعیت!

یکی دیگر از فیلم‌هایی که در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر و در بخش سودای سیمرغ به نمایش درآمد، «سوءتفاهم» ساخته احمد رضا معتمدی بود. قصه فیلم روندی متفاوت از سیاست‌های فیلمسازی در سینمای ایران را پیش می‌گیرد و گاهی نیز مخاطب را دچار سرگیجه می‌کند؛ سرگیجه‌ای عمیق از آنچه مقابل چشمانت می‌بینی و آنچه در واقعیت روی می‌دهد!

آخرین پرسه زمستانی در وضعیت اکران!

در این فیلم مریلا زارعی، کامبیز دیرباز، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، اکبر عبدی، مهدی فخیم زاده، آرش نوذری به ایفای نقش پرداخته‌اند. در خلاصه داستان فیلم نیز آمده است: گاهی میان مشاهده و واقعیت فاصله است، برای یافتن حقیقت دقت و آگاهی لازم است… وقتی عشق دستمایه کلاهبرداری می‌شود، شاید جای ظالم و مظلوم تغییر کند… اینجاست که عاشق واقعی باید تاوان دهد تا از فریب مبرا شود… این فیلم شما را به اندیشیدن پس از تماشا تشویق می‌کند.

«ماموریت غیرممکن»، کمدی تازه نفس اکران

آخرین پرسه زمستانی در وضعیت اکران!

در حالی که هنوز چندین کمدی از جمله «قانون مورفی» و «پارادایس» بر پرده سینما خودنمایی می‌کند، کمدی تازه‌ای به کارگردانی یعقوب غفاری نیز به لیست اکران اضافه شده است. «ماموریت غیرممکن» روایت فردی به نام کریم است که عاشق خوانندگی است و بدون اینکه بداند دلداده ماموری شده که ماموریت دارد فرمولی را از دانشمندی سرقت کند. علی اوجی، سارا خوئینی‌ها، پادینا رهنما، مهران رجبی، نسرین نصرتی، یوسف صیادی، مینا جعفرزاده، عسل قرایی و پژمان بازغی، جمشید هاشم پور و محمدرضا شریفی نیا از نقش آفرینان این فیلم هستند.

«قرارمون پارک شهر»، پشت پرده سرنوشت

آخرین پرسه زمستانی در وضعیت اکران!

این فیلم ساخته تازه فلورا سام است که پیش از این با نام «نیمکت» در رسانه‌ها معرفی شده بود و محصول سال ۹۵ و یک داستان اجتماعی است که حال پس از دو سال انتظار برای اکران به پرده نقره‌ای رسیده است. «قرارمون پارک شهر» روایت یک نویسنده است که در حال نوشتن آخرین رمان خود است و در این مسیر، پرده‌های تازه‌ای از زندگی‌اش برداشته می‌شود، حقایقی دور از باور و تصور او که خود راوی داستان خویش است! در این فیلم شقایق فراهانی، ماه چهره خلیلی، امین زندگانی، سام نوری، سیاوش طهمورث، امید روحانی، افسر اسدی، شیوا خسرومهر، مریم کاویانی، نرگس محمدی و محمدرضا شریفی نیا به ایفای نقش می‌پردازند.

منبع

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up