اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

روزنامه دنیای اقتصاد: بعد از چندین حاشیه و ماجرا، دست آخر جشنواره فیلم فجر به اکران فیلم‌ها رسید و در دو روز اول، میزبان بسیاری از سینما دوستان بود. در این مدت بیشتر فیلم‌های بخش رقابتی روی پرده رفتند و کم وبیش نظر عمومی مردم و منتقدان درباره فیلم‌ها به خود شکل گرفت.

بر همین اساس سعی کردیم تا اولین بازخورد‌ها از فیلم‌ها را بررسی کنیم و فیلم‌هایی را که بیشتر از بقیه با تحسین تماشاگران روبه‌رو شدند، معرفی کنیم. این بررسی، قدم اول برای ارائه یک پیش‌بینی از نامزد‌ها و برندگان جشنواره فیلم فجر خواهد بود. افزون بر این، اگر شما این فیلم‌ها را ندیده‌اید، می‌توانید فهرستی از فیلم‌ها را تهیه کنید که نظر مثبت دیگران را جلب کرده‌اند و در طول روز‌های باقیمانده از جشنواره آن‌ها را ببینید.

در این گزارش هشت فیلمی را که بیش از باقی فیلم‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند، بررسی و مرور خواهیم کرد. با این حال اولویتی در معرفی فیلم‌ها وجود ندارد. نکته مهم این است که هنوز همه مردم و منتقدان همه فیلم‌ها را ندیده‌اند. همان‌طور که گفته شد این فهرست، یک فهرست اولیه است و البته جای بسیاری از فیلم‌هایی که به نظر می‌رسد از نامزد‌های جدی سیمرغ‌های امسال هستند، خالی است. دلیلش این است که این فیلم‌ها هنوز اکران نشده‌اند یا تنها یک بار روی پرده رفته‌اند. این فهرست البته در روز‌های آینده با دیگر فیلم‌های جشنواره کامل‌تر می‌شود. باید منتظر بمانیم و ببینیم که مردم و منتقدان درباره فیلم‌هایی نظر ماجرای نیمروز (رد خون)، زهرمار، جمشیدیه، قصرشیرین و… چه می‌گویند.

سرخپوست

اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر

‌می‌گویند اولین فیلمی است که مسعود فراستی تمام قد از آن دفاع کرده و گفته که فیلم «درآمده است». این فیلم را نیما جاویدی ساخته و به نظر می‌رسد که نظر تعداد قابل توجهی از تماشاگرانش را هم جلب کرده است. نیما جاویدی همان کسی است که پیشتر فیلم ملبورن را ساخته بود و متهم شده بود که فیلم را یکسره بر اساس فیلم‌های اصغر فرهادی نوشته و کارگردانی کرده است.

نوید محمد زاده، پریناز ایزدیار و ستاره پسیانی چندتن از این بازیگران هستند که با گریم‌های متفاوت و خاص جلوی دوربین جاویدی قرار گرفته‌اند. فیلم سرخپوست یک فیلم داستان محور درام اجتماعی است که زمان فیلمبرداری‌اش نزدیک به سه ماه طول کشیده و آن‌طور که از عکس‌های منتشر شده از آن برمی‌آید از حیث طراحی لباس و چهره‌پردازی بسیار دقیق و موشکافانه عمل کرده است.

تختی

اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر

بهرام توکلی فیلم تختی را در ژانربیوگرافی ورزشی درباره جهان پهلوان تختی ساخته است؛ فیلمی که به‌صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده است. کمک گرفتن از جلوه‌های ویژه بصری، گریم تحسین برانگیز و سکانس‌هایی اثرگذار و قابل توجه از ویژگی‌های بارز این فیلم است. فیلم تختی در میانه یک فیلم داستانی و یک فیلم مستند سرگردان است. با این حال بازسازی مسابقات بین المللی کشتی در سال‌های دور، بازسازی تهران در سال‌های نخستین قرن چهاردهم شمسی و… از مهم‌ترین نکات قوت فیلم است.

فیلم تختی به کارگردانی بهرام توکلی با بازی بازیگرانی مانند بهنوش طباطبایی، آتیلا پسیانی، حمید رضا آذرنگ، پریوش نظریه، ستاره پسیانی، بانیپال شومون، مجتبی پیرزاده، علیرضا گودرزی و معصومه قاسمی‌پور ساخته شده است. تهیه‌کننده این فیلم سعید ملکان است.

متری شش و نیم

اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر

سعید روستایی بعد از ساخت فیلم ابد و یک روز که موفقیت‌های بسیاری برایش رقم زد، دوباره فیلمی در همان حال و هوا ساخته است. سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم دوم روستایی است و البته گویا فیلم دوم او بیش از ۶ میلیارد تومان هزینه داشته است. این فیلم به مواد مخدر و عواقبی می‌پردازد که این مساله برای جامعه و خانواده‌ها به وجود می‌آورد. پیمان معادی، پریناز ایزدیار، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و… از بازیگران فیلم به شمار می‌آیند. امیر جدیدی نیز قرار بود در این فیلم بازی کند که بنا به دلایلی نتوانست در آن حضور بیابد. هنوز به دقت نمی‌توان درباره این فیلم نظر داد، اما واکنش‌های اولیه سینمادوستان در همین ابتدای کار چندان که انتظار می‌رفت مثبت نبوده است. با این حال همچنان بازی نوید محمدزاده در این فیلم قابل توجه است.

درخونگاه

اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر

در خونگاه آخرین ساخته سیاوش اسعدی است و قصه‌اش در حال و هوای دهه شصت می‌گذرد. کل فیلم به مسعود کیمیایی پیشکش شده و در تمام سکانس‌ها و نما‌ها نشانی از کیمیایی در این فیلم وجود دارد. فیلم قهرمان محور است و سعی شده تا در دیالوگ‌نویسی‌هایش هم شگرد مسجع کیمیایی حفظ شود. این فیلم به ویژه در نیمه اول با قوت و دقت بسیار بالایی ساخته شده است. کارگردانی، تدوین و به ویژه بازی‌های خوب بازیگران آن بیش از هر چیز توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. از همین حالا می‌توان گفت که امین حیایی، ژاله صامتی، پانته‌آ پناهی‌ها و مهراوه شریفی‌نیا برای بازی در این فیلم حتما نامزد دریافت جوایز سیمرغ بخش بازیگری خواهند شد. درخونگاه شبیه به فیلم‌فارسی‌های کلاسیک سینمای ایران، اما با فرمی مدرن و داستانی غنی‌تر است.

آشفتگی

اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر

بعد از خفه‌گی که یک فیلم نوآر بود، فریدون جیرانی فیلم «آشفتگی» را جلو دوربین برده است. جیرانی کارگردانی است که تقریبا به تمام ژانر‌های سینما سرک کشیده و این بار هم به ژانری سر زده که در سینمای ایران کمتر به چشم می‌خورد. او فیلمش را درباره عشق و جنایت ساخته است. موضوعی که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه جیرانی بوده. مهناز افشار و بهرام رادان، دوبازیگر اصلی فیلم جدید جیرانی هم زوج سینمایی هستند. این زوج هم مانند زوج شاکردوست و محمدزاده در خفه‌گی هیجان خاصی را در تماشاگر ایجاد می‌کنند. فیلم آشفتگی با یک فضای وهم آلود، قاب‌های تصویری زیبایی را به مخاطب ارائه می‌کند. فیلم همچنان استایل خاص جیرانی در آثارش را حفظ کرده و شاید این بار بتواند بهتر از اثر قبلی کارگردان خودی نشان دهد.

مسخره باز

اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر

در فیلم مسخره‌باز بازیگران بزرگی نقش‌آفرینی می‌کنند و تیم قابل توجه بازیگری فیلم می‌تواند به تنهایی برگ برنده فیلم باشد. افراد مشهوری، چون علی نصیریان، هدیه تهرانی، صابر ابر و… از این بازیگران هستند و در کنار هم قرار گرفتن آن‌ها می‌تواند هر تماشاگری را کنجکاو به دیدن فیلم کند. گویا قرار بوده به جای صابر ابر، نوید محمدزاده این نقش را ایفا کند که بنا به دلایلی از پروژه انصراف داد و جای خود را به صابر ابر داد.

علی مصفا در مقام تهیه‌کننده فیلم حضور دارد و همایون غنی‌زاده که او را بیشتر از صحنه تئاتر می‌شناسیم، تصمیم گرفته تا اولین فیلمش را در کنار او کارگردانی کند. او پیش‌تر نمایش‌های معروف و محبوبی، چون «آگاممنون»، «در انتظار گودو»، «ملکه زیبایی لی‌نین» و «کالیگولا» را روی صحنه برده است.

زهرمار

اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر

جواد رضویان برای اولین بار پشت دوربین رفته و کارگردانی کرده است. فیلم او چنان که پیداست، فیلم قدرتمندی نیست؛ اما با این حال مخاطب را می‌خنداند. به سیاق فیلم‌های کمدی چند سال گذشته، این فیلم هم بازیگر محور است و در متن و کارگردانی اتفاق تازه‌ای را تجربه نکرده است. سیامک انصاری، شبنم مقدمی، شقایق فراهانی، علیرضا استادی، رضا رویگری، برزو ارجمند، مرحوم حسین محب اهری و سیامک صفری در این فیلم جلوی دوربین رفته‌اند. این فیلم درباره رضا دفتردار میانسالی است که به تازگی به تهران نقل مکان کرده است. رهی، همکلاسی سال‌های دور خود را می‌بیند که هنوز کینه‌ای قدیمی از او دارد. در شرایطی که رضا تلاش می‌کند از او دلجویی کند، رهی دسیسه‌ای طراحی می‌کند و رضا را در گرفتاری بزرگی اسیر می‌کند.

ماجرای نیمروز (رد خون)

اولین فهرست فیلم‌های محبوب جشنواره فجر

این فیلم از آن دسته فیلم‌هاست که پیش از ساختنش هم، مخاطبان پر و پاقرص خودش را داشت. شب اکران ماجرای نیمروز (رد خون) تعداد قابل‌توجهی از دوستداران این شیوه فیلمسازی در مقابل در ورودی سینمای نمایش‌دهنده صف بستند. محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم نشان داده که بلد است چگونه فیلم‌های تاریخی را به شیوه جذابی روایت کند. حالا پس از ساخت «ماجرای نیمروز ۲ رد خون» اغراق نیست اگر او را موفق‌ترین کارگردان ایرانی در ساخت فیلم‌های سیاسی بنامیم. این فیلم احتمالا دوباره در بخش کارگردانی، تدوین و بازیگری نامزد‌هایی جدی برای سیمرغ‌های جشنواره خواهد داشت. «ماجرای نیمروز ۲» نیز مانند سری اول آن یک تریلر سیاسی نفس‌گیر و جذاب است که اگر حواستان را جمع نکنید یک نکته کلیدی و مهم را از دست می‌دهید.

منبع

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up