عجیب‌ترین اختتامیه جشنواره فیلم فجر و حواشی آن

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

برترین ها – زینب نثار: اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور وزیر ارشاد، بزرگان سینمای ایران از جمله جمشید مشایخی، عصر روز دوشنبه 22 بهمن در برج میلاد برگزار شد. جشنواره فیلم فجر امسال با همه شور و هیجان و حاشیه‌هایش بالاخره با تقدیر ازهنرمندان برگزیده به کار خود پایان داد.

عجیب‌ترین اختتامیه جشنواره فیلم فجر و حواشی آن؛ نپذیرفتن سیمرغ توسط یکی از برگزیدگان

سیمرغ‌ها را چه کسانی به خانه بردند؟

مهم‌ترین بخش مراسم اختتامیه که با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر برگزار شد، اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ بود. هیئت داوران این بخش ریما رامین‌فر، پوران درخشنده، مهرزاد دانش، محمدعلی باشه آهنگر، محمد احسانی و محمود کلاری بودند.

سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد از سوی هیئت داوران به هوتن شکیبا برای بازی‌اش در نقش عبدالحمید ریگیِ فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید. بازی درخشان هوتن شکیبا در نقش برادر تروریست معروف(عبدالمالک ریگی) تحسین بسیاری از منتقدان را برانگیخته بود.

هوتن شکیبا در برابر رقیب‌های قدری مانند نوید محمدزاده(بازیگر فیلم سرخپوست)، حامد بهداد(بازیگر قصر شیرین)، پیمان معادی(بازیگر متری شیش ونیم) و امین حیایی( بازیگر درخونگاه) توانست این جایزه را به دست آورد و از دریافت این سیمرغ در پوست خود نمی‌گنجید.

عجیب‌ترین اختتامیه جشنواره فیلم فجر و حواشی آن؛ نپذیرفتن سیمرغ توسط یکی از برگزیدگان

سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن هم به الناز شاکردوست اعطا شد برای ایفای نقش فائزه منصوریان(همسر برادر عبدالمالک ریگی) در شبی که ماه کامل شد. این بازیگر این بار در نقشی کاملا متفاوت از فیلم‌های قبلی‌اش ظاهر شده و توجه همه را با بازی خوبش توانست جلب کند.

الناز شاکردوست در این بخش با بازیگرانی نامداری از جمله فاطمه معتمدآریا(بنفشه آفریقایی)، ژاله صامتی(درخونگاه)، بهنوش طباطبایی(رد خون) و مهناز افشار(قسم) رقابت می‌کرد اما در نهایت نظر هیئت داوران را با بازی متفاوتش جلب کرد.

شاکردوست هنگامی که برای دریافت جایزه‌اش به روی سن رفت از کارگردان فیلم، نرگس آبیار تشکر کرد و گفت خانم آبیار در تاریک‌ترین دوره زندگی‌اش این نقش را به وی پیشنهاد کرده است.

عجیب‌ترین اختتامیه جشنواره فیلم فجر و حواشی آن؛ نپذیرفتن سیمرغ توسط یکی از برگزیدگان

علی نصیریان، استاد نامدار سینما هم برای بازی در «مسخره باز»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل را دریافت کرد. استاد نصیریان هنگام دریافت جایزه‌اش گفت بعد از سال‌ها فعالیت هنری، اولین بار است که سیمرغ گرفته البته آن هم سیمرغ از نوع درجه 2 است. به نظر می‌رسید علی نصیریان از دریافت سیمرغ بازیگر نقش مکمل آن هم بعد از فعالیت‌ هنری طولانی کمی دلخور است.

عجیب‌ترین اختتامیه جشنواره فیلم فجر و حواشی آن؛ نپذیرفتن سیمرغ توسط یکی از برگزیدگان

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن هم به فرشته صدعرفایی اهدا شد برای حضور در شبی که ماه کامل شد. جایزه سیمرغ بهترین کارگردانی هم به نرگس آبیار برای شبی که ماه کامل شد، تعلق گرفت.

عجیب‌ترین اختتامیه جشنواره فیلم فجر و حواشی آن؛ نپذیرفتن سیمرغ توسط یکی از برگزیدگان

فیلم «شبی که ماه کامل شد» همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین طراحی لباس و بهترین چهره پردازی را هم به دست آورد و به این ترتیب بیشترین سیمرغ‌ را در جشنواره امسال درو کرد.

عجیب‌ترین اختتامیه جشنواره فیلم فجر و حواشی آن؛ نپذیرفتن سیمرغ توسط یکی از برگزیدگان

سیمرغ بلورین در بخش‌های بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین صداگذاری به فیلم «ماجرای نیمروز؛ رد خون» تعلق گرفت. فیلم «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی هم توانست سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن و بهترین فیلمنامه را به دست آورد.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین و بهترین صدابرداری به فیلم متری شیش و نیم به کارگردانی و نویسندگی سعید روستایی رسید. فیلم غلامرضا تختی ساخته بهرام توکلی هم توانست در بخش‌های بهترین طراحی صحنه و بهترین فیلمبرداری، سیمرغ بلورین دریافت کند.

مسخره باز همچنین جایزه بهترین جلوه‌های ویژه بصری را دریافت کرد. همایون غنی زاده هم سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه را برای کارگردانی مسخره باز به دست آورد.

جایزه ویژه هیئت داوران هم به فیلم سرخپوست ساخته نیما جاویدی تعلق گرفت. سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن به «آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر اهدا شد. متری شیش و نیم هم به کارگردانی جمال ساداتیان توانست بهترین فیلم برگزیده مردمی جشنواره امسال شود.

البته قبل از اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ، برترین آثار بخش فیلم کوتاه، مستند و نگاه نو معرفی شدند. جایزه بهترین فیلم مستند به «بهارستان؛ خانه ملت» اثر بابک بهداد تعلق گرفت. «بچه خور» هم به کارگردانی محمد کارت برنده سیمرغ بهترین فیلم کوتاه شد. همایون غنی‌زاده هم برنده جایزه بهترین فیلم نگاه نو برای مسخره باز شد که البته از دریافت جایزه خودداری کرد.

همایون غنی‌زاده و سیمرغی که آن را نپذیرفت

همایون غنی‌زاده، کارگردان جوان در مراسم اختتامیه جشنواره امسال دست به اقدامات جالبی زد. این کارگردان در بخش نگاه نو جشنواره با فیلم مسخره باز برنده جایزه بهترین فیلم نگاه نو شد اما آن را نپذیرفت. او هنگامی که نامش به عنوان برنده اعلام شده یکی از شهروندان افغانی مقیم ایران را به روی سن فرستاد.

عجیب‌ترین اختتامیه جشنواره فیلم فجر و حواشی آن؛ نپذیرفتن سیمرغ توسط یکی از برگزیدگان

این فرد افغانستانی در بخشی از سخنانش گفت غنی‌زاده او را به این دلیل به روی سن فرستاده تا به عنوان یک افغانی بتواند از مشکلات و مصائب زندگی افغان‌ها در ایران حرف بزند. البته او می‌داند این روزها همه مشکلات زیادی دارند و فقط می‌خواهد از ایرانی‌ها تشکر کند. این شهروند افغانستانی در بخش دیگری از سخنانش نامه همایون غنی‌زاده را خواند که گفته بود فکر می‌کند فیلمش در بخش نگاه نو حرف زیادی برای گفتن ندارد و او مستحق دریافت سیمرغ آن نیست.

همایون غنی‌زاده برنده جایزه بهترین فیلم هنر و تجربه در بخش سوادی سیمرغ هم شد. البته این بار جایزه را پذیرفت و برای دریافتش به روی سن آمد. او با کنایه به هیئت داواران گفت علی نصیریان بعد از 60 سال هیچ سیمرغی تا به حال دریافت نکرده بود اما امشب به من 2 سیمرغ می‌دهند. غنی‌زاده اضافه کرد فیلمش را شایسته سیمرغ نگاه نو نمیداند اما سیمرغ بخش هنر و تجربه را دوست دارد. به گفته برخی بخش از سخنان این کارگردان در پخش تلویزیونی سانسور شده است.

تقدیر از 23 آزاده که داستان مقاومت و اسارت آن‌ها در دوران دفاع مقدس، داستان فیلم 23 نفر بود، بخش دیگری از مراسم رارقم زد.. در این بخش 23 آزاده و بازیگران نقش آن‌ها روی سن آمدند و توسط گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری تجلیل شدند. گوهر خیراندیش به تحسین این فیلم و دلاوری‌های آزادگان سوژه فیلم پرداخت که ظاهرا بخشی از سخنان خانم خیراندیش هم در تلویزیون سانسور شده است.

داستان پول‌های کثیف در فیلم‌ها و واکنش مهناز افشار و حامدبهداد

یکی از حاشیه‌های مهم در جشنواره فجر امسال و نشست‌های خبری بعضی فیلم‌ها به موضوع بودجه هنگفت برخی فیلم‌ها و منبع نامشخص آن‌ها اختصاص داشت. خبرنگاران از شبهه ورود برخی پول‌های کثیف در سینما حرف زدند و خواستار پاسخگویی تهیه کنندگان و سازندگان فیلم‌هایی مانند سمفونی نهم، قصر شیرین، رد خون و جاندار شدند.

عجیب‌ترین اختتامیه جشنواره فیلم فجر و حواشی آن؛ نپذیرفتن سیمرغ توسط یکی از برگزیدگان

در یکی از نشست‌ها خبرنگاری از حامد بهداد درباره این شبهه‌ها درباره منبع مالی فیلم جاندار پرسید. بهداد در پاسخ گفت که او چیز زیادی درباره مسائل اقتصادی و این اتهامات نمی‌داند و او به عنوان هنرمند فقط فیلمنامه را می‌خواند و تصمیم می‌گیرد یک بازی خوب ارائه کند.

البته نحوه سخن گفتن مبهم، مکث‌ها و تعداد زیاد کلمات انگلیسی حامد بهداد در حرف‌هایش طی این نشست هم باعث انتقادات زیادی به او شد.

مهناز افشار هم که این روزها با پست‌هایش در فضای مجاز جنجال‌های زیادی درست کرده، دوباره با اظهار نظر درباره پرسش‌های خبرنگاران درباره منابع فیلم‌ها کلی بحث و جدل راه انداخت. او در توییترش گفته بود خبرنگاران در نشست فیلم فقط باید در مورد محتوا و فرم و مسائل زیباشناختی آن پرسش بکنند نه منابع مالی فیلم و این مسائل.

این اظهار نظر خانم افشار موجی از حملات اهالی رسانه را علیه او به راه انداخت. خیلی‌ها گفتند خبرنگار در یک نشست خبری حق دارد تصمیم بگیرد که درباره چه چیزی بپرسد.

منبع

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up