معرفی زیباترین سد‌های ایران

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

آن وقتی که در ماشین نشسته‌ایم و خسته و کلافه از راهیم، ممکن است در جاده چشممان به آبی سدی بخورد و حال‌مان سرجا بیاید. بیشتر سد‌های ایران در جاده‌های بین راهی قرار گرفته‌اند و برخی از آن‌ها برای خودشان یک پا جاذبه توریستی هستند.

سد الیمالات
بعضی از سدها نه در جاده‌های بین راهی که در دل جنگل قرار گرفته‌اند و سد الیمالات یکی از آنهاست. این سد که بیشتر به اسم دریاچه‌اش یعنی الیمالات شناخته می‌شود، در دل جنگل قرار دارد و بعد از گذشتن از جاده‌ای سرسبز و پردارو درخت به آن می‎رسیم. این منطقه امکاناتی مثل قایق‌های موتوری و پدالی، ماهیگیری، سوئیت، رستوران و کافی‌شاپ و سوپرمارکت دارد.

مسیر دسترسی: دریاچه سد الیمالات در ۹ کیلومتری نور در مسیر جاده نور- چمستان قرار دارد و فاصله آن از جادده اصلی نور به چمستان حدود ۳ کیلومتر است. دریاچه الیمالات را در قسمت جنوبی دوراهی روستای کارگرکلا پیدا می‌کنیم.

 

زیباترین سد‌های ایران,معرفی زیباترین سد‌های ایران,سد لفور

سد الیمالات در دل جنگل قرار دارد

سد لفور
جنگل لفور یکی از بکرترین و زیباترین جنگل‌های ایران است و سد لفور یا البرز هم در همین جنگل قرار گرفته. جنگلی که درخت‌ها احاطه‌اش کرده‌اند و سکوت و رخوتی در آن حاکم است که نمی‌توان چشم از آن برداشت. در اینجا چیزی که انتظارمان را می‌کشد بوی چوب و درخت و صدای پرنده و حیوان‌های دیگر است. در اطراف دریاچه سد، اسب‌ها و گاوها برای خودشان می‌روند و می‌آیند، گاهی مه‌ای هم سطح دریاچه را می‌پوشاند و همه چیز را مثل رویا می‌کند.

مسیر دسترسی ۱: اگر از سمت جاده فیروزکوه می‌خواهیم به این منطقه برسیم باید بعد از گذشتن از پل سفید، زیرآب و شیرگاه به سمت جاده شیرگاه-بابلکنار برویم.

مسیر ۲: در جاده هراز و بعد از بابل، باید به سمت جاده گنج افروز- بابلکنار برویم. در ادامه مسیر به روستای شیردارکلا در جاده گنج افروز می‌رسیم. بعد باید به سمت روستای تالار قرآن حرکت کنیم و بعد از گذشتن از روستاهای عالم کلا و شارقلت به سد البرز برسیم.

 

زیباترین سد‌های ایران,معرفی زیباترین سد‌های ایران,سد لفور

سد لفور یا البرز هم در جنگل لفور قرار گرفته است

سد دز
یکی از جاذبه‌های خوزستان، سدها و دریاچه‌هایی‌ست که پشت این سدها تشکیل شده، سدهایی که با طبیعت خشک و بی‌آب و علف خوزستان میانه‌ای ندارند و سرسبزند. سد دز که در نوروز به طور میانگین ۱۵۷ هزار نفر از آن دیدن می‌کنند، یکی از زیباترین سدهای ایران به حساب می‎آید.

دز در ۱۵ کیلومتری شمال شهر دزفول قرار گرفته و به دریاچه شهیون هم معروف است. این منطقه ادامه رشته کوه‌های زاگرس است که تپه ماهورها، صخره‌ها و تخته سنگ‌های ماسه‌ای در اطرافش به چشم می‌خورد و در وسط دریاچه هم جزایر کوچک و بزرگی پوشیده از بادام کوهی و کُنار هست که دریاچه را قشنگ‌تر کرده است.

ماهی‌گیری و قایق‌سواری از تفریح‌های رایج در این منطقه است. با یک ساعت پیاده‌روی می‌توان به نخلستان‌ها که از جذابیت‌های این منطقه‌اند و جای دیگری جز جنوب به ندرت می‌توان پیدایشان کرد، رسید.

مسیر دسترسی: این دریاچه در ۲۳ کیلومتری شمال شرق اندیمیشک و ۷۵ کیلومتری دزفول واقع شده. جاده شهیون تا مسیر انحرافی را باید طی کرد تا به دریاچه رسید.

 

زیباترین سد‌های ایران,معرفی زیباترین سد‌های ایران,دهدز

سد دز یکی از زیباترین سدهای ایران به حساب می‎آید

 
دهدز
دریاچه پشت سد کارون ۳ باعث شده، شهر دهدز از توابع شهرستان ایذه به یکی از جاذبه‌های گردشگری خوزستان تبدیل شود و از مهجور بودن درآید.

در این منطقه چند سالی‌ست که دهکده‌ای تفریحی-توریستی به اسم زراس ساخته‌اند که سرسبز است. بین کوه و جنگل‌های بلوط این منطقه دریاچه‌ای آبی‌رنگ پهن شده که می‌شود در آن قایق‌سواری و ماهیگیری کرد و شب را هم در یکی از سویئت‌ها یا ویلاهایش ماند.

مسیر دسترسی: دهکده تفریحی زراس واقع در ۱۴ کیلومتری جنوب شهر دهدز و به فاصله ۳۹ کیلومتری از سد کارون سه واقع است.

 

زیباترین سد‌های ایران,معرفی زیباترین سد‌های ایران,دهدز

سد دهدز یکی از جاذبه‌های گردشگری خوزستان می باشد

 
سد شهید عباسپور
کوشک، جزیره‌ایست زیبا از توابع شهرستان اندیکا مسجد سلیمان که ۱۴۵ کیلومتر با اهواز فاصله دارد. این منطقه که به سرزمین کوه‌های شگفت مشهور است در دل دریاچه‌ نیلگون سد شهید عباس‌پور قرار گرفته است. پوشش گیاهی متنوع، چمن‌زارها، گل‌های رنگارنگ و درختان میوه، تماشای شفق و قایق‌سواری از جاذبه‌های جزیره رویایی کوشک است.

مسیر دسترسی: اندیکا در ۶۲ کیلومتری مسجدسلیمان واقع شده. باید از جاده‌ مسجد سلیمان به سمت شهرستان اندیکا حرکت کرد. بعد از رسیدن به اندیکا به سمت دریاچه سد شهید عباسپور می‌رسیم که جزیره‌ کوشک در دلش قرار دارد.

 

زیباترین سد‌های ایران,معرفی زیباترین سد‌های ایران,سد شهید عباسپور

کوشک، جزیره‌ای زیبا از توابع شهرستان اندیکا مسجد سلیمان می باشد

سد کرج
راه ندارد که حرف زیباترین سدهای ایران بشود و اسمی از سد کرج برده نشود. این سد در جاده چالوس، برای تهرانی‌ها مترادف با شمال است و خیلی از ما گاهی که از بودن در شهر خسته شده‌ایم به جاده چالوس می‌زنیم و چند دقیقه‌ای را کنار سد می‌ایستیم و در هوای خوش چالوس آرام می‌گیریم. در اطراف سد می‌توان سری هم به بهترین رستوران های جاده چالوس زد.

مسیر دسترسی: کیلومتر ۱۸ جاده چالوس

 

زیباترین سد‌های ایران,معرفی زیباترین سد‌های ایران,سد کرج

سد کرج در جاده چالوس قرار دارد

 

منبع: snapptrip.com

 

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up