شخصی سازی تنظیمات اسپات لایت در سیستم عامل مک

آموزش سیستم عامل مک, سیستم عامل مک برای کامپیوتر

 قابلیت اسپات لایت در مک

 

قابلیت اسپات لایت یکی از ویژگی‌های بسیار کاربردی در دستگاه‌های کمپانی اپل برای جستجو میان فایل‌های مختلف موجود در هارد یا حافظه است. در این آموزش نحوه شخصی‌سازی جستجوی اسپات لایت در سیستم عامل مک آورده شده است.

 

در این آموزش برای شما چگونگی شخصی‌سازی تنظیمات مربوط به جستجو در سیستم عامل مک (Mac) تحت عنوان اسپات لایت (Spotlight) را آماده ساخته‌ایم.

 

با پیشرفت روزافزون فناوری و افزایش حافظه داخلی دستگاه‌هایی همانند لپ‌تاپ (Laptop) و موبایل (Mobile)، اطلاعات درونی آنها نیز روزبه‌روز بیشتر از پیش می‌گردد. روزگارانی قبل، تمامی اطلاعات موجود در موبایل‌ها شامل چند آهنگ زنگ پیش‌فرض کارخانه سازنده موبایل بوده ولی امروزه با پیشرفت فناوری، شاهد وجود دنیایی از اطلاعات در موبایل‌های خود نظیر بازی، برنامه، یادداشت‌، موسیقی و حتی فیلم هستیم.

 

علاوه براین، این پیشرفت فناوری شامل حال لپ‌تاپ و کامپیوترهای رومیزی (PC) نیز شده است. به‌گونه‌ای که روزبه‌روز به ظرفیت حافظه داخلی این دستگاه‌ها نیز افزوده می‌شود و در نهایت پیدا کردن فایل، برنامه و یا آهنگ و فیلم خاصی در این دریای اطلاعات برای کاربران کاری بس سخت و دشوار است.

 

از این‌رو، کمپانی اپل در سیستم عامل مک و آی او اس (iOS) خود قابلیتی تحت عنوان اسپات لایت به منظور جستجوی فایل‌های مورد نظر کاربران قرار داده است. این قابلیت به جستجوی فایل‎های سیستم پرداخته و در نهایت اطلاعات مورد نیازی که کاربر در آن جستجو کرده را پیدا می‎‌‌کند.

 

لازم به ذکر است که نتایج حاصل از این جستجو ممکن است آزار دهنده باشد. چرا که در بعضی موارد این موتور جستجو موارد بسیار زیادی را که لازم به نمایش در جستجوی مورد نظر نیست را برای کاربران به نمایش می‌گذارد. از این رو، این کمپانی برای این قابلیت هم در سیستم عامل مک و هم در سیستم عامل آی او اس تنظیمات مشخصی را برای تغییر نتایج مورد نمایش در جستجوی فایل‌‌ها ارائه کرده است.

 

حال در این آموزش به شخصی‌سازی این تنظیمات، در سیستم عامل مک خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که در آینده مطلب مشابه‌ای را برای آموزش شخصی‌سازی این قابلیت در آی او اس نیز برای شما مخاطبان ارائه خواهیم کرد. 

 

آموزش سیستم عامل مک, سیستم عامل مک برای کامپیوتر

 شخصی‌سازی تنظیمات مربوط به جستجو در سیستم عامل مک (Mac) 

 

در حالت پیش‌فرض، جستجوی اسپات لایت تمامی نتایج موجود در رابطه با متن مورد جستجوی شما را هم در تمامی فایل‌ها و هم در محیط وب (اینترنت) جستجو می‌کند. با این حال، علی‌الخصوص زمانی که شما از کامپیوترهای به اشتراک گذاشته شده استفاده می‎‌‌کنید؛ قطعاً تمایل به جستجو در سایر کامپیوترهای تحت شبکه و همچنین نشان دادن نتایج جستجوی مورد نظر در کامپیوترهای دیگر موجود در شبکه را دارید. به همین منظور برای شخصی‌سازی نتایج جستجوی موجود در برنامه اسپات لایت، دستورات زیر را اجرا کنید.

 

چگونه تنظیمات مربوط به جستجوی اسپات لایت را شخصی‌سازی کنیم؟

برای شخصی سازی تنظیمات جستجوی اسپات لایت در مک از دستورات زیر پیروی کنید:

 

تنظیمات سیستم (System Preferences) را باز کنید.

در ردیف بالا گزینه جستجوی اسپات لایت (Spotlight) را انتخاب کنید.

 

حال، در صفحه بازشده که شامل تنظیمات کلی برنامه جستجوی اسپات لایت است. تمامی مواردی که مایل به نمایش آن در نتایج جستجوی خود هستید را انتخاب کنید. علاوه بر این، در صورتی که مایل به تمایل نشان دادن بعضی از موارد موجود در این تنظیمات در نتایج جستجوی خود نیستید، کافیست آنها را از انتخاب در بیاورید.

 

علاوه براین، در این تنظیمات شما نه تنها قادرید از جستجو در فایل‌های اصلی سیستم عامل خود جلوگیری کنید. بلکه به صورت دستی این امکان برای شما وجود دارد تا فایل مورد نظر خود را از برنامه جستجوی اسپات لایت پنهان کنید تا این جستجو در این فایل‌های مستثنی انجام نگیرد. شما برای انجام این کار به صورت خیلی ساده تنها باید در بالای صفحه اصلی تنظیمات این برنامه به سربرگ حریم شخصی (Privacy) رفته و در آنجا با استفاده از علامت مثبت (+) پوشه مورد نظر خود را برای پنهان‌سازی از روند جستجو توسط اسپات لایت اضافه کنید.

 

آموزش سیستم عامل مک, سیستم عامل مک برای کامپیوتر

شخصی سازی تنظیمات مربوط به جستجوی اسپات لایت 

 

منبع: plaza.ir

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای کامپیوتر ، موبایل ، اینترنت

مجله اینترنتی برگک آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up