40 حدیث از امام حسین علیه السلام

14

امام حسین (ع): در مواردی که حقْ تو را ملزم می سازد ، بر آنچه نمی پسندی ، شکیبا باش و در مواردی که هوای نفس تو را فرا می خواند، از آنچه که به ناحق است و دوست میداری ، خود را نگه دار .

*********
امام حسین (ع): بدترین اوصاف زمامداران، ترس از دشمنان و بی رحمی بر ناتوانان و خودداری هنگام بخشش است .

**********
امام حسین (ع): ناتوان ترین مردم کسی است که از دعا کردن واماند و بخیل ترین مردم کسی است که از سلام کردن واماند.

********

امام حسین (ع): مرگ ـ برای فرزند آدم ـ چونان گردنبندی است زیبا، بر گردن دخترکانی نورسته.

*******

امام حسین (ع): کسی‌ که‌ بخواهد از راه‌ گناه‌ به‌ مقصدی‌ برسد ، دیرتر به‌ آروزیش‌ می‌رسد و زودتر به‌ آنچه‌ می‌ترسد گرفتار می‌شود .

بحارالانوار، ج78،ص120

********

امام حسین (ع):  آگاه‌ باشید که‌ یکی‌ از نعمتهای‌ الهی‌ بر شما حاجات‌ و نیازهای‌ مردم‌ به‌ شما است‌، پس‌ از این‌ نعمتها بیزار نشوید که‌ برمی‌گردند و به‌ جایی دیگر می‌روند.

بحارالانوار، ج78،ص121

********

امام حسین (ع): کسی‌ که‌ تو را دوست‌ دارد، از تو انتقاد می‌کند و کسی‌ که‌ با تو دشمنی‌ دارد، از تو تعریف‌ و تمجید می‌کند.

بحارالانوار، ج78،ص128

**********

امام حسین (ع): وقتى‌ شنیدی‌ که‌ کسى‌ به‌ عزت‌ و آبروی‌ مردم‌ تعرض‌ می‌کند، سعى‌ کن‌ که‌ تو را نشناسد.

بلاغه‌ الحسین (ع)‌،ص 284

**********

از حضرت امام حسین (ع)‌ پرسیدند فضیلت‌ چیست‌؟ فرمودند: “مالک‌ زبان‌ بودن‌ و بذل‌ نیکی‌”.

بلاغه‌ الحسین (ع)‌،ص 332

************

امام حسین (ع): آن‌ کس‌ در صله‌ رحم‌ بهتر است‌ که‌ نسبت‌ به‌ خویشاوندانی‌ که‌ با او قطع‌ رابطه‌ کرده‌اند ، دلجویی‌ و صله‌ رحم‌ نماید.

بحارالانوار، ج78، ص121

**********

امام حسین (ع): خداوند رتبه‌ها و منزلهای عالیی را به‌ خاطر صبری‌ که‌ بندگان‌ در مقابل‌ تحمل‌ ناملایمات‌ به‌ خرج‌ دهند ، به‌ آنان‌ عنایت‌ می‌فرماید.

بحارالانوار، ج45، ص90

*********

امام حسین (ع): هر کس‌ که‌ رضایت‌ الهی‌ را با غضب‌ مردم‌ بخرد، خداوند او را از مردم‌ بی ‌نیاز سازد، و هر کس‌ رضایت‌ مردم‌ را با غضب‌ الهی‌ بخرد، خداوند او را نیازمند مردم‌ سازد، والسلام‌.

بحارالانوار، ج78، ص 126

**********

امام حسین (ع): بهترین‌ ثروت‌ آن‌ است‌ که‌ انسان‌ به‌ وسیله‌ آن‌ آبروی‌ خود را حفظ نماید.

بحارالانوار، ج44، ص 195

**********

امام حسین (ع): به‌ مردى‌ که‌ نزد حضرتش‌ غیبت‌ دیگری‌ را مى‌کرد، فرمود: “ای‌ مرد، دست‌ از غیبت‌ بردار، زیرا غیبت‌ خوراک‌ ( نان‌ خورش‌ ) سگان‌ جهنم‌ است‌”.

بحارالانوار، ج78، ص 117

************

امام حسین (ع): کسى‌ که‌ از تو حاجتى‌ خواسته‌ است‌، آبروى‌ خود را با درخواست‌ از تو ریخته‌ است‌، تو دیگر با رد کردن‌ او، آبروى‌ خود را نریز.

بحارالانوار، ج44، ص 196

**********

امام حسین (ع): هر کس‌ ما را برای‌ خدا دوست‌ بدارد، روز قیامت‌ ما و او همراه‌ یکدیگر این‌ طور بر پیامبران‌ وارد خواهیم‌ شد، و انگشتان‌ خود را جفت‌ کرده‌، اشاره‌ فرمود و هر کس‌ که‌ برای‌ دنیا ما را دوست‌ داشته‌ باشد، تنها در این‌ دنیا است‌ که‌ خوب‌ و بد با هم‌ مى‌باشند.

بحارالانوار، ج27، ص 84

************

امام حسین (ع): هیچ‌ امری‌ را نپذیر مگر آنکه‌ خودت‌ را شایسته ی‌ آن‌ بدانی‌.

اعیان الشیعه، ج 1،ص 621

*************

امام حسین (ع): حرص‌ و آز نوعی فقر روانی‌ است‌، سخاوت‌ و بخشش‌ نوعی‌ بی ‌نیازی‌ است‌ .

تاریخ یعقوبی، ج 2، ص246

************

امام حسین (ع): ای‌ فرزند آدم‌، به‌ یاد آور مُردن‌ پدران‌ و فرزندانت‌ را، کجا بودند و اکنون‌ رهسپار چه‌ جایی‌ شده‌اند؟ می بینم‌ که‌ تو نیز به‌ همین‌ زودی‌ به‌ آنان‌ خواهی‌ پیوست‌ و باعث عبرت‌ دیگران‌ خواهی‌ گشت‌.

 ارشاد القلوب‌، ج1،ص29

***********

امام حسین (ع): هر کس‌ نزد ما آید، حداقل‌ یکی‌ از این‌ چهار خصلت‌ را خواهد یافت‌: برهانی متین‌ می ‌شنود، از قضاوتی عادلانه‌ برخوردار می ‌گردد، با برادری‌ سودمند و پرفایده‌ روبرو خواهد شد و ثواب‌ همنشینی با علما هم‌ خواهد برد.

بحارالانوار،ج 44، ص 195

************

مردی‌ به‌ حضرتش‌ گفت‌: یا ابْن‌ رسول‌ الله‌، من‌ شیعه‌ شما هستم‌! حضرت‌ فرمود: ای‌ مرد از خدا بترس‌ و ادعا مکن‌ چیزی‌ را که‌ خداوند تکذیب‌ نماید و بر ادعایت‌ گناهکارت‌ شمارد. شیعیان‌ ما کسانی‌ خواهند بود که‌ قلبشان‌ پاکیزه‌ از غل‌ و غش‌ و خیانت‌ باشد، لکن‌ تو می ‌توانی‌ ادعا کنی‌ که‌ از علاقه‌مندان‌ و دوستداران‌ ما هستی.‌

بحارالانوار،ج 68، ص 156

**********
امام حسین (ع): ثروتی‌ را که‌ داری‌ اگر به‌ مصرف‌ خودت‌ نرسانی‌ ثروت‌ مال‌ تو نیست‌، تو از آن‌ ثروت‌ هستی، بنابر این‌ به‌ ثروت‌ خودت‌ امان‌ مده‌ و گرنه‌ او به‌ تو امان‌ نخواهد داد و پیش‌ از آنکه‌ ثروت‌، تو را به‌ مصرف‌ خود برساند تو آن‌ را به‌ مصرف‌ خویشتن‌ برسان‌ .

بحارالانوار،ج 78، ص 127

***********

امام حسین (ع): برای‌ پیران‌ زشت‌تر از آن‌ نیست‌ که‌ هوسرانی‌ کنند، برای‌ پادشاهان‌ زشت‌تر از آن‌ نیست‌ که‌ سختگیری‌ نمایند، برای‌ افراد نجیب‌ زشت‌تر از دروغگوییی چیزی‌ نیست‌ و براى‌ علما زشت‌تر از حرص‌ و آز چیزى‌ نیست‌ .

کفایه‌ الاثر فى‌ النص‌ علی‌ الائمه‌ الاثنی عشر، ص 233

************

امام حسین (ع): به‌ شما هشدار می دهم‌ این‌ یزید حرام‌زاده‌ پسر زنازاده‌، مرا در سر دوراهی‌ قرار داده‌ است‌: یا شمشیرکشی‌ یا ذلت‌ بیعت‌ با او. امّا داشته‌ باشید که‌ ذلت‌ از ساحت‌ قدس‌ ما به‌ دور است‌. خدا و رسول‌ خدا و مؤمنان‌ و آن‌ دامنهای‌ پاکی‌ که‌ ما را پرورده‌ و آن‌ دودمان‌ شریف‌ و آن‌ ذلت‌ ناپذیران‌ِ عزّتمند و آن‌ نفسهایی با عزتِ‌ نیاکان‌ ما قبول ندارند که‌ ما پیروى‌ و فرمانبردارى‌ از این‌ افراد پست‌ را بر مرگ‌ با عزت‌ ترجیح‌ دهیم‌.

بحارالانوار،ج 45، ص 83

***************

امام حسین (ع): هرگز با دو کس‌ به‌ گفتگو و مجادله‌ مپرداز: یکی با افراد حلیم‌ و بردبار ، دیگرى‌ با افراد نادان‌ و سفیه‌ ، زیرا افراد حلیم‌ با حلم‌ و بردباریی بر تو چیره‌ گردند و افراد سفیه‌ آزارت‌ خواهند داد.

بحار الانوار، ج‌ 78، ص 127

**************

امام حسین (ع): درباره‌ برادر مؤمنت‌ پشت‌ سر سخنیی بگو که‌ دوست‌ داری‌ او پشت‌ سر تو بگوید.

    بحار الانوار، ج‌ 78، ص‌ 127

***********

امام حسین (ع): کسانی‌ که‌ رضایت‌ مخلوق‌ را به‌ بهای‌ غضب‌ خالق‌ بخرند، رستگار نخواهند شد.

مقتل‌ خوارزمى‌، ج‌ 1، ص‌ 239

***********

امام حسین (ع): هیچ‌ کس‌ روز قیامت‌ در امان‌ نیست‌، مگر آن‌ که‌ در دنیا خداترس‌ باشد.

بحار الانوار، ج‌ 44، ص 192

***********

امام حسین (ع): ای مردم‌! رسول‌ خدا فرمود: هر کس‌ سلطان‌ زورگویی‌ را ببیند که‌ حرام‌ خدا را حلال‌ نموده‌، پیمان‌ الهی‌ را می‌شکند و با سنّت‌ و قوانین‌ رسول‌ خدا از در مخالفت‌ درآمده‌ و در میان‌ بندگان‌ خدا، راه‌ گناه‌ و معصیت‌ و ستم‌ و دشمنی را در پیش‌ می‌گیرد، ولی‌ با عمل‌ یا سخن‌ اظ‌هار مخالفت‌ نکند، بر خداوند است‌ که‌ او را در محل‌ و جایگاه‌ آن‌ سلطان‌ ظ‌الم‌ قرار دهد.

مقتل‌ خوارزمى‌، ج‌ 1، ص‌ 234

***********

امام حسین (ع): خداوندا، تو آگاهی‌ که‌ آنچه‌ انجام‌ دادیم‌، نه‌ برای‌ رقابت‌ در کسب‌ جاه‌ و مقام‌ بود و نه‌ برای‌ چیزهاى‌ پوچ‌ و بیهوده‌ دنیا، بلکه‌ برای‌ این‌ بود که‌ نشانه‌های‌ راه‌ دینت‌ را ارائه‌ دهیم‌ و (مفاسد را) در شهرهای‌ تو اصلاح‌ کنیم‌ تا بندگان‌ مظلوم‌ تو در امنیت‌ و آسایش‌ باشند و به‌ احکام‌ تو عمل‌ کنند.

تحف‌ العقول ‌، ص‌239

***********

امام حسین (ع): اگر دنیا باارزش‌ شمرده‌ شود، منزل‌ آخرت‌ و دار ثواب‌ الهی‌ باارزشتر و والاتر است‌. و اگر بدن‌ و جسم‌ انسانها براى‌ مرگ‌ آفریده‌ شده‌، به‌ خدا سوگند کشته‌ شدن‌ انسان‌ با شمشیر (شهادت‌) بهتر است‌.
و اگر رزق‌ و روزى‌ موجودات‌ تقسیم‌ شده‌ و مقدّر گردیده‌، زیباتر و نیکوتر آن‌ است‌ که‌ انسان‌ در طلب‌ رزق‌ و روزی‌ کمتر حرص‌ داشته‌ باشد.
اگر جمع‌ کردن‌ اموال‌ برای‌ ترک‌ کردن‌ آن‌ است‌، چرا انسان‌ آزاده‌ نسبت‌ به‌ این‌ چیزی‌ که‌ ترک‌ کردنی‌ است‌ بخل‌ بورزد.

بحارالانوار، ج‌ 44، ص 374

***********

امام حسین (ع): وای‌ بر شما ای‌ پیروان‌ آل‌ ابی‌سفیان‌، اگر دینی‌ ندارید و از معاد و روز قیامت‌ نمی‌ترسید، پس‌ لااقل‌ در دنیا آزاده‌ و جوانمرد باشید.

بحار الانوار، ج‌ 45، ص51

***********

امام حسین (ع): عده‌ای‌ از روی‌ طمع‌ عبادت‌ خدا می کنند، این‌ عبادت‌ سوداگران‌ است‌، و جمعی‌ از ترس‌ بندگیی خدا می‌کنند، این‌ عبادت‌ بردگان‌ است‌ و برخى‌ به‌ انگیزه‌ شکر خدا را عبادت‌ می کنند، این‌ عبادت‌ آزادمردان‌ و بهترین‌ عبادتهاست.‌

بحار الانوار، ج‌ 78، ص 117

***********

 امام حسین (ع): بترس‌ از ستم‌ کردن‌ بر کسی‌ که‌ به‌ جز خدا یاوری‌ ندارد.

 بحار الانوار، ج‌ 78، ص 118

***********

امام حسین (ع): عقل‌ کامل‌ نمی‌شود مگر با پیروی‌ از حق‌.

بحار الانوار، ج‌ 78، ص 127

***********

امام حسین (ع): همنشینی‌ با فاسقان‌ انسان‌ را در معرض‌ اتهام‌ قرار می‌دهد.

بحار الانوار، ج‌ 78، ص 122

***********

امام حسین (ع): گریه‌ از روی‌ ترس‌ از خدا، موجب‌ رهایی‌ از آتش‌ است‌.

مستدرک‌ الوسایل‌، ج‌ 11، ص 245

***********

امام حسین (ع): عجله‌ کردن‌، کم‌خردی‌ است.

بحار الانوار، ج‌ 78، ص 122

***********

امام حسین (ع): یکی‌ از نشانه‌های‌ جهل‌ و نادانی‌، نزاع‌ و جدال‌ با غیر اهل‌ فکر است‌ از نشانه‌های‌ عالم‌، نقد سخن‌ و اندیشه‌ خود و آگاهی‌ از نظرات‌ مختلف‌ است.

‌بحار الانوار، ج‌ 78، ص  119

***********

امام حسین (ع): کسی‌ که‌ گرفتاری‌ و اندوه‌ مؤمنی را برطرف‌ کند و او را آسوده‌ کند، خداوند گرفتاری‌ و اندوه‌ دنیا و آخرت‌ را از او رفع‌ می‌کند.

بحار الانوار، ج‌ 78، ص 122

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up