ضرب المثل به آن نشانی که خودم آمدم دوغم ندادی ، نوکرم می آید ماستش بده !

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از ضرب المثل و سخنان پند آموز همراه باشید :

ضرب المثل های فارسی و معنی آنها , ضرب المثل به آن نشانی که خودم آمدم دوغم ندادی نوکرم می آید ماستش بده

داستان ضرب المثل به آن نشانی که خودم آمدم دوغم ندادی ، نوکرم می آید ماستش بده !

 

روزی و روزگاری در یکی از شهرها مردی زندگی می کرد که پول داشت ، ولی کم خرج می کرد . او هرگاه چیزی می خواست از این دکان و آن دکان نسیه می گرفت و به سختی قرض خود را پس می داد.

روزی شنید که بقال دوغ خوبی آورده . نزد او رفت و گفت : ” در راه که می آمدم چند جا دوغ دیدم . آن هم از آن دوغها ؛ ولی نخریدم.” بقال پرسید :” برای چه ؟ ” مرد گفت :” برای آنکه می خواستم از تو دوغ بخرم.” بقال گفت:” کار خوبی کردی، حالا پول بده، هرقدر که می خواهی دوغ ببر !” مرد گفت:” این چه حرفی است؟ اگر می خواستم پول بدهم ، از آن دکانها دوغ می گرفتم.”

 

بقال گفت:” من دیگر به تو نسیه نمی دهم ، هرچه بدهکاری داری بده ، بعد دوغ نسیه ببر” مرد سری تکان داد و گفت:” پشیمان می شوی .” بقال گفت :” خیلی پیش از این پشیمان شده ام ، از آن روزی که هرچه خواستی بردی و پولش را ندادی .” مرد که دید حرف زدن فایده ای ندارد ، راه خانه اش را در پیش گرفت و رفت . برای کاری نوکرش را صدا زد . نوکر که جلوی در خانه ایستاده بود ، دیر نزد ارباب رفت . مرد گفت :” چرا این قدر سر به هوا شده ای ؟ چند بار صدایت بزنم؟ “

 

نوکر گفت :” ارباب جایی نبودم . سر و صدایی شنیدم و جلوی در خانه رفتم ؛ دیدم دکان بقالی شلوغ است . اگر اشتباه نکنم ، امروز ، روز ماست است .” مرد گفت :” کدام ماست ؟” نوکر گفت :” از آن ماست های پرچرب و خوشمزه !” آب در دهان ارباب جمع شد . به نوکر گفت :” به بقال بگو که اربابم گفته که یک ظرف ماست به ما بده .” نوکر که می دانست اربابش همیشه از بقال نسیه می گیرد گفت:” ارباب پولش را کی می دهی ؟ ” ارباب گفت به تو مربوط نیست .

 

فقط بگو که پولش را بعد می آورم. ارباب این را گفت ؛ ولی پشیمان شد . این بود که به نوکرش گفت : ” نمی خواهد پیش مردم بگویی که ماست نسیه می خواهم. سر و صدا می کند و آبرو ریزی می شود. به بقال بگو که اربابم گفت :” به آن نشانی که خودم آمدم دوغم ندادی ، نوکرم می آید ماستش بده !”

 

نوکر که خودش نیز دوست داشت از آن ماست بخورد ، خود را به بقالی رساند و آنچه را که ارباب گفته بود ، به بقال گفت . بقال تا این حرف را شنید ، عصبانی شد و بلند داد کشید . یکی پرسید :” چرا ناراحت شدی؟ ” بقال گفت :” اگر به جای من بودی ، آتش می گرفتی ، یک نفر بدهکار است ، به خودش دوغ نداده ام ، حالا نوکرش را فرستاده و گفته :” به آن نشانی که خودم آمدم دوغم ندادی ، نوکرم می آید ماستش بده ! “

 

از آن پس برای کسی که میان دیگران اعتبار و مقامی نداشته باشد و با این حال بخواهد برای دیگران توصیه و سفارش کند ، این ضرب المثل را به کار می برند .

 

منبع:kanemoonnews.blogfa.com

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up