تمام آنچه باید درباره برنامه‌های نوروز بدانید

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از تلویزیون همراه باشید :

خبرگزاری ایسنا: در نشست ویژه برنامه‌های نوروزی سیما که با حضور معاون سیما و مدیران شبکه‌ها برگزار شد جزییات برنامه‌هایی که مخاطبان تلویزیون می‌توانند به تماشا بنشینند اعلام شد.

پنج مجموعه نمایشی مفرح در طول ایام تعطیلات از شبکه‌های یک، دو، سه، چهار و پنج سیما پخش می‌شود. مجموعه‌های نمایشی سیما به متناوب در جدول پخش شبکه‌ها قرار گرفته و به بینندگان این فرصت را می‌دهد که تمامی سریال‌های نمایشی را دنبال کنند.

در طول این ایام  سریال «علی البدل» به کارگردانی سیروس مقدم در ۱۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای، هر شب ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما پخش می شود. این سریال به بهانه دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری نگاهی طنازانه به شرایط موجود دارد.

 

تمام آنچه باید درباره برنامه‌های نوروز بدانید

مجموعه «علی البدل» با حضوربازیگرانی همچون مهدی هاشمی، احمد مهرانفر، ناهید مسلمی، محسن تنابنده. مهدی فخیم‌ زاده، هادی کاظمی، گوهر خیراندیش، محمود جعفری، حسین محب‌ اهری و فروغ قجابگلی تولید شده و روایتی است از افرادی که در جلسات شوراها حاضر می شوند، اما حق رای ندارند. کسانی که در مجالس و شوراها به عنوان اعضای علی‌ البدل هستند و در جریان همه امور قرار دارند اما حق رای ندارند.

سریال «مرز خوشبختی»، به کارگردانی حسین سهیلی زاده و تهیه کنندگی مهران رسام، در ایام عید هر شب ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می شود.

 

تمام آنچه باید درباره برنامه‌های نوروز بدانید

 

این سریال که در آن بازیگرانی مانند پوریا پورسرخ،‌ امیر حسین آرمان، مهدی سلوکی و شهرزاد کمال زاده به ایفای نقش می‌پردازند، قصه سه جوان را روایت می کند که یکی از آنها به عنوان شخصیت محوری این قصه با قرار گرفتن در موقعیت های جالب و مفرح مجبور می شود قبل از آغاز سال جدید از تهران به شهر محلات سفر کند. کاراکتر اصلی قصه، جوانی شهرستانی است که برای تحصیل به تهران می آید و جزو نخبگان علمی می شود. او به خواهر دوستش که در یک طلافروشی کار می کند، علاقه دارد اما پدر دختر راضی به این وصلت نیست …

سروش جمشیدی، مریم معصومی، جمشید جهانزاده، عباس محبی، مهدی صباغی، فرزانه نشاط خواه، رضا یزدانی، جواد زیتونی و عباس محبوب آماده دیگر بازیگران این سریال هستند.

سریال «خانه ما» به کارگردانی سامان مقدم در ۶۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای تولید شده و بینندگان شبکه سه سیما  علاوه بر ایام نوروز می توانند این مجموعه را تا پایان اردیبهشت ماه هرشب ساعت ۲۰:۴۵ دنبال کنند.

 

تمام آنچه باید درباره برنامه‌های نوروز بدانید

فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش، آزاده صمدی، رویا تیموریان و ویشکا آسایش از بازیگران این مجموعه هستند.

این سریال کمدی داستان چهار خانواده را روایت می کند که به دلایلی مجبور می شوند سه ماه در یک خانه با یکدیگر زندگی کنند. این چهار خانواده هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند و در یک روز بنا به اتفاقی مجبور می شوند که با هم زندگی کنند.

شبکه چهار نیز با سریال خارجی «دوران کهن»  میهمان خانه های علاقه‌مندان به مجموعه های خارجی است . این مجموعه نمایشی پیش از این نیز روی آنتن شبکه رفته است و در داستان حیوانات ماقبل تاریخ را روایت می کنند که به دلیل ناهنجاری وارد زمان حال می شوند. این سریال دیدنی در سال ۲۰۰۸ نامزد دریافت جایزه بهترین سریال و بهترین جلوه‌های ویژه از مجموع جوایز بفتا شد.

شبکه پنج نیز در نظر دارد مجموعه طنز «شوخی کردم» مهران مدیری را که پیش از این در شبکه نمایش خانگی توزیع شده بود در طول تعطیلات ساعت ۲۳ روی آنتن برد.

 

تمام آنچه باید درباره برنامه‌های نوروز بدانید

سریال «شوخی کردم» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهران مدیری است. این مجموعه با ژانر طنز اجتماعی بوده و از لحاظ موضوع، دارای قسمت‌های مستقل بوده و در هر قسمت بر اساس یک سوژه نمایش‌های کمدی پخش می‌شود.

در مجموعه «شوخی کردم»، کلیپ‌های طنز در محیط‌ها و قالب‌های مختلف اجرا می‌شود.

مهران مدیری، سیامک انصاری، مهران غفوریان، جواد رضویان، رضا شفیعی جم، نادر سلیمانی، لاله صبوری، نصرالله رادش، شقایق رحیمی راد، هادی کاظمی، محمدرضا هدایتی، ساعد هدایتی، عارف لرستانی، سحر ولدبیگی، نیما فلاح، سپند امیرسلیمانی، کمند امیرسلیمانی، شبنم فرشادجو، سحر زکری در این سریال نقش آفرینی می کنند.

مجموعه نمایشی «قصه‌های تبیان» نیز در ایام نوروز از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می شود.

این سریال اپیزودیک بر اساس داستان‌های واقعی و موضوعات قرآنی ساخته شده و توسط کارگردانان جوان به تهیه کنندگی زنده یاد فرج الله سلحشور و مشاور کارگردانی جمال شورجه و مشاور فیلمنامه منصور براهیمی آماده شده است.

سریال پرخاطره «از سرزمین شمالی» مجموعه ای که علاقه‌مندان به آن، می توانند در شبکه تماشا دنبال کنند. این مجموعه جذاب هر روز ساعت ۱۹ پخش می شود.

شبکه تماشا مجموعه های تلویزیونی دیگری در دستور کار دارد. «پیک سحر» به کارگردانی خسرو ملکان و بازی جمشید مشایخی، اسماعیل داورفر، پروین سلیمانی و احمد قدکچیان محصول سال۱۳۶۹ ساعت ۲۱، سریال بریتانیایی «خانه پوشالی» محصول سال ۱۹۹۰ با موضوع رقابت‌های سیاسی در انگلستان پس از دوران نخست وزیری مارگارت تاچر را ساعت ۲۲ و مجموعه تلویزیونی «زعفرانی» به کارگردانی حامد محمدی، محصول ۱۳۹۵ با بازی مهدی هاشمی، ستاره اسکندری، مهران احمدی و هادی کاظمی را ساعت ۲۳ از جمله سریال هایی است که شبکه تماشا پخش خواهد کرد. این شبکه پخش سریال «خانه کوچک» را همچنان در ساعت ۲۴ ادامه خواهد داد.

ضمنا یکی از سریال های در حال پخش در سایر شبکه های سیما برای پخش در ساعت ۲۰ در نظر گرفته می شود و بازپخش آن نیز در جدول پخش روز بعد پیش بینی شده اند.

شبکه جهانی جام جم نیز برای فارسی زبانان سراسر دنیا مجموعه هایی دیدنی روی آنتن می برد. مجموعه های «کلاه قرمزی»، «علی البدل»، «لیسانسه ها» و «خندوانه»، مجموعه هایی هستند که هر روز از شبکه جهانی جام جم پخش می شود.

ویژه‌برنامه‌های تحویل سال

در لحظات تحویل سال هر یک از شبکه ها ویژه برنامه هایی همسو با اهداف خود روی آنتن می برند. اگر می خواهید کنترل تلویزیون را به دست بگیرید و مرتب از این شبکه به شبکه بعدی بروید بهتر است به خاطر داشته باشید؛ «بوی عیدی»، «محله گل و بلبل»، «سه ستاره»، «۴»«تحویل سال قرآنی» و «ویژه برنامه افق» به ترتیب از شبکه های یک، دو، سه، چهار، قرآن و افق پخش می شود.

ویژه برنامه تحویل سال ۱۳۹۶ با عنوان «بوی عیدی» با تهیه کنندگی احسان ارغوانی و اجرای محمد سلوکی با حضور میهمانان و برگزیدگان تولیدات فیلم و سریال سیما در آستانه سال جدید به روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

 

تمام آنچه باید درباره برنامه‌های نوروز بدانید

«ویژه برنامه تحویل سال ۹۶» برنامه ای نمایشی ـ ترکیبی به تهیه‌کنندگی مسلم آقاجانزاده، با اجرای داریوش فرضیایی است، که در یک قسمت ۶۰۰ دقیقه‌ای به صورت زنده، روی آنتن شبکه دو سیما می رود. زمان پخش این برنامه، یکشنبه ۲۹ اسفند ساعت ۲۱ به مدت ۱۲۰ دقیقه و دوشنبه ۳۰ اسفند از ساعت ۸ الی ۱۶ به مدت ۴۸۰ دقیقه پخش می شود.

«ویژه برنامه سه ستاره» به عنوان برنامه تحویل سال شبکه سه در نظر گرفته شده است. «سه ستاره» به تهیه کنندگی و اجرای احسان علیخانی  میزبان برگزیدگان برنامه سه ستاره در مدت برگزاری ان خواهد بود.

 

تمام آنچه باید درباره برنامه‌های نوروز بدانید

برنامه ویژه «تحویل سال» در شبکه چهار از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۵ روی آنتن می رود . در این برنامه صالح علا، علیرضا بدیع، مهدوی و امیری اسفندقه اجرا خواهند داشت و از آیتم‌های مختلفی چون: قصه‌خوانی، ترانه‌های بهاری، شعرخوانی برخوردار است.

این برنامه با حضور میهمانی چون مجید انتظامی، جمعی از شاعران طنزپرداز تاجیکستان و افغانستان و فارسی‌گویان لهستان و گرجستان، بهاالدین خرمشاهی، عثمان خداپرست، علیرضا قربانی پخش می شود.

«تحویل سال قرآنی» به عنوان برنامه تحویل سال شبکه قرآن پیشنهاد شده است که با فضایی معنوی به استقبال سال جدید خواهد رفت تهیه کننده این برنامه رحمان حاصلی و با اجرای

سیدوحید مرتضوی و  مونا ارنصاری فرد به آنتن شبکه قران و معارف سیما خواهد آمد. این برنامه با بخش های نمایشی و نغمات آیینی، ارتباط زنده با حرمین شریفین برقرار خواهد کرد.

«ویژه برنامه تحویل سال نو» به تهیه کنندگی پیام ابراهیم پور، به مدت زمان ۳۰۰ دقیقه که از دوشنبه ۳۰ اسفند ۹۵ ساعت ۱۰:۳۰ به صورت زنده از شبکه افق پخش می شود.

مسابقه‌ها

مسابقات تلویزیونی در سراسر دنیا از پرمخاطب ترین برنامه ها به شمار می رود. در طول ایام نوروز برخی از شبکه ها به تولید مسابقات جذاب پرداخته اند از جمله این مسابقه ها می توان از مسابقه «دستپخت» ، «دست‌پخت‌های خودمانی»، «آقای گزارشگر»، «میهمان ما باشید» ، «زمانی برای خندیدن» ،«آقای آتش نشان» و «اسراء» یاد کرد.

مسابقه «دستپخت» در ۱۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در ایام نوروز از شبکه یک پخش می شود. این مسابقه آشپزی با تاکید بر سبک زندگی ایرانی اسلامی و اصلاح الگوی مصرف، روی آنتن می رود. در ایام نوروز فینال «دستپخت» نیز پخش می‌شود.

 

تمام آنچه باید درباره برنامه‌های نوروز بدانید

مسابقه «دست‌پخت‌های خودمانی» به تهیه‌کنندگی فریدالدین نیک‌جو و با اجرای روشنک عجمیان و حسین رفیعی است . این مسابقه جذاب آشپزی که چهره‌های برتر هنری و ورزشی در آن حضور دارند، در ۱۴ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای، هر شب ساعت ۲۰  از شبکه دو  پخش می شود.

شبکه سه سیما با هدف جذب مخاطب جوان بیشترین مسابقات را در جدول پخش خود جای داده است. مسابقه «میهمان ما باشید» به تهیه‌کنندگی معصومه پورحسینی، در ۱۲ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای در ایام نوروز  از این شبکه پخش می شود. مسابقه «زمانی برای خندیدن» به تهیه‌کنندگی قنبری و تقوی زنور در ۱۶ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای نیز برای پخش از شبکه سه سیما تولید شده است. همچنین مسابقه پربیننده «آقای گزارشگر» به تهیه‌کنندگی کاشانی در ۲۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در ایام نوروز همچنان روی آنتن این شبکه می رود.

شبکه پنج سیما در ایام نوروز رقابت مهیج داوطلبان استخدام در آتش نشانی را در  «آقای آتش نشان» به تصویر می کشد.

مسابقه قرآنی «اسراء» که ویژه جوانان و نوجوان است، در ۷۰ قسمت ۵۵دقیقه ای روانه آنتن می شود.

کودک و نوجوان

کودکان و نوجوانان در ایام نوروز انتخاب های متعددی دارند. شبکه دو سیما برای آینده سازان کشور  مجموعه ای دیدنی تدارک دیده است. در این مجموعه می توان «کلاه قرمزی»، «محله گل و بلبل»، «یه گله جا»،  «خانه بی‌بی گندم»، «جیب جیب»، «مسابقه محله» و «بهترین شو» را دید.

 مجموعه نمایشی عروسکی «کلاه قرمزی» به تهیه‌کنندگی حمید مدرسی و با اجرای ایرج طهماسب در ۱۴ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای، هر شب ساعت ۲۳ پخش می شود. تکرار این برنامه هر روز ساعت ۱۵ می باشد.

 

تمام آنچه باید درباره برنامه‌های نوروز بدانید

 برنامه «یه گله جا» به تهیه‌کنندگی محسن مناجاتی و با اجرای مجید قناد در ۱۴ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای هر روز ساعت ۹:۳۰ پخش می شود. این برنامه سری جدید مجموعه عموقناد است که در قالب برنامه ای نمایشی ترکیبی مهارت‌های ویژه کودکان را آموزش می دهد.

 رئال عروسکی «خانه بی‌بی گندم» به تهیه‌کنندگی امین امانی، در ۱۴ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای، هر روز ساعت ۱۳:۳۰پخش می شود.

 سری جدید انیمیشن «جیب جیب» به تهیه‌کنندگی آزیتا رضایی، در ۱۴ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای هر روز ساعت ۱۳:۵۰ پخش می شود.

 «مسابقه محله» با اجرای مسابقه‌های جذاب با حضور کودکان و نوجوانان در شهرهای مختلف پخش می شود. این برنامه به تهیه‌کنندگی و اجرای مسعود روشن‌پژوه، در ۱۴ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای، هر روز ساعت ۱۴:۱۵ روی آنتن می رود.

 مسابقه «بهترین شو» (فیتیله‌ای‌ها)، به تهیه‌کنندگی علیرضا آقایی و با اجرای محمد مسلمی، علی فروتن، حمید گلی. در ۲ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای، در ایام نوروز، جمعه‌ها ساعت ۱۳:۳۰ پخش می شود. هدف این مجموعه استعدادیابی در بین کودکان و نوجوانان است.

شبکه نهال با افزایش روزانه ۲ ساعت پخش برای این ایام برنامه هایی آماده کرده است که به عنوان نمونه می توان از مسابقه «شیشمی ها» یاد کرد. این مسابقه تلفنی ۴۰ قسمتی به تهیه کنندگی مهدی نیک روش، با هدف بازآموزی مفاهیم درسی به دانش آموزان دوره دوم دبستان در ایام نوروز پخش می شود. در هر قسمت از این مسابقه ۵۰ نفر انتخاب می شوند که به صورت آنلاین و از طریق تلفن در مسابقه شرکت می کنند که با انتخاب ۲ نفر از این تعداد بقیه مسابقه به صورت زنده در مدت زمان ۲۵ دقیقه برگزار می شود. فضای اصلی این برنامه به صورت کتابخانه است و علاوه بر بازآموزی مفاهیم درسی به کودکان دبستان تلاش می شود با ابزارهای رسانه ای نو فهم کودکان از فرایند حفظ مطالب درسی به سمت درک موضوعات سوق پیدا کند.

 

 برنامه «محله گل و بلبل» به تهیه‌کنندگی مسلم آقاجان‌زاده با اجرای داریوش فرضیایی است که در ۱۴ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای هر روز ساعت ۱۸:۴۰ پخش می شود . تکرار این برنامه هر روز ساعت ۱۰:۳۰ پخش می شود.

 

تمام آنچه باید درباره برنامه‌های نوروز بدانید

برنامه جدید شبکه نسیم به نام مسابقه «کودک شو» که یک دورهمی خانوادگی با حضور کودکان و والدین آنان است و شامل بخش های غیر رقابتی، طنز و سرگرمی نیز می شود در ایام عید نوروز رونمایی شده و سه شب در طول هفته پخش می‌شود. اجرای این برنامه را پژمان بازغی، مجری و بازیگر سینما و تلویزیون بر عهده دارد.

مرکز صبا تولیدات انیمیشن خود را برای پخش دراختیار شبکه های متعدد قرار داه است. «ماهی بادکنکی» به تهیه کنندگی سلما افکاری در ۹۰ قسمت ۱۰ دقیقه ای با تکنیک سه بعدی برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته می شود. ۱۳ قسمت از این مجموعه نوروز امسال پخش شد و به گفته تهیه کننده آن ۱۳ قسمت دیگر آماده پخش است.

 
در این مجموعه که به قلم رامین کرمی به رشته تحریر در آمده، با پنج دوست هم سفر می شویم که دوش به دوش هم، با مشکلات و ماجراهای بوجود آمده توسط غول ماهی و یا دیگران و یا اشتباهات خودشان مبارزه می کنند و وسیله پیروزی و گسترش خوبی را به وجود می آورند. محل داستان ها دهکده ای کوچک در زیر دریا به نام ماهی تپه می باشد. خط سیر داستان با توجه به شخصیت محور بودن داستان ها بر اساس ۵ کاراکتر اصلی داستان و اتفاقاتی است که برای آنها در هر قسمت رخ می دهد.

آنها تحت هر شرایطی با حفظ رفاقتشان دست به دست هم داده و مشکلات به وجود آمده را بر طرف می کنند. در هر قسمت ممکن است هر کدام از کاراکتر ها اشتباه کنند و یا عمل اشتباهی از آنها سر بزند. ولی در نهایت این خوبی است که به جا مانده و پیروز می شود.

مجموعه انیمیشن «قصه ها و پندها» به تهیه کنندگی الهام ابراهیمی و به کارگردانی علیرضا سپهری راد نیز در ۵۲ قسمت ۱۰ دقیقه ای با تکنیک کات اوت در مرکز صبا تولید شده است.

 

تمام آنچه باید درباره برنامه‌های نوروز بدانید

داستان این مجموعه که به قلم مریم آقاجری به رشته تحریر درآمده روایت داستان صفر و خری (الاغ باوفایش) در روستایی زیباست. صفر و خری در کنار کاراکتر های دیگری مانند، نصرت تنبل، خواجه نوذر، حجت، غلام غوله و …. خالق این داستان ها هستند.

هر قسمت از این مجموعه از داستانی مجزا بر اساس نکات اخلاقی ، ضرب المثل ها و حکایات قدیمی کشورمان تشکیل شده است. و همچنین سعی شده در کنار ایجاد فضایی شاد و مفرح کودکان و نوجوانان این سرزمین هرچه بیشتر با گنجینه ناب حکایات و ضرب المثل های قدیمی ایران زمین آشنا شوند.

مستند

علاقه‌مندان به مستندهای نمایشی می توانند در ایام نوروز شاهد پخش مستندهای جذاب و دیدنی از طبیعت کشورمان تا مستند های علمی و هنری و سیاسی باشند.  شبکه مستند به عنوان اصلی ترین شبکه مستندساز در سیما جمهوری اسلامی برای ایام نوروز دیدنی ترین مستندهای روز ایران و جهان را انتخاب و روی آنتن می برد.

 در ساعت ۱۴ تا ۱۵ هر روز، مستندهای منتخب حیات وحش از جمله «زندگی پستانداران»، «امپراطوری جنگل»، «جغد سفید برفی»، «مرغان شهدخوار»، «ماهیان راه رونده تنگه لمبه»، «حیات وحش فرانسه»، «قصر طبیعت» و «باما و گوریل های گمشده» پخش می شوند که در طول سال محبوب تر بوده اند.

ساعت ۱۵ تا ۱۶ به پخش منتخب مستندهای تک قسمتی شبکه که در سال ۹۵ روی آنتن رفته اند، اختصاص دارد. این آثار عمدتا پرتره شخصیت های تلویزیونی و مستندهای برتر شبکه هستند و از جمله آنها می توان به «عمو اوغلی»، «عاشقانه آروم»، «صندوقچه خاطرات»، «حریم سبز»، «آقا جلال و مستر رابرت»، «جویندگان»، «زاده مهر»، «رو به فردا»، «مرد لبخند»، «ماریا»، «عمو قناد»، «بار دیگر مردی که دوستش می داشتیم»، «راننده و روباه»، «سپیدار» و «انسان و طبیعت» اشاره کرد.

 در باکس ساعت ۱۶ تا ۱۷ دو مجموعه مستند ۶ قسمتی «پرواز» با موضوع انواع ورزش ها، بازی های جذاب و هیجان انگیز و ماجراجویانه مانند رافتینگ، بانجی جامپینگ و پاراگلدایدر، مجموعه ۵ قسمتی «سفرنامه زاگرس»، مستند ۴ قسمتی «سفر به سرزمین پدر بزرگ» و مستند «هبوط» روی آنتن می رود.

 جدول پخش شبکه مستند در ساعت ۱۷ تا ۱۹ با عنوان «سینما مستند» به پخش فیلم های سینمایی مستند اختصاص دارد. در این باکس آثاری چون «آلفرد هیچکاک»، «مسابقه انقراض»، «مردم مرغی»، «جل الخالق»، «بازی عاج و تخت»، «من بولت هستم»، «شکر»،  «زندگی انیمیشنی»، «ظهور زلاتان»، «سیزدهم»، «شکارچیان عقاب»، «در دل آتشفشان»، «دی پالما»، «آتش در دریا»، «مرثیه ای برای رویای آمریکایی» و «زنی به نام بلفاست» پخش خواهد شد.

در جدول پخش ساعت ۱۹ تا ۱۹:۳۰ مجموعه چهار قسمتی «ماندنی ها» با معرفی کلسیون های خاص و مجموعه ۱۳ قسمتی «کارون شریان تمدن» روی آنتن می رود.

 برای ساعت ۲۰ تا ۲۱ شب های نوروزی از سه شنبه ۱ فروردین مجموعه جدید و پرطرفدار «سفر بزرگ» از شبکه مستند روی آنتن خواهد رفت. این مجموعه یکی از جذاب ترین و پربیننده ترین مستند های برتر دنیا با موضوع معرفی، آزمایش و مقایسه انواع مختلف خودرو است.

 در جدول پخش شبکه در ساعت ۲۱ تا ۲۱:۳۰ قسمت های جدید مجموعه «ایران» ساخته حمید مجتهدی روی آنتن خواهد رفت.

ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۳۰ به پخش مستندهای بلندی که تولید جدید شبکه یا تأمینی هستند، اختصاص دارد و تعدادی از مستندهای جذاب در این ایام برای اولین بار رونمایی می شوند.

از جمله این آثار می توان از «تب تن» به کارگردانی محسن غلامزاده، «یک روز آبی» ساخته سلیمان خادمی، «بی بازگشت» به کارگردانی مرجان ریاحی، مستند تحسین شده «آتلان» به کارگردانی معین کریم الدینی، «آقای هرتز» ساخته صادق داوری فر، «قزل شیر» به کارگردانی جمشید مجددی، «دامن شاهیجان» ساخته سلیمان خادمی، «کمی آن سوتر» به کارگردانی شکرگذار ناوی، «تکاب سرزمین سیاحت» ساخته سیدرضا رضویان، «قبیله آل نفت» از حبیب علوانی، «جادوی سینما» ساخته محمدباقر سلمانی ، «دوران افشاریه» به کارگردانی ابوالفضل توکلی، «تشریفات خصوصی» ساخته سجاد ایمانی، «امپراطوری سنجاب ها» از فرشاد افشین پور، «عروس بوکان» ساخته فتح الله امیری و «باغ های ایرانی» به کارگردانی هادی آفریده نام برد.

«ثمرقند» تولید جدید شبکه مستند هر شب ساعت ۲۲:۳۰ پخش می شود. این مجموعه مستند در ۱۶ قسمت به معرفی شیرینی های معروف شهرهای مختلف ایران و مراحل تهیه آن ها می پردازد.

ساعت ۲۳ تا ۲۴ هر شب مربوط به پخش مستندهای حیات وحش جدید است که صحنه های بسیار دیدنی ، جذاب و کمتر دیده شده حیات وحش در قالب این آثار روی آنتن می رود. «مادینه های وحشی استرالیا»، «شیرهای سرگردان هند»، «دریاها و اقیانوس ها»، «داستانهای یک جنگل»، «نهنگ کوهان دار»، «دنیای حیوانات موذی»، «ریشه های رمز آلود پرندگان مهاجر»، «فک»، «روباه»، «غول های کوچک»، «میمون برفی» از جمله این آثار هستند.

در طول تعطیلات نوروزی شبکه های دیگر نیز مستندهایی را در جدول پخش خود گنجانده‌اند.

مستند «سفری دیگر» به تهیه‌کنندگی ایمان گودرزی، در ۱۴ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای، پخش می شود. این مستند که در خصوص معرفی و نمایش آداب و رسوم نوروزی شهرهای ایران هر روز ساعت ۱۴:۳۰ روی آنتن شبکه دو می رود.  این شبکه همچنین همه روز از ساعت ۱۱:۳۰ مستند گزارشی «راهیان نور» را به صورت زنده پخش می کند. شبکه دو در این باکس خود مستند گزارشی «شهر به شهر» به تهیه‌کنندگی خانی، را نیز گنجانده است. «شهر به شهر» هر روز ساعت ۱۴ با هدف ایران‌شناسی و معرفی شهرهای ایران به نوجوانان پخش می شود.

 

تمام آنچه باید درباره برنامه‌های نوروز بدانید

مستند گزارشی «آبرومندان تاریخ» مستند گزارشی دیگری است که در ۱۳ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای توسط خلیل پور تهیه شده است و از برنامه های ظهرگاهی شبکه سه در ایام نوروز به شمار می رود.

شبکه افق از زمان افتتاح به عنوان شبکه ای موفق در زمینه تولید و پخش مستند عملکردی موفق داشته است در این شبکه علاوه بر پخش مستند «ایران» که از شبکه های یک و مستند هم پخش می شود می توان نام هایی همچون مستند  «رادیو تاکسی»، «دکوپاژ» و  «سیم آخر» را هم دید.

«رادیو تاکسی» عنوان مجموعه‌ای مستند ـ اجتماعی است که به بازخورد خبرهای مختلف در سطح اجتماع می‌پردازد؛ در هر قسمت خبری از رادیو در یک تاکسی پخش و بازخورد مسافران در مورد آن به تصویر کشیده می‌شود.حسین مطلبی تهیه‌کنندگی این مستند را بر عهده دارد و قرار است طی ایام نوروز در ۱۳ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای هر روز ساعت ۱۵:۳۰ روی آنتن برود.

همچنین مجموعه مستند «دکوپاژ» هم از دوشنبه ۳۰ اسفند روی آنتن می‌رود؛ زمان پخش این برنامه ۱۳ قسمتی هر شب ساعت ۲۲:۳۰ خواهد بود که تکرار آن هم ساعت ۹ صبح روز بعد پخش می‌شود؛ در هر قسمت این مستند ۴۲ دقیقه‌ای یکی از کارگردان‌هایی که آثار انقلابی و دینی در خورد توجه‌ای را ساخته‌اند به صورت پرتره به مخاطب معرفی می‌شوند.

از دیگر برنامه‌های نوروزی شبکه افق می‌توان به «سیم آخر» اشاره کرد؛ مجموعه‌ای مستند با تهیه‌کنندگی احسان فولادی‌فر که در هر قسمت به یکی از مشاغل سخت در جامعه می‌پردازد.این مجموعه در ۱۳ قسمت ۲۶ دقیقه‌ای هم ساعت ۱۸ هر روز پخش می‌شود و ساعت‌های ۱:۳۰ بامداد و ۱۲ ظهر روز بعد هم برای پخش تکرار آن در نظر گرفته شده‌اند.

اما شبکه افق طرفداران فیلم‌های تک مستند را هم در ایام نوروز تنها نمی‌گذارد و طبق روال معمول، مجموعه‌ای از این گونه مستندها برای پخش در نظر گرفته شده‌اند.

«یک سین از هفت سین» مستندی درباره سنت دیرینه پخت سمنوی نذری در خمینی شهر و توزیع آن در میان زائران سفرهای راهیان نور، دوشنبه ۳۰ اسفند ساعت ۲۰:۳۰ روی آنتن می رود.

«اینجا چراغی روشن است» با موضوع اردوهای جهادی کاری از تورج کلانتری، بازار سبز (۲ قسمت) درباره سبزشویی یا پنهان کردن رویه آلاینده فعالیت های تولیدی در پشت پیام های تبلیغاتی سبز و گمراه کننده، «رمز و راز ملکه» با موضوع ارکان حکومت انگلیس و چگونگی شکل گیری مقام ملکه در این کشور، «شب نامه»، «دونده ناشناس»، «از بدو تولد»، «نبرد خاموش»، «پشت مرزهای جنوبی»، «رودخانه لیان»، «سلفی با ابومهدی»، «عصر آلومینیوم»، «نو عروسان خشخاش»، «چه کسی رویای آمریکایی را دزدید؟» و «یکی از میان جمع»، از دیگر مستندهایی هستند که طی ایام نوروز در ساعت‌های ۱۹:۳۰ و ۲۰:۳۰ از شبکه افق پخش خواهند شد.

علاقه‌مندان به مستند همچنین می توانند مستندهای جذابی را در شبکه آموزش دنبال کنند.

مستند «عدالت خانه»؛ که نمایشی از بازسازی پرونده های تعزیرات حکومتی است نمونه ای از مستندهای این ایام شبکه آموزش است.  مستند «ایران و ایرانی» هم با نمایش تصاویر جذاب و بکر از سرزمین ایران و گردشگری در نقاط و شهرهای مخالف کشور، هر روز از شبکه آموزش پخش می شود.

مستند قرآنی «نشانه ها» به تهیه کنندگی علیرضا سپهرین در ۱۰قسمت ۳۰ دقیقه‌ای با اجرای محمدرضا شریفی‌نیا و گویندگی جلیلوند نیز هر روز از این شبکه پخش می‌شود. این مستند آیات موجود در قرآن را با توجه به علم امروز تحلیل و به تصویر می‌کشد. همچنین این مستند قرآنی اشاره دارد به آیات قرآنی در زمینه مسائل پزشکی، علمی، تاریخ، شیمی اشاره دارد و با توجه به علم روز حقیقت ان را به نمایش می‌گذارد.

مجموعه مستند «جویندگان کسوف» ساخته برادران صفاریان‌پور نیز در ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای تولید شده که در ایام نوروز از شبکه آموزش پخش می‌شود. در این مستند مهم‌ترین و جذاب‌ترین خورشیدگرفتگی‌های جهان در سرزمین‌های مختلف به نمایش گذاشته می شود. این مجموعه مستند ضمن روایت این پدیده علمی آن را دستمایه پرداختن به سرزمین‌هایی کرده است که گروه جویندگان کسوف به آنجا سفر می‌کنند؛ از قطب جنوب تا جنگل‌های آمازون، آفریقا، اقیانوس آرام و سیبری، مقصد آنها جایی است که سایه ماه به آن سفر می‌کند.

مستند «انسان و دانش» نیز هر روز از شبکه آموزش پخش می شود، این برنامه در مورد زندگی دانشمندان و انسان های مشهوری است که با کارهای خارق العاده و بی نظیر، زبانزد عام و خاص شدند.

مجموعه‌های سرگرم کننده نوروزی

«شکرستان» برنامه پربیننده ای است که شخصیت هایش برای تمام سنین محبوبیت دارد. در طول ایام تعطیلات چهار قسمت نوروزی این مجموعه برای پخش از شبکه نسیم درنظر گرفته شده است و ۲۰ قسمت تکراری روی آنتن  شبکه یک می رود.

جنگ شبانه «خندوانه» ویژه نوروز با اجرای رامبد جوان و با هدف ایجاد نشاط و ارائه شکل صحیح و عمومی از آن، از یکشنبه تا پنجشنبه، ساعت ۲۳ با طراحی و تولید بخش های جدید و جذاب و رویکرد متناسب با عید و آداب و سنن نوروزی از شبکه نسیم پخش می شود.

 

تمام آنچه باید درباره برنامه‌های نوروز بدانید

برنامه «دورهمی» نیز با تغییراتی و با تاکید بر دیدارها و آداب و رسوم نوروز و با نگاه کلی به خانواده ها و  دورهمی های نوروزیشان ، روزهای پنجشنبه از ساعت ۲۱ و جمعه ها و شنبه ها، از ساعت ۲۳ از آنتن شبکه نسیم پخش می‌شود. اجرای این برنامه مانند سری های پیشین آن بر عهده مهران مدیری است.

برنامه تولیدی دیگر شبکه نسیم در ایام نوروز، «گپ کوک» است که مجله‌ای تلویزیونی در حوزه موسیقی با تکیه بر ظرفیت‌های موجود در عرصه موسیقی کشور شامل گپ و گفتگو با خوانندگان مورد علاقه مردم و اجرا در همه گونه های موسیقیایی شامل پاپ، سنتی و محلی و با مجری گری باربد بابایی، در ایام عید نوروز پخش هر شبی خواهد داشت.

برنامه «ویتامین خ» که برنامه‌ای ترکیبی است با بخش های جذاب نوروزی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این ایام است.

«سیگنال موجود است» از دیگر برنامه های شبکه نسیم است که در ایام نوروز هر شب ساعت ۲۲ پخش می شود.

شبکه پنج نیز برنامه های سرگرم کننده ای را برای آغاز سال در نظر گرفته است. جشن شبانه «همام کیش» که جشنی مردمی در تالار شهر جزیزه کیش است و  هر شب با یک مهمان از چهره های ورزشی و هنری روی آنتن می رود.

تاک‌شوی «یک بار دیگر» با  اجرای احمد نجفی از دیگر برنامه های شبکه پنج سیماست که برای نوروز در نظر گرفته شده است.

فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی

اداره کل تامین برنامه خارجی سیما برای مخاطبان شبکه های مختلف تدارک ویژه ای درنظر گرفته است. علاقه‌مندان به فیلم های سینمایی روز دنیا می توانند در طول تعطیلات نوروزی بیننده ۱۲۰ فیلم سینمایی خارجی و ۱۵ فیلم جذاب ایرانی باشند. یادآور می شود و فهرست اسامی فیلم ها و اطلاعات پخش آنها متعاقبا اعلام می شود.

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای تلویزیون

مجله اینترنتی برگک آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up