رازهای زوج های موفقی که کنار هم مانده اند

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از زناشویی همراه باشید :

برترین ها: از جدایی سرگئی برین (یکی از بنیان‌گذاران گوگل) از آن وویسیکی (بنیان‌گذار23andMe ) تا طلاق دوم ایلون ماسک (بنیان‌گذار اسپیس ایکس) از تالولا رایلی (بازیگر)، جدایی ها و طلاق های چندین و چند زوج قدرتمند ممکن است نشانگر آن باشد که موفقیت کاری به قیمت موفقیت در رابطه تمام می شود. ولی کارشناسان رابطه می گویند که این موضوع همیشه هم صحت ندارد. می توان زندگی مشترک موفقی داشت و شغل های مهم را با آن متعادل کرد، فقط به تلاش نیاز دارد.

دکتر مایکل مک‌نالتی، مدرس ارشد موسسه گاتمن و بنیان‌گذار مرکز رابطه شیکاگو، به بیزنس اینسایدر می گوید که حفظ دوستی، رمانس و صمیمیت بین زوجین، مدیریت تعارض های موجود که در زندگی زناشویی اجتناب ناپذیرند و حفظ رابطه ای معنادار برای زوجینی که شغل های مهم و موفقی دارند، بسیار چالش بر انگیزتر است، زیرا آنها زمان کمتری برای انجام این کار دارند.

وی می گوید این زوج ها ریسک های بیشتری را می پذیرند زیرا دنیای کاری آنها در درجه اول اهمیت قرار می گیرد و تعهد و اعتماد متقابل در رابطه زیر سوال می رود. مک‌‌نالتی می گوید: «داشتن همسری که معتاد به کارش است حس خیانت به همسر می دهد، گویی وی رابطه خارج از زناشویی داشته است.»

ولی آنطور که جان گاتمن، روانشناس تحقیقات و مشاور زوج ها در کتابش می نویسد و همچنین 40 سال تحقیق و پژوهش نشان می دهد که اعتماد و تعهد برای نگه داشتن رابطه امری حیاتی است. مک نالتی اظهار می دارد: «وقتی هر دو طرف تعهد عمیق و قوی به رابطه داشته باشند، این منجر به حس اعتماد متقابل به یکدیگر می شود و باعث می شود که عشق پایدارتر شود.»

در اینجا به نکاتی که موفق ترین زوج های دنیا را در رابطه هایشان نیز موفق نگه می دارد، اشاره نموده ایم:

آنها برای وقت گذاشتن برای یکدیگر اولویت بندی می کنند.

مارک زاکربرگ و همسرش پریسیلا چن، قرارداد رابطه امضا کرده اند تا با هم وقت بگذرانند. لوری جربر، یکی از روسای گروه هندل و مربی سبک زندگی می گوید، تجربه های مشترک اهمیت زیادی دارند. برای مثال، زاکربرگ چند سال پیش، زمانی که با نامزدش به پالو آلتوی کالیفرنیا نقل مکان کرد، قرارداد رابطه با نامزدش بست. در این قرارداد وی توافق کرد که یک بار در هفته با نامزدش بیرون برود و هر هفته 100 دقیقه با او خارج از اداره یا آپارتمانش تنها باشد.

 

رازهای زوج های موفقی که کنار هم مانده اند (اسلایدشو)

 

 
مک‌نالتی می گوید که درست کردن چنین رسم و رسوماتی می تواند کمک کننده باشد. این رسومات شاید روش های رسمی ارتباط برقرار کردن و اطمینان از این باشند که همسر یا نامزد برای طرف مقابل و خانواده اش وقت می گذارد و برنامه ریزی می کند تا کارهایی که آنها می خواهند را انجام دهد. چه قرار هفتگی باشد چه سفر یا ملاقات با اعضای درجه یک خانواده، زوج هایی که پرمشغله هستند باید مراقب باشند که چنین زمان هایی را از دست ندهند و از آن برای لذت بردن از زندگی و معنا دادن به رابطه ها استفاده کنند.

آنها زمان شان را برای انجام کارهای خیر می گذارند.

بیل و ملیندا گیتس از برنامه های حامی توسعه آموزش، سلامت و بهداشت جهانی و جمعیت پشتیبانی می کنند و این کار را از طریق بنیاد بیل و ملیندا گیتس انجام می دهند. جربر می گوید که این کار نیز بسیار کمک کننده است و به زوج های قدرتمند زمانی می دهد که کارهایی خارج از آنچه همیشه درگیرش هستند صورت دهند و بیشتر با هم باشند.

سال گذشته زاکربرگ و پریسیلا، با هم برنامه انسان دوستی چن-زاکربرگ را آغاز کردند و بیل و ملیندا گیتس نیز از سال 2000 تاکنون بر بنیاد خودشان نظارت می کنند. افرادی که خود را وقف بهتر کردن دنیا می کنند، شانس بیشتری در موفقیت در شراکت های کاری و عاطفی خود دارند زیرا برای آن که حس بهتری داشته باشند به فاکتورهای بیرونی وابسته نیستند.

 

 

رازهای زوج های موفقی که کنار هم مانده اند (اسلایدشو)

 
آنها خوب گوش می کنند و همدلی دارند.

نیل و ریچل بلومنتال که هر دو کارآفرین هستند ترجیح می دهند که به جای استفاده از هواپیما، سفرهای جاده ای داشته باشند زیرا به آنها فرصت بیشتری برای صحبت کردن می دهد. مک نالتی می گوید: «هر روز وقت بگذارید و با همسرتان صحبت کنید، چه حضوری چه تلفنی، و درباره کارهای یکدیگر و روزشان گفتگو نمایید. روی چیزهای استرس آور یا وقایعی که برای همسرتان مهم است تمرکز کنید. خوب گوش کنید. به همسرتان کمک کنید تا احساساتش را بیان کند. همدلی داشته باشید. حمایتتان را نشان دهید. لازم نیست مشکلات او را حل کنید و به دنبال راه حل باشید. بیشتر ما فقط می خواهیم یک نفر باشد که به حرف هایمان گوش کند.»

 
آنطور که مک نالتی می گوید، تحقیقات گاتمن نشان دهنده آن هستند که این نوع گفتگو یکی از چیزهای عادی است که همه زوج های موفق پس از تراپی زناشویی انجام می دهند. در کتاب “روش زوج درمانی” گاتمن، وی می گوید که به این نوع گفتگو “گفتگوی کاهنده استرس” گفته می شود. رابطه های زوج های موفق پرمشغله خراب می شود اگر نتوانند روشی برای داشتن این نوع گفتگو بطور منظم پیدا کنند.

آنها قبل از آنکه خیلی دیر شود در مورد مشکلات شان حرف می زنند.

مریل استریپ می گوید شما باید حتی در مورد کوچکترین مشکلات صحبت کنید. افراد موفق در کار و زندگی عشقی می دانند که زمان با ارزش است، پس بهترین کار این است که با نگه داشتن کینه های پنهانی آن را هدر ندهید. زوج های قدرتمند موفق نیازهای خود را زودتر بیان می کنند تا عقده های سرکوب شده بر آنها مسلط نشوند.

مک نالتی می گوید: «ما در فرهنگ مان بسیار از درگیری اجتناب می کنیم، بنابراین مردم گاه می ترسند از نیازهایشان با دیگری سخن گویند و سپس آنچه که اتفاق می افتد این است که مردم گلایه های خود را در دل انبار می کنند و ناگزیر تقریباً قبل از آنکه حتی به خود اجازه دهند احساسات و نیازهایشان را بیان کنند، احساس حق به جانب بودن می کنند.» و این حق به جانب بودن اغلب به ارتباطات ضعیف و دعوا منجر می شود.

آنها قدردانی می کنند.

فرانسوا هانری پینو گفته که کار همسرش سلما هایک را ستایش می کند. مک نالتی می گوید زوج های موفق به طور منظم علاقه و تحسین شان را برای دیگری ابراز می نمایند. آنها هر روز به هم می گویند که همسرشان را در مواردی تحسین می کنند.

او شرح می دهد: «این می تواند در مورد این باشد که همسر شما چه کسی است و یا دربارۀ کاری باشد که او به تازگی انجام داده. اگر همسران در سفر باشند و یا برنامه های کاریشان متفاوت باشد، زوج های موفق پرمشغله ممکن است مجبور شوند این کار را تلفنی انجام دهند.» با اینکه در برخی مواقع ابراز علاقه می تواند با یک متن عاشقانه انجام شود، قدردانی از همسر در موارد جدی تر باید با تلفن یا حضوری انجام گردد.
مک نالتی می گوید: «گفتن چیزی مثل “نمی توانم بگویم چقدر نحوه گوش کردنت به حرف های پسرمان برایم ارزشمند است”، زمانی تأثیر قوی بر همسرتان دارد که او حالت های چهره شما را می بیند یا صداقت را در لحن صدای شما می شنود.» جربر می گوید : «این کار بویژه زمانی می تواند خوب باشد که هر یک از طرفین حوزه فعالیت مخصوص خود را دارد و هر یک به خاطر استعداد متفاوتش احترام طرف مقابل را جلب می نماید.» مثال خوب برای این احترام همسر سلما هایک است که به او توضیح داد چرا می خواهد بعد از بچه دار شدن سر کارش برگردد.

سلما هایک به مجله Allure  سخنان همسرش را اینگونه نقل می کند: «من نمی خواهم از کار تو محروم شوم. می خواهم تماشایش کنم. و دنیا هنوز بهترین کار تو را ندیده است. پس تو نمی توانی تا آن زمان کارت را متوقف کنی.» در واقع او به نحوی مرا هل داد و گفت: “بلند شو و برو بیرون” و حق هم با او بود.»

 

 

رازهای زوج های موفقی که کنار هم مانده اند (اسلایدشو)

 
آنها در مسائل مهم با هم توافق دارند

بنا به گزارش ها، افراد مشهوری مانند جسیکا بیل و جاستین تیمبرلیک “قرارداد عشق” طرح کرده اند که بندهای سبک زندگی آن مربوط به تعداد دفعات رابطه جنسی و خیانت است. جربر می گوید: «ازدواج می تواند عالی باشد، به شرطی که زوجین از قبل در مسائل مهم به توافق برسند.» بعضی از مهمترین مسائلی که زوج ها باید از پیش بر سر آنها توافق کنند شامل رابطۀ جنسی و نیازهای عاطفی، تقسیم هزینه ها و حد و مرزهای خانوادگی است.

بیشتر جدایی ها به دلیل فریبکاری رخ می دهند. جربر می گوید: «زوج هایی که با واقعیت این تهدید مستقیما روبرو می شوند و با آن مقابله می کنند، شانس بیشتری برای موفقیت دارند.» وی می گوید که اگر از قبل به توافق برسید، طیف وسیعی از مسائل قابل قبول در چهارچوب روابط وجود دارد، پس همسران باید دربارۀ آنها گفتگو کنند و دربارۀ قوانین زندگیشان به توافق برسند.

توافق ها می توانند اینگونه باشند:

•    قرار ملاقات به تنهایی با جنس مخالف ممنوع، حتی در مکان عمومی

•    بعضی از خوشی های خارج از ازدواج اشکالی ندارد

او می گوید: «از نوشتن همۀ نکات برای مراجعه به آن به عنوان یک سند زنده نترسید. دربارۀ این که چگونه ازدواج و خانواده تان را مانند شرکت یا هر پروژۀ دیگری که عمیقاً برایتان مهم است، اداره می کنید، جلساتی ترتیب دهید.»

آنها در همه چیز به هم متعهدند

زوج کارآفرین بریت و دیو مورین مراقبند که تلفن هایشان را سر میز شام کنار بگذارند. مک نالتی می گوید: “وقتی هر دو نفر بسیار پر مشغله اند، برای اینکه ازدواجشان پایدار بماند، زوج ها باید قبل از هر چیز و هر کس دیگری به همسرشان متعهد بمانند.»

او می گوید: «حرفۀ موفقیت آمیز و محیط کار مهیج ممکن است ذهن زوج ها را از رابطه و خانواده ای که تشکیل داده اند، منحرف نماید.» هر یک از شرکای زندگی باید بتوانند اطمینان یابند که دیگری پشتیبانش است و آنها می خواهند تمام سعی شان را برای فهم و پشتیبانی طرف مقابل انجام دهند. رابطۀ آنها باید در درجۀ اول اهمیت باشد.»

 
آنها جایی کار می کنند که اهمیت خانواده را درک می کند

سوزان وجیتسکی، مدیر عامل یوتیوب و مادر پنج فرزند، یک بار سر مقاله ای دربارۀ اهمیت مرخصی زایمان با حقوق نوشت.

 به گفتۀ مک نالتی، چه شرکت خود را اداره کنید و چه فردی کلیدی در شرکت دیگران باشید، کار کردن در محیطی که تعادل خوبی بین کار و زندگی را تضمین نماید، می تواند تأثیر فوق العاده مثبتی در ازدواج و رابطۀ زناشویی شما داشته باشد.

او شرح می دهد: «درک این نکته که خانواده مهمترین چیز است و بخشی از یک ازدواج یا زندگی خانوادگی خوب بودن تکمیل کنندۀ اتفاقات زندگی حرفه ای یک شخص و بخشی از ارزش های یک شرکت است، می تواند برای یک خانواده بسیار خوب باشد. می تواند بر احساس مردم دربارۀ ازدواج یا خانواده هایشان تأثیر بگذارد و به ترویج ارزشهای بهتر در میان کارکنان منجر شود.»

مک نالتی می گوید که او باور ندارد که افراد بسیار موفق در روابط شان محکوم به نفرین هستند، و کار کردن در محیطی که این ارزش ها را ترویج دهد، می تواند تأثیر مثبتی بر مردم داشته باشد.  

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای زناشویی

مجله اینترنتی برگک آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up