پانامرا هیبریدی 2018؛ پورشه ای با دو قلب تپنده

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :

چه نیوز: یک پورشه چه شکلی است؟ شاید این سوال در چند سال گذشته یکی از سوالات عادی بین علاقه مندان به خودرو محسوب می شد اما با گذشت زمان این قضیه تغییر کرد چرا که پورشه خود را نیازها و انتظارات طرفداران خود تطبیق داد.

این خودروساز از  تمامی تجربیات خود در مدل های دوست داشتنی 911 و ماشین های اسپورت استفاده کرد تا رویای ساخت ماشین های اسپورت بهتر برای طرفداران خود را محقق کند. به عنوان نمونه، پورشه کاین مدل بسیار خاصی و بی نظیری محسوب می شود و یا پورشه ماکان چابکی و بالانس مناسبی را در خود دارد و به طرز استادانه ای در مدل های پانامرا شاهد ادغام لوکس بودن و ارتقا ریزه کاری های فنی رانندگی هستیم به طوری که هر بیننده ای وقتی به آن نگاه می کند با خود می گوید آیا این واقعا یک پورشه است؟

درست است که بسیاری از ماشین های جدید پورشه خاصیت و شخصیت مدل های 911 را ندارند اما با کمی دقت می توان دریافت که در ماشین های جدید نیز با ظرافت خاصی شخصیت کمپانی پورشه در طراحی لحاظ شده است. پورشه با مدل کاین قمار بزرگی کرد و نتیجه آن یک برد بزرگ برای این خودروساز لوکس بود در مدل های 911 نیز این حرکت بهتر شد و در نهایت در مدل های کایمن و باکستر تقریبا هیچ رقیب جدی برای ماشین های پورشه وجود نداشت چرا که از امکانات داینامیک زیادی در آنها استفاده شده بود که در سطح خود نمونه نداشتند. 

 

 

اولین تجربه رانندگی با پورشه پانامرا 2018  E-Hybrid

 

و حالا پورشه با مدل هیبریدی پانامرا  2018 مجدداً به میدان بازگشته است. اما چقد از این ماشین می دانید؟

بر روی کاغذ همه چیز خوب است چرا که E-Hybrid از یک موتور 2.9 لیتری 6 سیلندر با توربوشارژ دو قلو استفاده می کند که 330 اسب بخار قدرت و 331 پوند بر فوت گشتاور دارد(دور  موتور از 5250 تا 6500)  که این عملکرد با موتور برقی 136 اسب بخاری با 295 پوند بر فوت گشتاور و دور موتور 1750 تا 6000 نیز تقویت می گردد. حداکثر خروجی موتور این ماشین 462 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000 و گشناور 516 پوند بر فوتی به دست آمده است.

 

اولین تجربه رانندگی با پورشه پانامرا 2018  E-Hybrid

 

 

این قدرت موتور باعث می شود که این ماشین 4784 پوندی ظرف 4.4 ثانیه به سرعت 60 مایل بر ساعت برسد  و معادل همین زمان نیز طول میکشد تا به سرعت 172 مایل بر ساعت دست یابد. این ماشین قادر است در جاده های اروپایی تنها با موتور برقی خود، 31 مایل را با حداکثر سرعت 86 مایل بر ساعت بدون استفاده از گاز و بنزین طی کند.(البته مسافت دقیقی که این ماشین با موتور برقی خود طی می کند هنوز به طور رسمی از سوی EPA اعلام نشده است)

پانامرا E-Hybrid  همچنین پکیج اسپورت کرونو را در خود می بیند که به راننده این امکان را می دهد به سادگی بین حالت های E-Power و اتو هیبرید و اسپورت و اسپورت پلاس تغییر وضعیت دهد که سوییچ آن در قسمت پایین سمت راست حلقه فرمان قرار دارد.

 

 

اولین تجربه رانندگی با پورشه پانامرا 2018  E-Hybrid

سیستم تعلیق هوایی نیز با سه تنظیم مختلف به طور استاندارد در این ماشین طراحی شده است.در مقام مقایسه می توان گفت که آن دو آیتم  در پانامرا 4S به صورت آپشن و اختیاری قرار داده شده است (که قدرت آن کمی کمتر از E-Hybrid است چرا که از موتور 440 اسب بخاری با گشتاور 405 پوند بر فوت استفاده می کند) و در E-Hybrid  جزئی از امکانات ثابت ماشین محسوب می شود و جالب تر انکه با این تفاسیر قیمت E-Hybrid  حدود 300 دلار نیز از مدل 4S کمتر است.

البته 4S حدود 661 پوند سبکتر از E-Hybrid است و به طور طبیعی زودتر به سرعت 60 مایل بر ساعت می رسد به طوری که ظرف 4 ثانیه قادر است به این سرعت دست یابد.

برای تست واقعی این ماشین با آن گشتی در جاده های زیبای کیپ تاون زدیم. ابتدا باتری های ماشین را کاملا شارژ کردیم(جایگاه باتری 14 کیلو وات بر ساعتی لیتیومی این ماشین درست در قسمت زیرین صندوق عقب واقع شده است) شارژ کامل این باتری از طریق برق 120 ولت حدود 12.5 ساعت و از طریق برق 240 ولت 2.4 ساعت طول می کشد.

سیستم تعلیق هوایی این ماشین در مسافرت های طولانی مدت حس خوبی به سرنشینان می دهد و کنترل فرمان این ماشین بسیار ساده تر از نسل قبلی پانامرا است و این تنها حرکت پورشه برای ارتقا این ماشین محسوب نمی شود چرا که طراحی داخلی آن نیز تغییر چشمگیری نسبت به نمونه های قبلی کرده است.

پدال ترمز این ماشینکمی عجیب به نظر می رسد چرا که به محض اینکه پدال ترمز را می فشاریم، به نظر می رسد زیر پای شما خالی است و خیلی پایین ترمز درگیر می شود بنابراین راننده مجبور می شود در شرایط حساس که به ترمز نیاز است با تمام پا بر روی پدال فشار بیاورد تا سیستم ABS سریعتر فعال شود. البته گیربکس PDK بی عیب و نقص این ماشین راننده را قادر می سازد که با سهولت هر چه تمام تر و سریعتر بتواند دنده ها را در حالت دستی عوض کند. که این امکان در تمام مدل های پورشه دیده نمی شود.

 

اولین تجربه رانندگی با پورشه پانامرا 2018  E-Hybrid(مرتضایی)ناقص

 

ما برای تست گیربکس و ترمز در مسیرهای مارپیچ حرکت کردیم که به نظر می رسد مشکل ترمز این ماشین را با رانندگی بیشتر و آشنا شدن با قلق های این ماشین می توان حل کرد. حالت اتو هیبرید درست مانند یک ماشین پیک آپ عمل می کند و این ماشین در تغییر وضعیت از موتور برقی به موتور داخلی بسیار عالی عمل می کند. برخلاف مدل قبلی پانامرا، این ماشین عضلانی تر و قوی تر به نظر می رسد چرا که در مدل های قبلی نیاز به استفاده از 80 درصد ظرفیت موتور اصلی بود تا موتور برقی برای کمک به شتاب به کار بیفتد اما در این مدل از بدو سوار شدن به ماشین شما می توانید از تمام قدرت ماشین استفاده کنید.

 
اگر شما به منوی این ماشین بروید، دو زیر منو وجود دارد که با نام E-Hold و E-Charge علامت گذاری شده اند. اولین گزینه از هدررفت انرژی برقی تولید شده توسط موتور جلوگیری می کند و شما با خیال راحت می توانید باتری را شارژ کرده و فاصله تا شهر مقصد را محاسبه نمایید و این در حالی است که گزینه E-Charge از توربو 6 دو قلوی ماشین برای شارژ موتور در زمانی که شارژ باتری ها رو به اتمام است استفاده می کند.

 

 

اولین تجربه رانندگی با پورشه پانامرا 2018  E-Hybrid
 همانطور که در جاده حرکت می کردیم و به مناظر با جاده های باز تر می رسیدیم برای تست حالت اسپورت پلاس نیز وسوسه شدیم. در این حالت کمک فنرها به بهترین وضعیت خود در می آیند و از انرژی برقی برای شتاب دهی بیشتر به ماشین استفاده می کنند. کنترل بدنه در این حالت بسیار خوب است، لرزشی در اتاق ماشین حس نکردیم و حرکت ماشین در سرعت های بالا نیز در یک حالت نرم و بی صدا انجام می شد اگر چه شما وزن ماشین را در برخی شرایط خاص تحت تکان های آهسته در کابین احساس می کنید.

یک مرسدس کلاس S سری 7 نمی تواند از پس این جاده با این سرعت بالا به سادگی بر بیاید و این در حالی است که سواری با سرعت بالا با E-Hybrid  در جاده های این چنینی نیز واقعا لذت بخش است. در بخش سرگر می های رایج در ون ماشین مورد خاص چشمگیری ندیدیم. در مورد صدای موتور ماشین هم باید گفت که به هیچ وجه زوزه نمی کشد. چرخها با فرمان بالانس بودند اما بدان معنا نبود که با کوچکترین حرکت فرمان، بتوانید چرخها را به حرکت در آورید و گاهی حس می کنید این ماشین در حال محک زدن صبر شما است تا اینکه شما را به انجام حرکات نمایشی ترغیب کند.

 
وقتی ماشین از حداکثر قدرت خود در حال استفاده است؛ شتاب به سرعت بالا می رود و به نظر می رسد کمی به ماشین فشار وارد می شود و در این حالت چاره ای ندارید تا به حالت اتو هیبرید سوییچ کنید و E-charge را انتخاب کنید چرا که با استفاده از حداکثر قدرت ماشین، مصرف باتری به شدت بالا می رود و نیاز به شارژ مجدد احساس می شود.

صندلی های این ماشین از سیستم خنک کننده استفاده می کنند و صفحه نمایش لمسی 12.3 آن نیز به خوبی کار می کند اما در نهایت توصیه من این است که ماشینی سبک تر، چابک تر از پانامرا E-hybrid نیز در بازار وجود دارد که نام آن پانامرا 4S است!

 

 

اولین تجربه رانندگی با پورشه پانامرا 2018  E-Hybrid

مشخصات پورشه پانامرا E-Hybrid

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up