استیج فجر در تسخیر تلویزیونی ها

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از تلویزیون همراه باشید :

روزنامه هفت صبح – محمد صابری: آیین افتتاحیه و یا اختتامیه جشنواره فیلم فجر همواره رویدادی کنجکاوی برانگیز برای علاقه مندان سینما بوده است و هر سال در آستانه برگزاری هر یک از این مراسم ها شاهد پیگیری و گمانه زنی رسانه ها درباره انتخاب مجری مراسم هستیم. اجرای افتتاحیه جشنواره سی و پنجم به احسان کرمی رسیده است که در لحظه تنظیم این گزارش از کیفیت اجرای او طبعا بی خبریم.

مدیران فجر برای انتخاب مجری آیین افتتاحیه هیچ گاه فرمول مشخصی نداشته اند و تنها نکته ای که شاید بتوان به آن اشاره کرد تمرکز آن ها بر محبوبیت چهره های خاص تلویزیون است. در این گزارش ضمن بازخوانی فهرست مهمترین مجریان تلویزیونی حاضر در این رویداد، دلایل احتمالی انتخاب هر یک و نیز کارنامه آن ها را مرور کرده ایم.

احسان کرمی


چه دوره ای اجرا کرد؟
سی و سوم و سی و چهارم

 
موقعیت در تلویزیون:
کرمی آن زمان با صدا و سیما همکاری داشت اما امسال وضعیت متفاوت است و او خودخواسته قهر کرده. این اتفاق امسال بعد از حاشیه هایی که برای برنامه شب یلدای او رخ داد معتقد است اجازه نداده اند محمدرضا گلزار را به برنامه بیاورد و در آخرین لحظه از اجرا انصراف داد.

 

 

استیج فجر در تسخیر تلویزیونی ها

ویژگی های اجرا: اجرای افتتاحیه در حالی به احسان کرمی سپرده شد که مهناز افشار و بهرام رادان به عنوان مجری او را همراهی می کردند. اجرای کرمی از الگوی ثابت همیشگی این مجری که در رادیو تلویزیون از او سراغ داریم تبعیت می کرد.


بازتاب ها و سرانجام:
اجرای کرمی تحت تاثیر همکاری دو استار سینما قرار داشت و توجه ها به سمت رادان و افشار معطوف بود. حاشیه اصلی برای کرمی در جشن هجدهم سینمای ایران رقم خورد که در اقدامی عجیب متلکی به تلویزیون انداخت. همین اتفاق دستمایه انتقادهای زیادی شد. وقتی جهانگیر و باران کوثری و رخشان بنی اعتماد روی سن آمدند، کرمی گفت: «سلام بر شما که اینجا مننوع التصویر نیستید!»

 

فرزاد حسنی


چه دوره ای اجرا کرد؟
سی و دوم


موقعیت در تلویزیون:
بعد از نوروز 91 که فرزاد حسنی روی آنتن تلویزیون ظاهر شد و انتظار می رفت که این پایانی بر حاشیه های ممنوع التصویری او باشد، باز هم حسنی فرصت اجرا در سیما را به دست نیاورد تا زمانی که خبر رسید او قرار است به عنوان مجری آیین افتتاحیه فیلم فجر روی صحنه برود. حسنی که پیش از آن سال به واسطه «حاشیه ها» همواره چهره ای خبرساز در میان تلویزیونی ها بود طبیعتا در این مقطع هم حضورش در افتتاحیه فجر می توانست توجه طیفی از مخاطبان را متوجه این آیین کند.

 

 

استیج فجر در تسخیر تلویزیونی ها


ویژگی های اجرا:
حسنی صریح است و در مواردی بی محابا زبان به شوخی و حاضرجوابی های پرکنایه باز می کند و این مهمترین ویژگی او در اجرا است.


آنالیز حضور:
فرزاد حسنی دایره اطلاعات قابل قبولی نسبت به سینما دارد و همین باعث شد که فرصت خودنمایی بر روی سن جشنواره فجر را بیش از سایر مجریان این رویداد داشته باشد. بگومگوی کنایه آمیز او با مهمانان و شوخی های گاه و بی گاهش باعث شد که او اندکی فراتر از یک مجری بر روی سن فجر به چشم بیاید و در مورادی بیش از متن رویداد دیده شود.
محمدرضا شهیدی فرد

چه دوره ای اجرا کرد؟ دوره سی ام

موقعیت در تلویزیون: اگر «مردم ایران سلام» در میانه دهه 80 را نقطه آغاز اوج گیری حضور محمدرضا شهیدی فرد بر روی آنتن تلویزیون بدانیم، دوره سی ام جشنواره در سال 90 همزمان با اوج محبوبیت و شهرت او بود. از همین رو هم انتخاب او می توانست ویژه ترین برگ برنده برای طراحان آیین افتتاحیه جشنواره فیلم فجر باشد.

 

 

استیج فجر در تسخیر تلویزیونی ها


ویژگی های اجرا:
شهیدی فرد از نوادر عرصه اجرا و برنامه سازی در تلویزیون است و اشراف بر اطلاعات و تسلط بر اجرا از مهم ترین شاخصه های کارنامه حرفه ای او محسوب می شود.


آنالیز حضور:
حضور شهیدی فرد در آیین افتتاحیه سی ام آن طور که انتظار می رفت درخشان نبود و به واسطه طراحی کنداکتور طولانی برنامه او نیز فرصت چندانی برای عرض اندام در قامت یک مجری مسلط پیدا نکرد.


بازتاب های و سرانجام:
اگرچه در دوره های بعد جشنواره فیلم فجر محمدرضا شهیدی فرد دیگر عهده دار اجرای آیین افتتاحیه نشد اما کارنامه او باعث شد که در دو دوره دیگر اجرای آیین اختتامیه به او واگذار شود تا به نوعی جایگاهش در میان مجریان جشنواره فجر بیش از سایرین تثبیت شود.

 

محمدرضا حسینیان

چه دوره ای اجرا کرد؟ دوره بیست و نهم

موقعیت در تلویزیون: مجری آرام برنامه های خانوادگی تلویزیون در سال های پایانی دهه 80 از چهره های تثبیت شده در عرصه اجرا بود که حضور موفق و بی حاشیه اش در برنامه های ترکیبی شبکه سه او را تبدیل به یکی از مجریان شناخته شده سیما کرده بود. در همین شرایط هم طبیعتا دعوت از او برای اجرای آیین افتتاحیه فیلم فجر، حکم بهره گیری از ظرفیت شهرت این مجری توانا برای دیده شدن بیشتر افتتاحیه داشت.

 

 

استیج فجر در تسخیر تلویزیونی ها


ویژگی های اجرا:
حسینیان آرام و متین است. لحن گفتار او در کنار دوری اش از چالش باعث شده که او همواره کارنامه ای عاری از حاشیه در تلویزیون داشته باشد. حضورش در هر یک از برنامه های تلویزیونی در عین حفظ استاندارد حداقلی، هیچ گاه خبرساز نبوده است.

آنالیز حضور: شاید این ویژگی های مثبت، در نگاه اول انطباق چندانی با شور و حال لازم برای اجرای یک آیین سینمایی نداشته باشد اما حسینیان به خوبی از پس این کار برآمد و توانست با انطباق کامل ضرباهنگ اجرای خود با ریتم افتتاحیه فیلم فجر، اجرای موفقی را به نام خود ثبت کند.

 

مورد ویژه حسین پاکدل

موقعیت در تلویزیون: به سختی می توان خاطرات تلویزیون در دهه 60 و نیمه نخست 70 را در حافظه مرور کرد و به نام حسین پاکدل برنخورد. مجری مشهور تلویزیون در آن سال ها که مدیریت سیما را هم در کارنامه خودداشت و اینگونه هم روی صحنه و هم پشت صحنه سیما چهره ای تاثیرگذار بود. پاکدل به واسطه همین پشتوانه و البته تسلطی که بر حوزه اجرا داشت تا همین امروز هم بیش از سابقه مدیریت اش به عنوان یکی از مجریان باسابقه تلویزیون شناخته می شود.


ویژگی های اجرا:
بهترین صفتی که می توان برای اجرای حسین پاکدل به کار برد «اجرای فاخر» است.

 

 

استیج فجر در تسخیر تلویزیونی ها

آنالیز حضور: هرچند پاکدل در سال هایی که عهده دار اجرای آیین افتتاحیه فیلم فجر بود، رقیب چندان قدری در میدان نداشت اما می توان کیفیت حضور او را جزیی از هویت آیین افتتاحیه فجر در آن سال ها دانست.


بازتاب های و سرانجام:
به دلیل برگزاری محدود آیین افتتاحیه فیلم فجر و بازتاب اندک رسانه ای این رویداد در آن سال ها نمی توان حکمی کلی درباره کیفیت حضور پاکدل در قامت مجری افتتاحیه فجر صادر کرد اما آنچه واضح است، نوستالژی به یادمانده از این اجرا است که همین چند سال پیش و به واسطه حضور پاکدل در آیین اختتامیه فیلم فجر برای بسیاری زنده شد. حسین پاکدل در تمام دوره های پس از اوج حضورش در سیما به واسطه همان دلایلی که امکان حضور در تلویزیون را از او سلب کرد، آرام آرام از فهرست گزینه های اجرای افتتاحیه و اختتامیه فجر هم کنار گذاشته شد.

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای تلویزیون

مجله اینترنتی برگک آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up