درباره شوره سر چه میدانید؟

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از آموزش آرایش و زیبایی همراه باشید :

وب‌سایت دکتر کرمانی: قبل از اینکه به سراغ سوالات برویم ابتدا ببینیم اصلا شوره چیست. به تکه های نازک پوست مرده روی سر که معمولا باعث خارش می شوند شوره می گویند. شوره می تواند منجر به مشکلات فراوانی شود از جمله خشکی پوست کف سر و ریزش مو. با توجه به سبک زندگی بی نظم ما و عادات غذاییمان، شوره سر تبدیل به مشکلی رو به رشد شده است. بنابرین با کمک عده ای از متخصصان به شایع ترین سوالات درباره علل و پیشگیری از شوره سر پاسخ داده ایم.

 

درباره شوره سر چه میدانید؟

 

 شایع ترین دلایل شوره سر چیست؟

شوره سر انواع مختلفی دارد که معمولا هر کدام به دلایل خاصی بروز می کنند، شایع ترین آنها عبارتند از:

1- شایع ترین نوع شوره سر، به دلیل قارچی است که مالاسزیا نام دارد. این قارچ معمولا به صورت خفته روی کف سر زندگی می کند. گاهی اوقات شرایطی ناشناخته باعث می شود تحریک به تکثیر شوند، نهایتا پوست کف سر شروع به پوسته پوسته شدن می کند.

2- نوع دیگری از شوره سر درماتیت شوره ای نام دارد که باعث پوسته پوسته شدن های چرب، تورم و قرمزی کف سر می شود. این مشکل ممکن است برای نوزادان نیز اتفاق بیفتد و به جز سر در زیر بغل و دیگر نقاط بدن نیز ممکن است دیده شود.

3- پسوریازیس نیز روی پوست کف سر تاثیر می گذراد و منجر به رشد بیش از حد سلول های پوست در این منطقه می شود که در نهایت پوست سر را دچار پوسته پوسته شدن و سفتی می کند.

4- جدای شرایطی که گفته شد، تغییرات هورمونی، بیماری های قلبی، کم خونی، اختلال خود ایمنی، استرس، نگرانی، مشکلات ارثی و کمبود مواد مغذی نیز می تواند باعث بروز شوره سر شود.

آیا شوره سر منجر به ریزش مو می شود؟

بیشتر افرادی که از شوره سر رنج می برند دچار ریزش مو نیز می شوند. به نظر می آید بین شوره سر و ریزش مو رابطه ای وجود داشته باشد. ممکن است آنچه اولین مشکل را به وجود می آورد علت مشکل دوم نیز باشد. شوره سر معمولا باعث خارش می شود و وقتی سرتان را می خارانید زخمی که به وجود می آید ممکن است باعث ریزش مو شود. هر دوی این مشکلات اذیت کننده هستند. اما خبر خوب این است که هر دو مشکل را می توانید درمان کنید و در بیشتر موارد هم درمانشان یکی است. بسیار مهم است که قبل از شروع به درمان ریزش مو، فکری به حال شوره سر کنید.

برای پیشگیری و کاهش شوره چه چیزهایی باید به برنامه غذایی خود اضافه کنیم؟

یک برنامه غذایی خوب و متعادل برای داشتن زندگی سالم بسیار مهم است. غذای سالم می تواند به سلامت پوست کف سر و موها نیز کمک کند. با این تغییرات در برنامه غذایی خود شوره را از خود دور نگه دارید:

1- سبزیجات برگ دار، آجیل ها و میوه های تازه را به برنامه غذایی اضافه کنید.

2- تخم مرغ ها حاوی مواد مغذی مهمی هستند، پروتئین، زینک، آهن، ویتامین B12 و مقدار زیادی اسید چرب امگا 6. این مواد مغذی به شدت برای پوست سر سالم ضروری هستند. از این رو حتما تخم مرغ را در برنامه غذایی خود جای دهید.

3- خود را با ویتامین ها پر کنید، مخصوصا ویتامین B.

4- برنامه غذایی را دنبال کنید که سرشار از پروتئین باشد.

5- مطمئن شوید هر روز هشت تا ده لیوان آب می نوشید.

6- کاملا از غذاهای تند، سرخ کرده، کچاپ ها و نوشیدنی های گازدار پرهیز کنید.

 چگونه به شکلی طبیعی از شوره سر خلاص شویم؟

1- بهداشت شخصی بسیار با اهمیت است. نه تنها باعث از بین رفتن شوره سر می شود بلکه از عود کردنش نیز جلوگیری می کند. هر روز شامپو زدن به سر ایده خوبی نیست. این کار باعث می شود پوست کف سر خشک و پوسته پوسته شود. اگر از شوره سر رنج می برید، سر خود را هر هفته سه مرتبه بشویید. قبل از اینکه سرتان را بشویید ابتدا کف سر را با روغن ماساژ دهید. از اسپری و ژل مو پرهیز کنید، اینها هیچ مزیتی برای موها ندارند.

2- برای داشتن کف سری سالم و بدون شوره بسیار مهم است که جریان خون را افزایش دهید. هر روز شانه کشیدن مو به تنظیم جریان خون کمک می کند. با روغن موی جابوراندی، کف سر را خوب ماساژ دهید. این روغن به کشتن قارچ ها و کاهش مقدار شوره سر کمک می کند.

3- کاهش استرس و خشم نیز می تواند کمک زیادی به کاهش شوره سر کند. مطمئن شوید که هشت ساعت خواب آرام دارید و مرتب ورزش می کنید.

4- می توانید از مرهم های گیاهی نظیر برگ چریش، شنبلیله، و لیمو نیز استفاده کنید. تمام این موارد دارای خواصی هستند که به از بین بردن شوره سر کمک می کند.

 5- چند داروی جایگزین بدون خطر برای درمان شوره سر نام ببرید:

نکته: هر کدام از این راه حل ها را ابتدا باید با پزشک خود مطرح کنید و سپس مورد استفاده قرار دهید.

1- از Vit200 برای درمان شوره سر استفاده کنید. قبل از خواب 5 قطره از آن را به مقداری آب اضافه کنید و بنوشید. این کار را به مدت یک هفته ادامه دهید.

2- چهار قطره از فسفر 30 درصد را داخل مقداری آب بریزید و دو مرتبه در روز به مدت 15 روز استفاده کنید.

3- سر خود را برای مدتی با شامپوهای ضد شوره بشویید.

4- از شامپویی استفاده کنید که حاوی روغن درخت چای، کتوکونازول و زینک پیریتیون باشد. این ترکیب مسلما جلوی پوسته پوسته شدن را می گیرد.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به بیشتر سوالات شما پاسخ داده باشیم. در صورتی که مشکل شوره سرتان مزمن است حتما آن را با یک متخصص پوست و مو مطرح کنید.

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای آرایش و زیبایی

مجله اینترنتی برگک آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up