خواندن زیارت عاشورا هر حاجتی را برآورده می کند

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از ادعیه و زیارات همراه باشید :

تفسیر زیارت عاشورا,شرح زیارت عاشورا

یکی از دعاهایی که امامان معصوم، بسیار به خواندن آن تاکید کرده اند زیارت عاشورا است

 

یکی از دعاهایی که امامان معصوم و عالمان دینی بسیار به خواندن آن تاکید کرده اند زیارت عاشورا است.این زیارت تجدید عهد همه روزه پیروان حسین بن علی ‏علیهم ‏السلام با مولای خویش است که همراه با تولّی به دوستان و تبری از دشمنان ایشان است . اما در این زیارت چه برکاتی نهفته است و دلیل تاکید فراوان به خواندن آن به ویژه در ایام محرم چیست؟

این زیارت تجدید عهد همه روزه پیروان حسین بن علی ‏علیهم ‏السلام با مولای خویش است که همراه با تولّی به دوستان و تبری از دشمنان ایشان است . اما در این زیارت چه برکاتی نهفته است و دلیل تاکید فراوان به خواندن آن به ویژه در ایام محرم چیست؟

زیارت عاشورا در کلام امامان معصوم
درباره فضیلت و اهمیت زیارت عاشورا از امامان معصوم(ع) احادیث فراوان نقل شده است: . فردی به نام علقمه می گوید: به امام باقر(ع) عرض کردم: اگر قصد زیارت امام حسین(ع) را از دور یا نزدیک داشتم چگونه زیارت کنم؟ حضرت در پاسخ فرمودند: «مانند کسی که سلام می دهد به سوی آن حضرت رو کن و با توجه و حضور قلب به آن سو نگاه کن و پس از گفتن الله اکبر این گونه بخوان: السلام علیک یا ابا عبدالله… (و متن زیارت را به طور کامل به وی می آموزد) و سپس دو رکعت نماز بگزار». آن گاه حضرت فرمودند: «به تحقیق این دعا دعایی است که ملائکه آن را می‏خوانند و خداوند در قبال آن برای تو صد هزار هزار درجه می‏نویسد و مثل کسی خواهی بود که با امام حسین شهید شده باشد… و نوشته شود برای تو ثواب زیارت هر پیغمبری و رسولی و ثواب زیارت هر که زیارت کرده حسین‏ علیه‏السلام را از روزی که شهید شده است».

در جای دیگر از قول صفوان، یکی از یاران امام ششم(ع) آمده است: امام صادق(ع)، با اشاره به قبر امام حسین(ع) این زیارت را خواندند و سپس دو رکعت نماز به جا آوردند و به من(صفوان) فرمودند: «هر گاه گرفتاری و حاجتی داشتی، در هر جا که هستی این زیارت و دعای پس از آن را بخوان و از خدا حاجت بخواه؛ بی تردید خدا و پیامبر(ص) به وعده خود عمل می کنند و نیازت را بر می آورند».

گفتنی است گرچه زیارت عاشورا – به حسب ظاهر- از امام باقر(ع) و امام صادق (ع) نقل شده؛ اما در واقع این زیارت از جانب خود خداوند متعال نازل شده و از احادیث قدسى است ؛ چنان که شیخ عباس قمى در مفاتیح الجنان از امام صادق (ع)نقل مى کند که آن حضرت از پدر بزرگوارش و ایشان از اجداد طاهرینش و آنان از پیامبر اکرم و آن حضرت از جبرئیل و جبرئیل از خداوند متعال نقل مى کنند:«حضرت احدیّت به ذات مقدس خود قسم خورده که هر کس امام حسین (ع) را با این زیارت ، از دور یا نزدیک زیارت کند، زیارت او را مى پذیرم و خواهش و حاجت او را برآورده مى کنم و فوز به بهشت و آزادى از جهنم را به او عطا مى کنم و شفاعت او را در حق هر کس که بخواهد قبول مى نمایم»

تاکید عالمان دینی بر خواندن زیارت عاشورا
مرجع بزرگ، آیت اللّه العظمی بهجت(ره) درباره زیارت عاشورا می‌گوید: «مضمون زیارت عاشورا گواه و روشن کننده عظمت آن است… در سندها آمده است که زیارت عاشورا از حدیث‌های قُدسی است. برای همین، با وجود فراوانی کارهای علمی موجود نزد علما و اساتیدمان، آنان همیشه مراقب خواندن زیارت عاشورا بودند. مرحوم آیت اللّه شیخ محمدحسین اصفهانی از خداوند متعالی می‌خواست کلمات پایانی عمرش، زیارت عاشورا باشد، و پس از آن به سوی باری تعالی بشتابد. خداوند نیز دعای وی را اجابت کرد و پس از اتمام خواندن زیارت عاشورا روحش به ملکوت اعلی شتافت و قرین رحمت گردید». محدث نوری، از استادان شیخ عباس قمی می گوید: در فضل و مقام زیارت عاشورا همین بس که از سِنخ دیگر زیارت‌ها نیست که به ظاهر از انشا و املای معصومی باشد. هر چند از قلوب پاک ایشان چیزی جز آنچه از عالَم بالا به آنجا برسد، بیرون نمی‌آید، ولی این زیارت از سنخ احادیث قُدسیّه است که به همین ترتیب زیارت و لعن و سلام و دعا از خدای متعالی به جبرئیل امین و از او به خاتم النبیین صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم رسیده است و به حسب تجربه، مداومت به آن در چهل روز یا کمتر، در برآوردن حاجات و رسیدن به مقاصد و دفع دشمنان بی‌نظیر است 

تفسیر زیارت عاشورا,شرح زیارت عاشورا

زیارت عاشورا تجدید عهد همه روزه پیروان حسین بن علی (ع) با مولای خویش است

 
آثار و برکات خواندن زیارت عاشورا
درباره برکات مداومت بر خواندن زیارت عاشورا و توسل به شهدای کربلا روایات و داستان های بسیار نقل شده است.

یکی از بزرگان می‌گوید: آیت‌الله «حسین خادمی» و شیخ «عباس قمی» و شیخ «عبدالجواد مداحیان» را در خواب دیدم که در اتاقی از اتاق‌های بهشت نشسته بودند. از آیت‌الله خادمی احوال‌پرسی کردم و گفتم: با هم بودن شما یک آیت‌الله، یک محدث و یک روضه‌‌خوان امام حسین(ع) چه مناسبتی دارد؟، جواب داد: ما همگی بر زیارت عاشورا مداومت داشتیم و در تعداد خواندن زیارت عاشورا مثل هم بودیم.

فرزند آیت اللّه علامه امینى آقاى دکتر محمد هادى امینى مى نویسد: پس از گذشت چهار سال از فوت مرحوم آیت اللّه العظمى علامه امینى نجفى پدر بزرگوارم مؤ لف کتاب الغدیر یعنى سال 1394 (هجرى قمرى) شب جمعه اى قبل از اذان فجر وى را در خواب دیدم او را شاد و خرسند یافتم جلو رفته و پس از سلام و دست بوسى عرض کردم : پدر جان ! در آنجا چه عملى باعث سعادت و نجات شما گردید؟ گفتند: چه مى گویى ؟ مجدّداً عرض کردم : آقا جان ! در آنجا که اقامت دارید کدام عمل موجب نجات شما شد کتاب الغدیر یا سایر تألیفات یا تأسیس و بنیاد کتابخانه امیرالمؤ منین علیه السلام ؟

پاسخ دادند: نمى دانم چه مى گویى قدرى واضح تر و روشن تر بگو. گفتم : آقا جان ! شما اکنون از میان ما رخت بر بسته اید و به جهان دیگر منتقل شده اید در آنجا که هستید کدامین عمل باعث نجات شما گردید از میان صدها خدمات و کارهاى بزرگ علمى و دینى و مذهبى ؟

مرحوم علامه امینى درنگ و تأ ملى نمودند سپس فرمودند: فقط زیارت ابا عبداللّه الحسین علیه السلام .

عرض کردم شما مى دانید اکنون روابط بین ایران و عراق تیره و تار است و راه کربلا بسته ، چه کنم ؟

فرمود: در مجالس و محافلى که جهت عزادارى امام حسین علیه السلام بر پا مى شود شرکت کن ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را به تو مى دهند. سپس فرمودند: پسر جان ! در گذشته بارها تو را یاد آور ساختم و اکنون به تو توصیه مى کنم که زیارت عاشورا را هیچ وقت و به هیچ عنوان ترک و فراموش مکن مرتباً زیارت عاشورا را بخوان و بر خودت وظیفه بدان ؛ این زیارت داراى آثار و برکات و فواید بسیارى است که موجب نجات و سعادت در دنیا و آخرت تو مى باشد و امید دعا دارم فرزندم .

فرزند مرحوم آیت اللّه امینى مى نویسد: علامه امینى با کثرت مشاغل و تألیف و مطالعه و تنظیم و رسیدگى به ساختمان کتابخانه امیرالمؤ منین علیه السلام در نجف اشرف مواظبت کامل به خواندن زیارات عاشورا داشته و سفارش به زیارت عاشورا مى نمودند و بدین جهت من خودم نیز حدود 30 سال است مداوم به زیارت عاشورا مى باشم.

عالم جلیل و زاهد مسلم آقاى شیخ عبدالجواد حائرى مازندرانى فرموده اند : روزى کسى آمد خدمت خلد مکان شیخ زین العابدین مازندرانى (ره ) و از تنگى معاش خود شکایت کرد؛ شیخ به او فرمود: برو حرم حضرت اباعبداللّه علیه السلام زیارت عاشورا بخوان رزق و روزى به تو خواهد رسید اگر نرسید بیا نزد من ، من خواهم داد رفت . بعد از زمانى ملاقات شد گفت : در حرم مشغول خواندن زیارت عاشورا بودم که کسى آمد وجهى به من داد و در توسعه قرار گرفتم. آیت اللّه شبیری زنجانی، از مراجع تقلید می‌گوید: «یکی از چشم‌های فرزند آقای حاج سید محمد بجنوردی بر اثر عارضه‌ای نابینا شده بود و به نظر پزشکان ـ حتی پزشکان خارج از کشور ـ به علت رشد آن عارضه، چشم دیگرش نیز نابینا می‌شد. ولی آن شخص شفا یافت. یکی از بستگان وی، سیدالشهداء را در عالم رؤیا دید که به وی فرمود: «ما به جهت اینکه او به زیارت عاشورا مداومت داشت، سلامتی چشم دیگرش را از خدا گرفتیم».

 

شیخ «عبدالهادی حائری مازندرانی» از پدر خود ملاابوالحسن نقل می‌کند: من «میرزا علی‌نقی طباطبائی» را بعد از رحلتش در خواب دیدم و به او گفتم: آرزویی هم در آن‌جا داری؟ گفت: هیچ آرزویی ندارم جز این که چرا در دنیا هر روز زیارت عاشورای امام حسین(ع) را نخواندم. رسم سید این بود که دهه محرم زیارت عاشورا می‌خواند نه در تمام سال، از این‌رو افسوس می‌خورد که چرا تمام سال نمی خواندم. شیخ «محمدحسین انصاری» برادرزاده و داماد خاتم‌‌الفقها شیخ «مرتضی انصاری» دارای فرزندان بسیاری بود. سومین فرزند ایشان شیخ مرتضی معروف به آقا‌شیخ بزرگ بود که در سن 33 سالگی در دزفول به سبب مار‌گزیدگی از دنیا رحلت کرد. ایشان به خواندن زیارت عاشورا در هر صبح و عصر مقید بود. بعد از وفاتش او را در خواب دیدند از او پرسیدند: چه عملی بیشتر در آن‌جا نافع است؟ ایشان در جواب گفت: عاشورا، عاشورا، عاشورا … .*

============================
منابع
– تذکره الزائرین، طباطبایی الساروی.
– طوبای کربلا، سفینه النجاه مباحثی در خصوص حضرت اباعبدالله الحسین(ع)( در بیانات عارف واصل مرحوم «میرزامحمد‌اسماعیل دولابی)،
– کلیات مفاتیح الجنان
– کیمیای محبت، محمد مهدی ری شهری
– مصباح المتجهد و سلاح المتعبد، شیخ طوسی

 

منبع: hajj.ir

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دعا و زیارت

مجله اینترنتی برگک آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up