سبک شناسی خودروسازان جهان

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :

روزنامه هفت صبح – محمد حسین شاوردی: نگاهی کوتاه به وضعیت صنعت خودروسازی نشان می دهد با اینکه نام ها و کشورهای مطرح سازنده خودرو در جهان انگشت شمارند اما خودروسازان موفق غالبا با یک رویه خاص دست به طراحی، تولید و فروش محصولات شان می زنند. بازار ایران در چند سال اخیر محل رقابت این شرکت ها بوده و بیشترین میزان فروش خودرو مربوط به برندهایی از چهار کشور آلمان، کره جنوبی، ژاپن و فرانسه است. نگاهی به فلسفه تولید تویوتا، کیا، مرسدس بنز، پژو و یا هر برند دیگر نکات بسیاری به ما می آموزد که هنگام خرید خودرو می تواند راهگشا باشد.

آلمان ها به عنوان پایه گذاران اصلی صنعت خودروسازی، از 1950 تاکنون هنوز هم سازنده بهترین لیموزین های لوکس جهان مثل مرسدس اس کلاس هستند. در عین حال کشور تولیدکننده سریع ترین ابرخودروهای ورزشی جهان یعنی پورشه 918 دارای یکی از نوآورترین صنایع خودرو جهان نیز هست. عمده شرکت های آلمانی از قبیل مرسدس بنز، ب ام و، آئودی و پورشه از مهم ترین سازندگان خودروهای لوکس در جهان بوده و همه خودروهای آلمانی را به سرعت و شتاب بالا، رانندگی اسپورت، طراحی جالب و البته قیمت بالا می شناسند.

 

سبک شناسی خودروسازان جهان

البته هر یک از این چهار برند در ساخت خودرو شیوه طراحی را پیاده می کنند که منحصر به فرد است. آئودی بدنه را با خطوط تیز، چراغ های نوین و جلو پنجره بزرگ می سازد در حالی که پورشه با خطوط نرم و چراغ های دوار، خودروهایی اسپورت می سازد.

به جز دو برند فولکس واگن و اوپل که سازنده محصولات خانوادگی و شهری هستند، خودروهای آلمانی به داشتن آپشن های زیاد و لیست تجهیزات رفاهی فراوان مشهورند. مجموع فروش این چهار برند در آمریکا در سال 2015 به بیش از 1.1 میلیون دستگاه می رسد. این چهار برند امسال در کشور آلمان 470 هزار دستگاه خودرو فروخته اند.

 

 

ژاپنی ها که سابقه اوج گیری و فروش بالای محصولات شان به انتهای دهه 70 میلادی بر می گردند، در همه جای جهان محبوب و پرفروش اند. محصولات ژاپنی از قبیل تویوتا، مزدا، نیسان، هوندا، سوزوکی و میتسوبیشتی همواره به استهلاک اندک، مصرف پایین، قیمت مناسب و البته طراحی نه چندان زیبا مشهور هستند.

 

سبک شناسی خودروسازان جهان

نرمی و بی صدایی خودروهای ژاپنی در کنار خدمات پس از فروش خوب باعث شده تا تویوتا در طول بیست سال گذشته همواره به عنوان یکی از سه خودروساز اول جهان مطرح باشد. سایت معتبر «یورومکانیک» در گزارشی که اخیرا منتشر شده هزینه استهلاک ده ساله محصولات تویوتا، هوندا و میتسوبیشی را به ترتیب 5500، 7200 و 7400 دلار اعلام کرده است؛ این در حالی است که در همین مدت ب ام و و مرسدس بنز، سیتروئن و کیا به ترتیب 17900، 12900، 12400 و 8800دلار هزینه روی دست شما می گذارند.

با وجود این ویژگی مثبت اما بسیاری از کارشناسان دلیل اقبال به برندهای کره ای یا آلمانی هم رده محصولات ژاپنی را طراحی نامناسب خودروهای ژاپنی می دانند. جالب است که محصولات این شرکت ها عمدتا از پرفروش ترین خودروهای بازار اروپا و آمریکا هستند اما در بازار چین چندان موفق نبوده اند.

 

فرانسوی ها نیز به عنوان یکی از قدیمی ترین کشورهای جهان که به صنعت خودرو توجه داشته اند، صاحب سه برند مشهورند که با فلسفه ای خاص، خودروهایی محبوب و پرفروش تولید می کنند. رنو، پژو و سیتروئن سه خودروساز فرانسوی هستند که عمده تمرکزشان روی ساخت خودروهای کاربردی و ارزان با کاربری شهری و طول بدنه کمتر بوده. هر یک از این سه برند در زمینه ساخت مینی ون های شهری، خودروهای هاچ بک و یا استیشن واگن های جادار در شمار بهترین سازندگان جهان هستند. گرچه استهلاک این برندها هرگز قابل مقایسه با محصولات ژاپنی نیست و فرانسوی ها از جمله برندهای تولید خودرو با استهلاک متوسط هستند.

 

سبک شناسی خودروسازان جهان

رنو که با خرید نیسان اخیرا به جرگه بزرگ ترین خودروسازان جهان پیوسته، سال گذشته و به تنهایی بیش از 2.8 میلیون دستگاه خودرو فروخته است و همواره به ساخت محصولات ارزان، کم هزینه و کاربردی مشهور است. بزرگ ترین مشکل فرانسوی ها در زمینه فروش بیشتر، راحتی کمتر اتاق و همچنین طراحی نه چندان گیرایی بوده که اخیرا این رویه در محصولات جدید رنو همچون تالیسمان دیده نمی شود.

به جز اروپا، عمده فروش برندهای فرانسوی در بازارهای نوظهوری همچون ایران، چین، برزیل و هند رقم می خورد.

اخیرا کره جنوبی به عنوان یک بازیگر جدید و مهم در صنعت خودروسازی مطرح شده به طوری که به فاصله دو دهه به یک رقیب قدرتمند برای خودروسازان فرانسه، آلمان و ژاپن تبدیل شده است. محصولات اخیر کیا، هیوندای و سانگ یانگ با داشتن طراحی چشمگیر، تجهیزات رفاهی بالا و قیمت پایین تر از دیگر رقبا، توانسته اند بخش بزرگی از خریداران برندهایی مثل تویوتا، رنو، فولکس واگن و نیسان را به خود جلب کنند.

 

سبک شناسی خودروسازان جهان

استفاده از طراحان بزرگ برندهای مطرحی هم چون آئودی و بنتلی در سمت ریاست بخش طراحی دو شرکت کیا و هیوندای، تلاش برای ارتقای کیفی محصولات و همچنین همکاری با خودروسازان بزرگ باعث شده تا مجموع فروش کیا هیوندای در سال 2015 به بیش از پنج میلیون دستگاه برسد.

هم اکنون دو مدل کیا سورنتو یا هیوندای الانترا به چنان سطحی از کیفیت رسیده اند که به عنوان یک معیار در رده خود محاسبه شده و همواره بالاترین نمرات را در ارزیابی های مجلات خودرویی و موسسه های سنجش کیفیت و ایمنی خودرو به دست می آورند. البته محصولات کره ای به دلیل هزینه استهلاک بیشتر و کیفیت پایین تر همچنان نسبت به رقبای ژاپنی و آلمانی در رده ای پایین تر قرار می گیرند.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up