نقد و بررسی فیلم یاغی : داستانی از جنگ ستارگان ( Rogue One: A Star Wars Story )

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

http://moviemag.ir/images/newsread/1395/09/27/rZ1481935936.jpg

سری فیلمهای « جنگ ستارگان » یکی از سودآورترین آثار ساخته شده در تاریخ سینمای جهان می باشند که از چند دهه پیش تاکنون در اوج محبوبیت قرار داشته اند. پس از عرضه جدیدترین قسمت از مجموعه جنگ ستارگان با نام « نیرو بیدار می شود » ، حالا فیلمی مستقل از خط اصلی داستان از این سری به نمایش درآمده که قرار است داستان یک دختر و پدر اسلحه سازش را روایت کند. داستانی عجیبی که به نظر می رسد فقط برای روانه کردن سیل طرفداران فیلم به سوی سینماها در نظر گرفته شده و قرار نیست غافلگیری داشته باشد.

برای درک کامل داستان « یاغی » می بایست از طرفداران سرسخت « جنگ ستارگان » باشید اما بطور خلاصه در مورد خط اصلی داستان می توان گفت از جایی آغاز می شود که یک دانشمند کاربلد به نام گلن ارسو ( مدس میکلسن ) یک اسلحه مخوف فضایی به نام ” ستاره مرگ ” طراحی کرده که می تواند شورشیان را بطور کامل نابود نماید. سیزده سال بعد ما با شورشیانی مواجه هستیم که دختر یاغی گلن به نام جین ( فلیسیتی جونز ) را از زندان امپراطوری فراری می دهند تا از طریق او بتوانند جلوی پدر و آن سلاح مخوفش را بگیرند اما..

http://moviemag.ir/images/newsread/1395/09/27/pM1481935936.jpg

« یاغی : داستانی از جنگ ستارگان » ارتباط خاصی به داستان اصلی سری فیلمهای « جنگ ستارگان » پیدا نمی کند و می توان از آن به عنوان مستقل ترین اثر از این مجموعه نام برد. با اینحال فیلمنامه « یاغی » کماکان مباحثی را مطرح می سازد که برای اطلاع دقیق درباره جزئیات آن نیاز هست تا مخاطب تمام شخصیت ها و نیروهای خیر و شر سری فیلمهای « جنگ ستارگان » را بشناسد تا بداند این افراد چرا با یکدیگر به نزاع برخاسته اند و مهمتر آنکه بداند صحبت های آدمهای فیلم در ارتباط با سیاسیت های جنگ افروزانه و یا صلح آمیز یک نیروی خاص در یک منطقه خاص از عالم چطور می بایست تحلیل و ارزیابی شوند! با اینکه گرت ادواردز و تیم سازندگان تمام تلاششان را به کار بسته اند تا مخاطب فیلم از مواجه با این اطلاعات تخصصی دچار سردرگمی نشود اما کماکان به نظر می رسد که تماشاگر نیازمند مطالعه درباره شجره نامه این مجموعه است.

در « یاغی » بطور شگفت انگیزی بحث های مرتبط با سیاست های راهبردی اعضای امپراطوری و جبهه های مخالف آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد و جزئیات تصمیم آنها به بوته نقد گذاشته می شود تا طرفداران بتوانند نتیجه سیاست های ناکارآمد مسئولان دنیای « جنگ ستارگان » را مشاهده نمایند! این موضوع احتمالاً برای کسانی که عاشقانه این مجموعه را دنبال می نمایند می تواند هیجان انگیز باشد امابرای کسانی که خیلی « جنگ ستارگان » را ریشه ای دنبال نکرده اند گیج کننده است و فاقد جذابیت. به همه اینها می بایست شخصیت های متعدد فیلم را هم اضافه کرد که هرکدامشان یک خرده داستانی را مطرح می نمایند تا خط اصلی کمرنگ شود و یک تشویش اساسی در ذهن تماشاگر ایجاد شود.

http://moviemag.ir/images/newsread/1395/09/27/wV1481935936.jpg

« یاغی » در بخش روایت داستان ضرباهنگ نسبتاً مناسبی دارد و اکشن مناسبی را برای مخاطبش به ارمغان می آورد. اما باید این نکته را هم ذکر کرد که « یاغی » نسبت به سری « جنگ ستارگان » کوچکترین نوآوری به خود ندیده و نحوه روایت داستان براساس همان فرمول هایی است که سری « جنگ ستارگان » دنبال می کرده است و کماکان با همان متد به راه خود ادامه می دهد. فیلم شامل انتقال مجموعه ای از اطلاعات عجیب و غریب ( که قطعاً برای درک آن نیاز به فرهنگ لغت جنگ ستارگانی خواهید داشت! ) به مخاطب می باشد که پس از این اتفاق، شوخی های کلامی آغاز می شود و ارتباط شخصیت های تک بعدی داستان که همه چیز از عاشقانه گرفته تا جوانمردی در آن هویدا می گردد.

شاید خلاقانه ترین تنوعی که می شود در این داستان مجزا از « جنگ ستارگان » شاهدش بود، حضور فلیسیتی جونز در نقش اصلی است که بهرحال می تواند مخاطب را با خود همراه سازد. سازندگان در یک تصمیم هوشمندانه از بازیگر مشهور چینی به نام دانی ین نیز در فیلم استفاده کرده اند تا بتوانند بازارهای چین را نیز بدست آورند. حضور ین به همراه بازیگران مشهوری همچون فارست ویتاکر و البته مدس میکلسن ترکیب بسیار خوبی را در « یاغی : داستانی از جنگ ستارگان » رقم زده است و باعث شده تا اثر در این بخش دچار کمبود خاصی نباشد.

http://moviemag.ir/images/newsread/1395/09/27/dS1481935936.jpg

« یاغی : داستانی از جنگ ستارگان » در مجموع هدف جدیدی را در سینما دنبال نمی کند و حرف جدیدی هم برای گفتن ندارد. داستان اثر نه مسئله مهمی را به داستان اصلی این سری اضافه می کند و نه غافلگیری بزرگی را برای طرفدارانش به همراه دارد. « یاغی » در بهترین حالت ممکن یک اکشن فضایی با رعایت تمام کلیشه های این سری است که نمونه اش را در سالهای اخیر بارها و بارها مشاهده کرده ایم. اما بهرحال هنوز هم می توان از دیدن این حجم از نیروهای ضربتی با لباس های سفید که دارای کمترین درک ممکن هستند به هیجان آمد و به تماشای یک نبرد نهایی به سبک جنگ ستارگان که با موعظه آغاز و با تسلیم نصفه و نیمه شر پایان می پذیرد نشست!

                                                                               

 

منتقد : میثم کریمی

 

 

یاغی : داستانی از جنگ ستارگان :

rowyueaad

Rogue One: A Star Wars Story

کارگردان : Gareth Edwards

نویسنده : Chris Weitz ، Tony Gilroy

بازیگران :

Felicity Jones…Jyn Erso

Donnie Yen… Chirrut Îmwe

Forest Whitaker… Saw Gerrera

Mads Mikkelsen… Galen Erso

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

ژانر : اکشن      

زمان : 134 دقیقه  

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای سینما

مجله اینترنتی برگک آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up