فورد GT جدید؛ بازگشت با شکوه سوپرکار آمریکایی

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :

چه نیوز – محمدرضا مرتضایی: به نظر می رسد سوپرکارهای میان رده زیادی در اروپا تولید می شوند و در جاده ها در حال تردد هستند اما در آمریکا تا وقتی شورلت میان رده کوروت(Corvette) خود یعنی فورد GT را می سازد، هیچ گزینه ای بهتر از این مورد برای خرید وجود ندارد.  اولین تولیدات فورد GT مدل 2017 تا ماه آینده به بازار عرضه خواهند شد و این خودروساز در حال انجام آخرین چکش کاری ها برای رفع هرگونه نقصی در آن است تا تولدی دوباره به سوپرکار خود دهد.

 

شرکت فورد از ما برای تست این ماشین در پیست موتور سواری لاس وگاس دعوت به عمل آورد و ما هم با کمال میل آن را پذیرفتیم و نتایج این دور آزمایشی و اولین تجربه از سواری با فورد GT مدل 2017 را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

 

اولین تجربه رانندگی با فورد GT 2017

 

این ماشین توسط مهندسین فورد به Stormtropper یا طوفان نظامی نامگذاری شده است و به نظر می رسد با توجه به ظاهر این ماشین، این نامگذاری برازنده آن باشد. در سواری ازمایشی پیش رویی که داشتیم مسئولین اجرایی فورد چندان راغب به این نبودند که ما خودمان پشت فرمان بنشینیم و در ابتدا برایمان ویدئویی پخش کردند که در آن به مشخصات بدنه، سیستم تعلیق، و شاسی ماشین اشاره شده بود و پس از پایان نمایش تیزر GT 2017 به ما این اجازه را دادند تا در کنار قهرمان مسابقات ماشین رانی یعنی جو هند در پیست ، یک دور آزمایشی با این سوپر ماشین زیبا بزنیم.

پس از صحبت با مسئولین فورد که در پیست حاضر بودند، دریافتیم که تولید این ماشین در واقع ثمره نتایجی است که آنها از آزمایشات تونل باد  و پیست های مسابقه ای به دست آورده اند. ترفند آشکاری که طراحان فورد برای سیستم آئرودینامیک ماشین استفاده کرده اند در واقع طراحی کابین ماشین به صورت یک قطره اشک است و موتور 3.5 لیتری شش سیلندر و رادیاتور این ماشین به همراه توربوشارژهای دوقلو را در قسمت کناری عقب ماشین تعبیه کرده اند . در فورد GT های فرمول یک این پکیج عقب که موتور در آن قرار داده شده است، مشخص نیست ولی در مدل فعلی وقتی از عقب در زاویه دید پشت چرخ های جلو به آن نگاه میکنیم، این پکیج به وضوح در قسمت عقب ماشین مشخص است.

 

اولین تجربه رانندگی با فورد GT 2017

 

این مدل فورد، ویژگی آئرودینامیک فعال را نیز دارد؛ به این صورت که هوا را از طریق پنل مشبک قسمت زیرین  سپر گرفته و از آن برای تنظیم فشار هوایی که به چرخهای جلو می آید، استفاده می کند. قسمت جلوی این ماشین به طور پیش فرض فشار زیادی به سمت پایین می اورد که اگر از هر مهندسی بپرسید، از این موضوع به عنوان یک مشکل شیرین  یاد می کند. این در حالی است که اسپویلر عقب(فلپ)نیروی پایین رونده در قسمت عقب ماشین را بالانس می کند.

 

 

از لحاظ هیدرولیکی این ویژگی به تعلیق ماشین کمک می کند و اسپویلر عقب نیز مثل لانچر راکت موشک برای این ماشین عمل می کند. این ماشین از سیستم ترمز هوا در مواقع نیاز به ترمزهای سنگین و شدید استفاده می کند. این ماشین همچنین به صورت داینامیک در سرعت های مختلف تغییر شکل می دهد. بله درست متوجه شدید.بالهای عقب ماشین ، از دوربین های کوچکی درونشان استفاده می کنند که باعث تغییر مسیر خنثی سازی جریان هوا می شود و اینکار را با تنظیم فلپ به بالا یا پایین در سرعتهایی که به حداکثر سرعت نیاز است انجام می دهند.

 

اولین تجربه رانندگی با فورد GT 2017

 

سیستم اکتیو آئرو GT در 5 حالت مختلف طراحی شده است و کار می کند(نرمال،وضعیت بارانی،اسپورت،مسابقه ای ، V-Max) که استفاده از آنها از طریق پنل کنترلی است که در قسمت چپ بالای فرمان ماشین که بسیار شبیه فورد فرمول 1 نیز است، امکان پذیر است. حالت نرمال، چند ویژگی مشخص دارد که عبارت است از صفحه منحصر به فردی که در جلوی راننده در قسمت سرعت و کیلومتر شمار نمایش داده می شود، ارتفاع ماشین به 4.7 اینچی زمین می رسد،فلپ عقب در سرعت 90 مایل بر ساعت باز می شود و با کاهش سرعت به 81  مایل بر ساعت به جای خود بر می گردد. حالت نرمال  یک تنظیمات خاص برای سیستم تعلیق در حالت Comfort (رانندگی آسان) نیز دارد که با دکمه ای  که در وسط کنسول قرار دارد فعال می شود. حالت بارانی بر مبنای حالت نرمال است و تغییر زیادی ندارد و تنها تفاوتش، استفاده از آن در روزهای بارانی و مرطوب است که تغییراتی در سیستم تعلیق و دریچه بنزین در موتور ایجاد می شود.

 

اولین تجربه رانندگی با فورد GT 2017

 

حالت ورزشی ، فراتر از حالت نرمال است چرا که واکنش های دریچه بنزین را سریعتر می کند و محدودیت های  کنترل کشش ماشین را کمتر می کند، سیستم ضد تکان ماشین را فعال می کند، فلپ عقب در سرعت 70 مایل بر ساعت بالا می ر ود و در سرعت 45 مایل بر ساعت پایین می آید.

 

حالت مسابقه ای حتی از این هم بهتر است چرا که اسپویلر عقب نیز فعال می شود و فاصله ماشین در این حالت از زمین به 2.7 اینچ می رسد و سیستم تعلیق ماشین نیز تقویت می شود که به ماشین امکان پیچ های سنگین و دور زدنهای شدید را می دهد و سیستم DSSV را که برای جلوگیری از لرزش ماشین به کار رفته است را نیز فعال می کند. سیستم DSSV برای اولین بار در شورلت کامارو Z28 در سال 2014 دیده شد که آن ماشین به عنوان بهترین ماشین سال نیز انتخاب شد. حالت V-Max حالت آئرو دینامیک GT را از طریق خواباندن بالهای عقب از بین می برد و به فورد GT این امکان را می دهد  تا به بالاترین سرعت خود یعنی سرعتی بیش از 200 مایل بر ساعت دست یابد.

 

اولین تجربه رانندگی با فورد GT 2017

 

مسئولین فورد در حین این تست نکاتی را یاداوری می کردند که ذکر آنها خالی از لطف نیست؛ آنها می گفتند که فورد در نظر دارد یک موتور 8 سیلندر یا حتی توربو دوقلوی هشت سیلندر در مدل GT قرار دهند. در حال حاضر این ماشین از یک موتور 3.5 لیتری اکو بوست 6 سیلندر جفت با دو کلاج و هفت دنده بهره می برد که همه اینها به خاطر  کوچکتر شدن پکیج موتور و مصرف بهینه سوخت و رقابتی تر شدن ماشین برای آن در نظر گرفته شده است. قماری که شاید فرد بتواند با آن جایزه مسابقات لا مان را ببرد. فور دهنوز به طور رسمی در مورد قدرت موتور و گشتاور آن حرفی به میان نیاورده است و منتظر تاییدیه نهایی EPA هستند اما مسئولین به طور ضمنی اعلام کرده اند که قدرت موتور این ماشین حداقل 600 اسب بخار است.

 

اولین تجربه رانندگی با فورد GT 2017

 

در تاشوی ماشین را باز کنید و سوار ماشین شوید. با سوار شدن در این ماشین حس خوشایندی به سرنشین دست می دهد. صندلی ها از فیبر کربن ساخته شده اند و فضای قرار گرفتن پاها در این ماشین مهم به نظر می رسد و به نظر ناکافی است اما پشتی صندلی ها بسیار راحت و قابل تنظیم است البته صندلی راننده ثابت است و راننده برای تنظیم بهترین وضعیت باید فرمان را عقب و جلو کند.  کابین ماشین بسیار شبیه به یکی از مدل های مک لارن است  و مانند مک لارن از مواد مرغوب در ساخت آن استفاده شده است. در قسمت جلوی راننده دکمه های کمی قرار داده شده تا تمرکز راننده بیشتر شود . این ماشین از لحاظ طراحی داخلی چیزی بین چند مدل قبلی فورد محسوب می شود و چند دکمه روی فرمان، سوییچ نورگیر سقف،سوییچ دنده، نرم افزار Sync 3  تنها تفاوت های آشکار طراحی داخلی این ماشین با مدل های قبلی محسوب می شوند.

 

اولین تجربه رانندگی با فورد GT 2017

 

با قرار دادن ماشین در حالت مسابقه ای حسی شبیه قهرمان دو المپیک به شما دست می دهد. سیستم EcoBoost در موتورهای 6 سیلندر صداهای ناهنجاری که از موتور به گوش می رسید را حذف کرده است. وقتی GT شروع به حرکت کرد آنقدر شتاب داشت که به عقب پرت شدم . وقتی ماشین به حالت توربو هم رفت هیچ لرزش یا تکانی در آن احساس نکردم . تغییر دنده ها هم خیلی روان انجام می شد. کلاچ دوگانه با هفت دنده به طور اتوماتیک وقتی دست بر روی دنده می رفت انگار دنده را در مسیر دنده بعدی قرار می داد.

 

اولین تجربه رانندگی با فورد GT 2017

 

فورد GT به طور باور نکردنی بالانس بود. با کوچکترین حرکت فرمان، این ماشین به طرفین متمایل می شد و در غیر اینصورت مسیر مستقیم را طی می کرد. وقتی ماشین را به سمت گوشه های پیچ هدایت می کردیم،به نظر می رسید بر روی زمین پخش شده و هیچ فشار و کششی به ماشین وارد نمی شود. در تمام مدتی که در جای صندلی کناری راننده نشسته بودم به واسطه سیستم کنترل کشش ماشین در پیچ ها و دور ها، هرگز احساس کشیده شدن به سمت خاصی را تجربه نکردم.

 

اولین تجربه رانندگی با فورد GT 2017

 

با توجه به اینکه این شانس را نیافتیم تا خودمان پشت فرمان فورد GT بنشینیم، اما به نظر می رسد که این ماشین تا حدی به قابلیت هایی که مک لارن  675LT دارد، نزدیک است و موتورش تقریبا شبیه عملکرد فراری 488 GTB را دارد و سرعتش نیز تقریبا مانند پورشه 911 GT3 است . با اینکه اولین عرضه فورد Gt به بازار تا کمتر از یک ماه دیگر انجام می شود اما مسئولین فورد تا لحظه آخر در صدد برطرف کردن ضعف های آن هستند مثلا کالیبره کردن سیستم تعلیق،بهبود عملکرد نرم افزار صفحه جلوی راننده، کاهش ارتفاع NVH در قسمت عقب ماشین را می توان از آن جمله نام برد.

 

اولین تجربه رانندگی با فورد GT 2017

 

 

اولین تجربه رانندگی با فورد GT 2017

 

وقتی فورد gt در نهایت بتواند تاییدیه epa را دریافت کند اولین نمونه از این ماشین 450 هزار دلاری در انتاریو،مارخام تا قبل از 31 دسامبر 2016 به بازار عرضه خواهد شد. مسئولین فورد این وعده را داده اند که تولید این ماشین را 4 سال ادامه دهند و در هر سال حداقل 250 نمونه از آن را تولید نمایند. به نظر می رسد اولین نمونه از این ماشین ، نصیب سلبریتی ها و روسا شود و مردم عادی باید تا سال 2018 منتظر سواری با این ماشین زیبا باشند.

اولین تجربه رانندگی با فورد GT 2017

 

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up