نقد و بررسی فیلم جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن ها ( Fantastic Beasts and Where to Find Them )

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :

http://moviemag.ir/images/newsread/1395/09/02/nT1479775087.jpg

جی کی رولینگ ، خالق سری داستانهای « هری پاتر » می باشد که پس از انتشار این داستان ثروتی هنگفت نصیبش شد که زندگی او را برای همیشه تغییر داد. سالها بعد، وی پذیرفت تا اقتباسی سینمایی از کتابش انجام شود که آن آثار نیز تبدیل به پرفروش ترین های تاریخ سینما شدند و طرفداران کتاب به خوبی از آن استقبال کردند. پس به اتمام رسیدن داستان « هری پاتر » طرفداران رولینگ منتظر رونمایی از داستان جدیدی از وی بودند که آن داستان هم اکنون با نام « جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن ها » منتشر شده و داستان آن پیش از اتفاقات دنیای « هری پاتر » رخ می دهد.

با اینحال اینبار رولینگ برای اقتباس سینمایی از داستان جدیدش خیلی صبور نبوده و بلافاصله چراغ سبز برای ساخته شدن اولین قسمت از چندگانه جدیدش را نشان داد. البته وی شرطی هم برای تهیه کنندگان گذاشت و آن اینکه فیلمنامه اثر را خودش به رشته نگارش درآورد و پیشنهاد او نیز بلافاصله پذیرفته شد تا فیلمنامه سینمایی نیز توسط خود او به رشته نگارش درآبد و مشخصاً انتظار می رود در اینصورت تسلط بیشتری بر جزئیات داستان شگل بگیرد.

http://moviemag.ir/images/newsread/1395/09/02/wF1479775087.jpg

داستان فیلم در سال 1926 رخ می دهد و درباره فردی به نام نیوت ( ادی ردماین ) است که به واسطه نگارش کتاب جدیدش رهسپار ایالات متحده و شهر نیویورک می گردد. در چمدان نیوت موجودات عجیب و غریبی وجود دارند که بر اثر یک اتفاق آزاد شده و سر از نیویورک و منطقه منهتن در می آورند. نیوت در مسیر جستجوی این موجودات به افراد مختلفی برخورد می کند که موجب بوجود آمدن اتفاقات مختلفی می شود. از جمله گریوز ( کالین فارل ) که نیت شیطانی دارد و…

« جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن ها » را دیویت یتس کارگردانی کرده که سابقه کارگردانی 4 قسمت از سری فیلمهای « هری پاتر » را در کارنامه دارد و به نظر می رسد که قابل اعتمادترین گزینه برای رهبری داستان جدید رولینگ نیز بوده چراکه به خوبی با دنیای رولینگ آشناست و طرفداران « هری پاتر » نیز از او خاطرات خوشی در ذهن دارند که باعث می شود عطش آنها برای تماشای اثر بیش از پیش باشد.

http://moviemag.ir/images/newsread/1395/09/02/lC1479775088.jpg

از جمله توانایی های شایان ذکر یتس در کارگردانی که پیش از این در سری فیلمهای « هری پاتر » نیز شاهد آن بوده ایم، منسجم نگه داشتن ضرباهنگ اثر در اوج بی نظمی بود که باعث می شد مخاطب به راحتی بتواند بر تمام اتفاقاتی که در جریان فیلم رخ می داده مسلط شود،بی آنکه جزئیاتی از روند داستان را از دست داده باشد. تسلط بتس در کارگردانی« جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن ها » نیز باعث شده تا کنترل مناسبی بر ضرباهنگ فیلم شکل بگیرد و مخاطب دچار خستگی نشود. جدیدترین داستان خانم رولینگ مملوء از شخصیت های جدید ( بعضی ها هم برای طرفداران « هری پاتر » آشنا هستند ) هستند و همین موضوع مدیریت صحنه را به امری دشوار مبدل می سازد که یتس تا حدود زیادی از پس از انجام آن برآمده و فقط در یک سوم پایانی است که کنترل از دست می رود. اما در نیمه ابتدایی، موجودات عجیب و غریب، سحر و جادو و شخصیت های پرتعداد داستان همانند یک پازل در جای درست خود چیده می شوند تا مخاطب از تماشای داستان و محیط جذاب شبیه سازی شده دهه ی 20 آمریکا لذت ببرد.

با اینحال مشکل اصلی « جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن ها » نه کارگردانی بتس که به خوبی از پسانجام آن برآمده، بلکه در فیلمنامه خانم رولینگ است که در گام نخست شخصیت های پرتعدادی را وارد داستان کرده و قصد داشته به تمام آنان نیز هویت ببخشد که در این راه موفق بوده و برخی از این شخصیت ها علناً در داستان شکل نمی گیرند. همین موضوع باعث شده تا بیشتر شخصیت های فانتزی داستان به چشم بیایند و انسانها به توفیق چندانی برای محبوب شدن در دل طرفداران داستان جدید خانم رولینگ نداشته باشند.

http://moviemag.ir/images/newsread/1395/09/02/mU1479775088.jpg

« جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن ها » از بازیهای فوق العاده ای برخوردار نیست و ستارگان پرتعدادی هم که در فیلم حضور یافته اند حضوری معمولی را در مقابل دوربین تجربه کرده اند. حضور ادی ردماین در نقش شخصیت اصلی داستان حداقل در قسمت اول نکته ویژه ای برای تماشاگر به همراه نداشته و او از هر شخصیت انسانی که رولینگ تا به امروز خلق کرده خنثی تر به نظر می رسد! شاید بتوان گفت بهترین بازی فیلم را غیرانسان ها از خود به نمایش گذاشته اند و صحنه را از آن خود کرده اند.

« جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن ها » برای مقدمه اثری که با استفاده از نام « هری پاتر » به سینما آمده و قرار است در سینما صاحب چند دنباله باشد، اثر نسبتاً گنگی محسوب می شود که به احتمال فراوان این مشکل با پرورش شخصیت های داستان در قسمت های بعدی تا حد زیادی برطرف خواهد شد. با اینحال می توان به این نکته اذعان کرد که « جانواران شگفت انگیز و زیستگاه آنان » به مراتب کمتر از سری فیلمهای « هری پاتر » توانایی ارتباط برقرار کردن با مخاطب نوجوان را خواهد داشت. در اثر جدید خانم رولینگ خبری از شخصیت های کاریزماتیک نیست و حداقل به نظر می رسد می بایست صبر بیشتری پیشه کرد تا بتوان درباره اثر جدید خانم رولینگ اظهار نظر کرد.

                                                                              

 

منتقد : میثم کریمی

 

جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن ها :

Fant3kdsss

Fantastic Beasts and Where to Find Them

کارگردان : David Yates

نویسنده : J.K. Rowling

بازیگران :

Eddie Redmayne…Newt

Colin Farrell… Graves

Jon Voight … Shaw Senior

Alison Sudol…Queenie

Johnny Depp… Grindelwald

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

ژانر : ماجراجویی

زمان : 133 دقیقه  

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای سینما

مجله اینترنتی برگک آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up