گفتگو با محمد نوری

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گفتگو با ورزشکاران همراه باشید :

هفته نامه همشهری جوان – حمید ابراهیمی: محمد نوری را باید از آن دسته بازیکنانی بدانیم که برای انتخاب کلماتی که استفاده می کند وسواس عجیبی دارد و همیشه حواسش هست که چه بگوید. شاید محافظه کار و وسواسی کلمه درستی نباشد اما قطعا باید او را جزء بازیکنان کم حرف فوتبال ایران بدانیم که سخت تن به مصاحبه می دهند. با اینکه محمد نوری، هافبک سابق پرسپولیس این روزها در قطر بازوبند کاپیتانی تیمی را بر بازو بسته که یکی از گزینه های اصلی سقوط به دسته پایین تر لیگ قطره به حساب می آید اما همچنان از این انتخاب پشیمان نیست.

کاپیتان فصل گذشته پرسپولیس که در یکی از تلخ ترین تجربیات ورزشی اش به همراه مسیمیر قطر در انتهای جدول لیگ ستارگان قطر حضور دارد، اعتقاد حضور در این لیگ که از نظر کیفی بالاست، تا اینجای کار برایش خوب بوده و مطمئن است که قطری ها با هزینه هایی که متحمل شده اند، مسلما در فصول آینده یکی از قطب های اصلی فوتبال آسیا خواهندبود. هرچند به اعتقاد ما و خیلی ها حضور محمد نوری و ستارگان فوتبال ایران، جز مسائل مالی و دلارهای قطری، هیچ آورده دیگری برای فوتبال و بازیکنان ایرانی حاضر در آن نخواهدداشت.

محمد نوری: وصله پول به من نمی چسبد


محمد نوری با وجود محبوبیتی که بین هواداران پرسپولیس داشت، به عنوان کاپیتان سرخپوشان در انتهای فصل تصمیم به جدایی می گیرد. خیلی ها پول را در این تصمیم دخیل می دانند. این روزها که باشگاهت وضعیت مناسبی در جدول ندارد، از انتخابت پشیمان نیستی؟

مطمئنا هواداران پرسپولیس خودشان درباره تمام اتفاقات رخ داده، می دانند. من در تمام این سال ها با وجود تمام مشکلات، اولین نفر بودم که قراردادم را با تیم تمدید می کردم اما در این فصل انگار میلی از سوی باشگاه وجود نداشت. باشگاه از تمام بازیکنان برای عقد قرارداد دعوت کرد جز من که کاپیتان تیم بودم. در آن مقطع تیم مشکلات زیادی داشت اما من را برای صحبت هم به باشگاه دعوت نکردند. در این بین پیشنهاد باشگاه قطری به من رسید و من هم دوست داشتم در آخرین سال های بازیگری ام بتوانم در خارج از ایران بازی کنم.

 این ذهنیت درباره همه بازیکنانی که به لیگ قطر می روند وجود دارد اما درباره پولی که خودم گرفتم، باید بگویم از نظر قراردادی هم تفاوت چندانی با چیزی که از پرسپولیس می گرفتم، وجود نداشت و این طور نبود که بگویید به خاطر پول به قطر و مسیمیر رفتم. من با نداری های پرسپولیس ساختم و هیچ وقت به خاطر پول با این تیم به مشکل برنخوردم و این وصله ها به من نمی چسبد. خدا را شکر هواداران هم در این سال ها همیشه به من لطف داشته اند و نمی دانم منظور شما از اینکه می گویید آنها معتقدند به خاطر پول از تیم جدا شده ام، چیست.

محمد نوری: وصله پول به من نمی چسبد


انتخاب مسیمیر و بستن بازوبند کاپیتانی این تیم در اولین فصل حضورت در لیگ ستارگان قطر کمی عجیب بود.

به هر حال آنها باشگاه تازه واردی به لیگ برتر بودند و از همان لحظه اول برخورد گرمی با من داشتند. برایم افتخار است که به عنوان یک بازیکن ایرانی در یک تیم خارجی کاپیتان شدم و تمام تلاشم را کردم که تیم ام موفق شود اما در اولین سال و با توجه به کاستی ها و بی تجربگی بازیکنان به مشکل خوردیم و نتوانستیم عملکرد موفقی داشته باشیم. همیشه دوست داشتم یک زمانی خارج از ایران بازی کنم و این اتفاق در این سن برای من افتاد.

واقعا باید زودتر از اینها به یک لیگ اروپایی می رفتم اما به خاطر رقبای قدری که در تیم ملی داشتم، هیچ وقت آن طور که باید برای ایران بازی نکردم و آن اتفاقی که باید برای یک بازیکن بیفتد و در تورنمنتی مثل جام جهانی یا جام ملت ها دیده شود تا پیشنهادهای خارجی برسد، برای من اتفاق نیفتاد. دلیلش هم حضور بازیکنان بزرگ در تیم ملی بود که باعث می شد نتوانم در این تیم حضور کاملی داشته باشم و این فرصت به من نرسید.

حالا در اولین تجربه بازی ات در کشوری دیگر، سقوط به لیگ پایین تر را پشت سر خواهی گذاشت. خیلی ها تصور می کردند با توجه به شرایط این تیم در نیم فصل از مسیمیر جدا شوی و به باشگاه دیگری بروی؟

خودم هم مایل به این کار بودم و حتی دو پیشنهاد از همین لیگ قطر داشتم که در نیم فصل به جمع آنها اضافه شوم اما مسیمیری ها در نهایت راضی به این جدایی نشدند و قراردادم را فسخ نکردند. آنها حتی با این شرایط هم پیشنهاد تمدید قرارداد برای فصل بعد را هم به من داده اند و در حال حاضر نمی دانم باید چه تصمیمی بگیرم.

محمد نوری: وصله پول به من نمی چسبد


دوست داری به لیگ ایران برگردی؟

مطمئنا همین طور است. من به دنبال تجربه ای در خارج از ایران بودم و آن را به دست آوردم و دوست دارم در کنار خانواده ام باشم و واقعا دوری از پسر و دخترم خیلی سخت است. با این حال همه چیز به پایان فصل بستگی دارد و باید دید چه شرایطی پیش خواهدآمد.

اما لیگ قطر با وجود هزینه هایی که در آن می شود، مسلما سطح پایین تری نسبت به لیگ ایران دارد و ما این مسئله را در تقابلشان با تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا هم دیده ایم.

این مسئله شاید درست باشد اما آنها با سرعتی باورنکردنی به دنبال جلوزدن از فوتبال ایران و غرب آسیا هستند واقعا امکانات خوبی دارند و شرایط فوق العاده ای برای بازیکنانشان به وجود آورده اند. مسیمیر تیم انتهای جدول لیگ ستارگان قطر است و گزینه اول سقوط اما همین تیم حداقل سه زمین خیلی خوب برای تمرین دارد با سالن بدنسازی عالی و کادر پزشکی و تمرینی فوق العاده. امکاناتشان با لیگ های اروپایی برابری می کند و این را از محمد نوری که الان در قطر بازی می کند، در خاطرتان داشته باشید. آن قدر به تیم های پایه و مربیان رده های سنی پایین تر اهمیت می دهند که قول می دهم تا جام جهانی 2022 که میزبان هستند، خودشان را از غرب آسیا جدا خواهندکرد.

و به رویای تقابل با ژاوی هم رسیدی. به عنوان یک هوادار بارسلونا با ستاره تیم مورد علاقه ات در لیگ قطر ملاقات کردی. شرایط بازی برابر او چطور بود؟

بهترین خاطره ام از حضور در اینجا مسلما ملاقات با ژاوی است. ده سال دیگر هم اگر کسی بپرسد مهم ترین خاطره ات از حضور در این تیم چیست، می گویم دیدن ستاره ای مثل ژاوی، بازیکن فوق العاده مودب و خوش برخوردی است.

محمد نوری: وصله پول به من نمی چسبد

ژاوی در قطر محبوبیت زیادی دارد اما مثلا در بازی با تیم ما، با حوصله با تمام بازیکنان مسیمیر عکس گرفت و گپ زد. در قطر بازیکنان بزرگی حضور دارند و این تقابل باعث شده با کیفیت بالای بازی آنها آشنا شوم و مطمئنا در همین چند سال باقیمانده از عمر فوتبالی ام هم تجربیات خوبی به دست آوردم.

فوتبال ایران هم روزی می تواند امیدوار باشد ستاره های محبوب و مشهور دنیا در آن توپ بزنند؟ البته به نظر می رسد این مسئله خیلی بعید باشد و به لیگ خودمان که نگاهی بیندازیم در برطرف کردن مشکلات مالی بازیکنان داخلی و قراردادهای 300 هزار دلاری هم ناکام مانده ایم و تیم ها مشکلات فراوان مالی دارند.

یکی از مشکلات عدیده ای که فوتبال ما دارد، همان مسائل مالی است که شما خودتان به آن اشاره کردید. الان بیشتر تیم هایی که من پیگیری می کنم، مشکلات مالی دارند، مشکل هتل دارند، مشکل رفت و آمد و حقوق عقب افتاده بازیکنان را دارند ولی با این حال خوب نتیجه می گیرند. ان شاءالله هرچه زودتر این مشکلات با یک برنامه ریزی درست حل شود و مطمئنا می توانیم ستاره هایی را به فوتبال ایران بیاوریم که هم حضور تماشاچیان را پررنگ تر کنند و هم تماشاچیان به آنها علاقه داشته باشند. فکر می کنم همه اینها با برنامه ریزی خوب و دقیق قابل اجرا باشد.

بازی در استادیوم بدون تماشاگر برایت سخت نیست. قبلا هیچ وقت تجربه اش نکرده ای، حتی در زمانی که در صبای قم حضور داشتی اما تیم مسیمیر با توجه به عملکردش، جزء باشگاه های صاحب تماشاگر لیگ قطر به حساب نمی آید.

اینجا به جز چهار، پنج تیم، بقیه تیم ها هوادار خاصی ندارند. تیم ما هوادار آنچنانی ندارد، البته اینجا هم مثل ایران مطبوعات تاثیر زیادی در محبوبیت باشگاه ها دارند و حتی رسانه های قطری هم نسبت به مسیمیر چندان زوم نیستند و اخبار تیم ما بازتابی در رسانه ها ندارد. در شرایط فعلی که تیم ما عملکرد خوبی ندارد، قطعا یکسری مزایا دارد و یکسری معایب، ولی من همیشه دوست داشتم در استادیوم پر از جمعیت و پر از تماشاچی بازی کنم.

محمد نوری: وصله پول به من نمی چسبد

پنج سال واقعا هواداران پرسپولیس همیشه به من لطف داشتند و باعث قوت قلب من و پرسپولیس می شدند و الان هم پرسپولیس هرچه دارد از این هواداران خوبیش است. بازی های این فصل پرسپولیس را می بینم. تفاوت پرسپولیس و باشگاهی مثل مسیمیر هم همین است. شاید اگر ما هم هوادار داشتیم، جایمان در انتهای جدول لیگ ستارگان قطر نبود، مسلما آنها محرک بزرگی هستند.

در نیم فصل صحبت هایی بود درباره اینکه قرار است از تیم مسیمیر جدا شوی و جزء اخراجی های این تیم قرار داری. حتی در رابطه با کاپیتانی ات نیز شایعات زیادی در رسانه های قطری می شنیدیم که گفته می شد بازیکنان این تیم نسبت به کاپیتانی تو موضع منفی دارند و چون دوست ندارند تو بازوبند را ببندی، برای تیم بازی نمی کنند!

متاسفانه هر خبری که از بنده در رسانه های منتشر شد، دروغ کذب بوده و اینجا رابطه خوبی با بچه های تیم دارم و خودشان من را به عنوان کاپیتان تیم انتخاب کرده اند. درباره اینکه مرتب می گفتند نیم فصل فلان می شود و نوری از تیم اخراج می شود و… هم باید این توضیح را بدهم که دو ماه قبل از نیم فصل مدیرعامل تیم درباره نقل و انتقالات با من صحبت کرد و اعلام کرد می خواهد چه مسائلی را برای تیم پیش بیاورد.

من نه علاقه ای به باز کردن این مسائل داشتم و نه توجهی به رسانه ها می کردم چون واقعا دلیلی برای پاسخگویی نمی دیدم و فکر می کنم 99درصد حرف هایی که مطرح می شد، دروغ بود و دلیلی نمی بینم وقتم را صرف حرف هایی کنم که بی ارزش هستند.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up