اشل حقوق مستخدمان در 1308

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از گالری عکس قدیمی و تاریخی همراه باشید :

در بخش اخبار داخله روزنامه‌های یکم دی 1308 مطلبی از سوی یک مقام دولتی (بدون ذکر نام) منتشر و براساس آن میزان یا به قول مقامات آن روزگار، اشل حقوق مستخدمان آن روزگار به این شرح منتشر شده است.

رتبه یک 40 تومان، رتبه دو 50 تومان، رتبه سه 60 تومان، رتبه چهار 70 تومان، رتبه پنج 85 تومان، رتبه شش 100 تومان، رتبه هفت 125 تومان، رتبه هشت 170 تومان، رتبه 9، 200 تومان. البته نظر دیگری که نیز تحت مطالعه می‌باشد این است که اشل حقوق از 40 تومان شروع و هر رتبه 20 تومان اضافه شده و آخرین رتبه (رتبه 9) دویست تومان باشد و نظریات فوق فعلا تحت مطالعه است ولی هنوز تصمیم قطعی در این خصوص اتخاذ نشده است.

اشل حقوق مستخدمان در 1308

سفر «عمواوغلی» به تهران

86 سال پیش در چنین روزی آقای «علی‌خان عمواوغلی» صاحب کارخانجات قالی‌بافی مشهد وارد تهران شده و در منزل آقای حاج «علی‌اصغر آقا کوزه کنانی» اقامت کرده است.روزنامه اطلاعات در یکم دی 1308 با انتشار چنین خبری یادآور شده است: ترقی صنعت قالی‌بافی خراسان در چند ساله اخیر مرهون زحمات و فداکاری‌های «عمواوغلی» است که نه تنها در ترقی‌ قالی خدمات شایانی نموده، بلکه نسبت به تغییر کارخانجات قالی‌بافی و ساختمان محل بافت اقدامات مفیدی کرده است.

اشل حقوق مستخدمان در 1308



تقاضاهای تاسیس مدرسه در ولایات

در روز اول دی‌ماه سال 1308 نشریات خبر از افزایش تقاضای روز افزون مردم برای تاسیس مدارس ابتدایی دادند و خبر دادند که این تقاضاهای پی‌در‌پی به وزارت معارف می‌رسد و برای تنظیم این امر و انجام تقاضاهای مردم مقرر است یک لایحه قانونی برای تاسیس لایحه مدارس در ولایات تهیه و تقدیم شود که گویا قرار است هر یک از مدارس ابتدایی و متوسطه 3 کلاسه و 6 کلاسه در هر محلی منوط به جمعیت و مقتضیات هر محل ساخته شود.

اشل حقوق مستخدمان در 1308


آخرین خبرها از راه‌آهن شوش- دزفول

آخرین اطلاع واصله درباره پیشرفت عملیات راه‌آهن شوش- دزفول (در یکم دی 1308) حکایت از آن دارد که از راه‌آهن جنوب تهران فقط 12 کیلومتر دیگر باقی مانده است که آن هم در این دو روز خاتمه خواهد یافت و کلیه امور راه‌آهن جنوب تا روز 6 دی تکمیل خواهد شد. ساختمان استاسیون‌های دزفول- شوش- ناصری و بندر شاهپور نیز خاتمه یافته به طوری که اطلاع یافته‌ایم بنای عمارت استاسیون‌ها مطابق عمارت سابق ایران می‌باشد.در خبر دیگری نیز آمده است پیشنهادی از طرف سندیکا داده شده بود که رنگ واگن‌های جنوب سبز گردد ولی مقرر گردید مثل بقیه واگن‌های شمال به رنگ خاکی ملّون شود.

اشل حقوق مستخدمان در 1308


افزایش قیمت برنج صدری در تبریز

ستون اقتصادی روزنامه‌های کشور در روز اول دی‌ماه 1337 خبر از افزایش قیمت برنج با عنوان «ترقی قیمت برنج در تبریز» داده‌اند و در این باره قیمت برنج صدری در تهران و دیگر شهرستان‌ها را به این شرح اعلام کرده‌اند: رشت و تهران کیلویی 18 ریال، گنبد کیلویی 19 ریال، زنجان و همدان 22 ریال، تبریز 24 ریال، بروجرد 21 ریال، اهواز 23 ریال، زاهدان 23 ریال، مشهد 21 ریال، اصفهان 2/16 ریال، ارومیه 25 ریال و ساری 5/13 ریال. در این خبر همچنین نرخ گوشت در آن روز و آن ماه به این شرح آمده است: قیمت گوشت با استخوان ثابت است و در تهران کیلویی 43 ریال، رشت 35 ریال، گنبد 45 ریال، زنجان 40 ریال، تبریز و همدان 38 ریال، بروجرد 36 ریال، اهواز 36 ریال، شیراز 6/33 ریال، کرمان 42 ریال، زاهدان 35 ریال، مشهد 32 ریال، اصفهان 37 ریال و ارومیه 31 ریال.

آگهی‌های جالب در دی‌ماه 1316
در جراید روز اول دی ماه سال 1316 چند آگهی جالب نظر‌ها را به خود جلب می‌کند از جمله این آگهی‌ها:

– استخدام چهار نفر شوفر تراکتور قوی‌البنیه- لطفا به شرکت دیبا و بیات در خیابان یکم اکباتان (منشعب از قورخانه) مراجعه شود.

– یک نفر متخصص در قسمت ماکارون ورمیشل (رشته فرنگی) برای کارخانه ابریشمی در قزوین لازم است و با حقوق مکفی استخدام می‌شود. طالبین در تهران به سرای وزیر نظام، تجارتخانه ابریشمی یا در قزوین به خود کارخانه مراجعه کنند.

شربت ترک تریاک- که اطبای دیپلمه درجه اول خوبی آن را تصدیق نموده‌اند، بدون هیچ گونه عارضه در مدت بیست روز مبتلایان به عادت مهلک و خانمان‌سوز تریاک‌کشی را نجات می‌بخشد- فروش کلی و جزئی- دواخانه آفتاب خیابان شاه (نادری).

بازدید عراقی‌ها از کارخانه جنرال تایر ایران
به‌طوری که روزنامه‌ها در اول دی 1347 خبر دادند یک هیات بازرگانی عراقی که برای بازدید از کارخانجات ایران ناسیونال (ایران خودروی امروزی) وارد ایران شده بودند، به بازدید از بخش‌های مختلف کارخانه جنرال تایر ایران نیز پرداختند. هنگام ورود آنان به این کارخانه آقای خمسی مدیر فروش و عضو هیات‌مدیره کارخانه نحوه تولید و عرضه محصولات این کارخانه به آنان توضیح داد و در پایان یکی از امرای ارتش عراق که در این جمع حضور داشت، پیشرفت‌های ایران را در صنعت خودروسازی مورد ستایش قرار داد.

اشل حقوق مستخدمان در 1308

تنظیم و تالیف: حسن فرازمند


منبع:
http://faradeed.ir/fa/news/7482/اشل-حقوق-مستخدمان-در-1308

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up